Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej
  • Strona domowa
  • /
  • Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 31 (2024) /
  4. Artykuły

Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej

Autor

  • Katarzyna Maliszewska Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0003-0636-8570

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.002

Słowa kluczowe

edukacja dorosłych, biografia, teatr studencki, zawieszenie w dorosłości, tożsamość

Abstrakt

Artykuł został oparty na doświadczeniach pracy teatralnej w ama- torskim teatrze studenckim. Refleksje dotyczące doświadczeń pedagogicznych z młodym dorosłym zostały skonstruowane na podstawie kategorii zawieszenia w dorosłości (floating). Uczestnictwo w kulturze poprzez aktywne działanie w studenckim teatrze to jedna z form edukacji dorosłych. Budowanie scenicznej postaci, współpraca z drugim człowiekiem, nauka podstaw aktorskiego rzemiosła to ważne doświadczenie biograficzne o egzystencjalnym i rozwojowym charakterze.

Bibliografia

Bauman Z. (1998), O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce, [w:] J. Tyszka (red.), Teatr w miejscach nieteatralnych, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).

Hanin R. (2018), [w:] J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Hausbrandt A. (1983), Teatr w społeczeństwie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Januszkiewicz M. (2012), Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Jaworska M., Witkowski L. (2007), Przeżycie – przebudzenie – przemiana: inicjacyj- ne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego, WSH TWP, UKW, UJ, Bydgoszcz–Kraków–Szczecin.

Jaworska-Witkowska M. (2009), Ku kulturowej koncepcji pedagogiki, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Kajzar H. (2007), Manifest teatru meta-codziennego, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczyciel- ska, Olecko.

Łozińska Z. (2018), Grać, czyli żyć, [w:[ J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Malec M. (2008), Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Orzelska J. (2014), W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Przybylska I. (2018), Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Zapasiewicz Z. (2007), Słowo w działaniu aktora, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Nauko- we PWN, Warszawa.

https://teatrmuzyczny.torun.pl/aktualnosci/joanna-murray-smith/ [dostęp: 29.06. 2019].

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-12-09

Jak cytować

1.
MALISZEWSKA, Katarzyna. Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej. Rocznik Andragogiczny [online]. 9 grudzień 2024, T. 31, s. 27–40. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2024.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 31 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Maliszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 173
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja dorosłych, biografia, teatr studencki, zawieszenie w dorosłości, tożsamość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa