“I run because I like it” – on the motivations of amateur runners from an andragogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.007Keywords
adulthood, adulthood tasks, amateur running, adult motivationAbstract
The article presents fragments of the results of own research on motivation to take up amateur running activity. The adopted andragogical perspective shows running activity in the perspective of experiencing adulthood in the era of fluid modernity which, in the author’s considerations, has been further specified through the categories of ontological security, biographical suspension, as well as identity processes. The activity of amateur running in light of the presented results appears as a way of dealing with adulthood tasks.
References
Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).
Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.
Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo UR,
Rzeszów.
Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Oleś P.K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.
Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.
Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.
Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] I.A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl [dostęp: 1.08.2019].
Rudnik J., Polacy biegają coraz chętniej, https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv [dostęp: 22.05.2020]. https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-na-prawde-biegamy [dostęp: 1.08.2019].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Majewska-Kafarowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 122
Number of citations: 0