Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

„Biegam, bo lubię”* – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga
  • Home
  • /
  • „Biegam, bo lubię”* – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 31 (2024) /
  4. Artykuły

„Biegam, bo lubię”* – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga

Autor/innen

  • Agnieszka Majewska-Kafarowska Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0002-9673-6172

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.007

Schlagworte

dorosłość, zadania dorosłości, bieganie amatorskie, motywacja człowieka dorosłego

Abstract

W artykule zostały przedstawione fragmenty wyników badań własnych dotyczących motywacji do podejmowania amatorskiej aktywności biegowej. Przyjęta andragogiczna perspektywa ukazuje aktywność biegową jako doświadczanie dorosłości w epoce płynnej nowoczesności, która w rozważaniach autorki została dookreślona za pomocą kategorii bezpieczeństwa ontologicznego, zawieszenia biograficznego, a także procesów tożsamościowych. Amatorska aktywność biegowa w świetle prezentowanych wyników jawi się jako sposób radzenia sobie z zadaniami dorosłości.

Literaturhinweise

Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.

Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo UR,

Rzeszów.

Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Oleś P.K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.

Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.

Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.

Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] I.A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl [dostęp: 1.08.2019].

Rudnik J., Polacy biegają coraz chętniej, https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv [dostęp: 22.05.2020]. https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-na-prawde-biegamy [dostęp: 1.08.2019].

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2024-12-09

Zitationsvorschlag

1.
MAJEWSKA-KAFAROWSKA, Agnieszka. „Biegam, bo lubię”* – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga. Rocznik Andragogiczny. Online. 9 Dezember 2024. Vol. 31, pp. 115-132. [Accessed 5 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2024.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 31 (2024)

Rubrik

Artykuły

Lizenz

Copyright (c) 2024 Agnieszka Majewska-Kafarowska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 174
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dorosłość, zadania dorosłości, bieganie amatorskie, motywacja człowieka dorosłego
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop