Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

“I run because I like it” – on the motivations of amateur runners from an andragogical perspective
  • Home
  • /
  • “I run because I like it” – on the motivations of amateur runners from an andragogical perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 31 (2024) /
  4. Artykuły

“I run because I like it” – on the motivations of amateur runners from an andragogical perspective

Authors

  • Agnieszka Majewska-Kafarowska Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0002-9673-6172

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.007

Keywords

adulthood, adulthood tasks, amateur running, adult motivation

Abstract

The article presents fragments of the results of own research on motivation to take up amateur running activity. The adopted andragogical perspective shows running activity in the perspective of experiencing adulthood in the era of fluid modernity which, in the author’s considerations, has been further specified through the categories of ontological security, biographical suspension, as well as identity processes. The activity of amateur running in light of the presented results appears as a way of dealing with adulthood tasks.

References

Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.

Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo UR,

Rzeszów.

Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Oleś P.K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.

Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.

Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.

Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] I.A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl [dostęp: 1.08.2019].

Rudnik J., Polacy biegają coraz chętniej, https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv [dostęp: 22.05.2020]. https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-na-prawde-biegamy [dostęp: 1.08.2019].

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-12-09

How to Cite

1.
MAJEWSKA-KAFAROWSKA, Agnieszka. “I run because I like it” – on the motivations of amateur runners from an andragogical perspective. AY. Online. 9 December 2024. Vol. 31, pp. 115-132. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2024.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 31 (2024)

Section

Artykuły

License

Copyright (c) 2024 Agnieszka Majewska-Kafarowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 173
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

adulthood, adulthood tasks, amateur running, adult motivation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop