Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Types of approaches to mindfulness in young adults. Insights from original research
  • Home
  • /
  • Types of approaches to mindfulness in young adults. Insights from original research
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 32 (2025) /
  4. II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego

Types of approaches to mindfulness in young adults. Insights from original research

Autor/innen

  • Ewa Dębska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-9986-472X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.011

Schlagworte

mindfulness, practising mindfulness, early adulthood

Abstract

With the increasing interest in mindfulness (mindful presence) across various areas of human functioning, this paper presents findings from qualitative research on the understanding and practice of mindfulness among individuals in early adulthood. Considering both theoretical and practical aspects, four types of approaches to mindfulness are identified. Type A individuals can describe what mindfulness is and practise it; Type B individuals can describe what mindfulness is but do not practise it; Type C individuals cannot describe what mindfulness is but practise it; and Type D individuals cannot describe what mindfulness is and do not practise it.

Literaturhinweise

Akinola, M. (2010). Measuring the pulse of an organization: Integrating physiological measures into the organizational scholar’s toolbox. Research in Organizational Behavior, 30, 203–223.

Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Pers Soc Psychology, 84(4), 822–848.

Cacioppe, R. L. (2017). Integral mindflow: A process of mindfulness-in-flow to enhance individual and organization learning. The Learning Organization, 24(2), 408–417.

Creswell, J. D., Lindsay, E. K., Villalba, D. K., & Chin, B. (2019). Mindfulness training and physical health: Mechanisms and outcomes. Psychosomatic Medicine, 81(3), 224–232.

Dane, E. (2011). Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 37(4), 997–1018.

Góralska, R. (2019). Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania (samo)rozwoju? [Mindfulness: a learning technique or a way to support (self-)development?]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 109–124.

Hülsheger, U. R., Alberts, H. J., Feinholdt, A., & Lang, J. W. (2013). Benefits of mindfulness at work: The role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), 310–325.

Jankowski, T. & Holas, P. (2009). Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii [Cognitive mechanisms of mindfulness and its aplication in psychotherapy]. Studia Psychologiczne [Psychological Studies], 47(4), 59–79.

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based stress reduction (MBSR). Constructivism in the Human Sciences, 8(2), 73–107.

Kabat-Zinn, J. (2009). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból [Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness] (D. Ćwiklak, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, Instytut Psychoimmunologii.

Krishnakumar, S. & Robinson, M. D. (2015). Maintaining an even keel: An affectmediated model of mindfulness and hostile work behavior. Emotion, 15(5), 579–589.

Męczkowska, A. (2003). Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych [Phenomenography as a research approach within educational studies]. Kwartalnik Pedagogiczny [Education Research Quarterly], 3, 71–89.

Radoń, S. (2014). Uważność, czyli medytacja w edukacji: fakty i mity [Mindfulness as meditation on education: Facts and myths]. In J. Zimny (Ed.), Współczesne zagrożenia: fakty i mity [Contemporary threats: Facts and myths] (pp. 299-317), Lublin: Wyd. KUL.

Radoń, S. (2017). Specyfika, funkcje i mechanizmy stanów medytacyjnych na podstawie badań neuropsychologicznych [Specificity, functions, and mechanisms of meditative states in the light of neuropsychological research]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia–Psychologia, 111–122.

Ricoeur, P. (2003). O sobie samym jako innym [Oneself as another] (B. Chełstowski, Trans.). Warszawa: PWN.

Schultz, P. P., Ryan, R. M., Niemiec, C. P., Legate, N., & Williams, G. C. (2015). Mindfulness, work climate, and psychological need satisfaction in employee well-being. Mindfulness, 6(5), 971–985.

Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2009). Terapia poznawcza depre- sji oparta na uważności. Nowa koncepcja profilaktyki nawrotów [Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse] (R. Andruszko, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sennett, R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu [The culture of new capitalism] (G. Brzozowski & K. Osłowski, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.

Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Austin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373–386.

Williams, K. A., Kolar, M. M., Reger, B. E., & Pearson, J. C. (2001). Evaluation of a wellness-based mindfulness stress reduction intervention: A controlled trial. American Journal of Health Promotion, 15(6), 422–432.

Downloads

  • pdf (English)

Veröffentlicht

2025-05-20 — aktualisiert am 2025-06-03

Versionen

  • 2025-06-03 (2)
  • 2025-05-20 (1)

Zitationsvorschlag

1.
DĘBSKA, Ewa. Types of approaches to mindfulness in young adults. Insights from original research. Rocznik Andragogiczny. Online. 3 Juni 2025. Vol. 32, pp. 199-208. [Accessed 28 Juni 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 32 (2025)

Rubrik

II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego

Lizenz

Copyright (c) 2025 Ewa Dębska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 78
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

mindfulness, practising mindfulness, early adulthood
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop