Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Konferencje organizatorów edukacji dorosłych w Polsce lat międzywojennych: (opracowanie w stulecie wydania „Oświaty Pozaszkolnej” – pierwszego ogólnopolskiego pisma poświęconego teorii i praktyce kształcenia dorosłych)
  • Strona domowa
  • /
  • Konferencje organizatorów edukacji dorosłych w Polsce lat międzywojennych: (opracowanie w stulecie wydania „Oświaty Pozaszkolnej” – pierwszego ogólnopolskiego pisma poświęconego teorii i praktyce kształcenia dorosłych)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 (2021) /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Konferencje organizatorów edukacji dorosłych w Polsce lat międzywojennych

(opracowanie w stulecie wydania „Oświaty Pozaszkolnej” – pierwszego ogólnopolskiego pisma poświęconego teorii i praktyce kształcenia dorosłych)

Autor

  • Tadeusz Aleksander Wszechnica Polska – Warszawa https://orcid.org/0000-0001-7808-7554

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.011

Słowa kluczowe

instruktor oświatowy, działacz społeczny, koordynacja i integracja oświaty, konferencja oświatowa, oświata pozaszkolna (dorosłych)

Abstrakt

W strukturze Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego odrodzonego w 1918 r. państwa polskiego stworzono w 1919 r. Wydział Oświaty Pozaszkolnej. Był on centralnym organem koordynującym w kraju oświatę dorosłych rozproszoną po różnych jego regionach. Strategią tej koordynacji stały się ogólnopolskie konferencje oświaty dorosłych. W latach 1920–1930 Wydział zorganizował ich czternaście. Każdą na inny temat, np. nauka w szkołach dla dorosłych, uniwersytety ludowe, czytelnictwo, działalność domów społecznych i ludowych, wychowanie poprzez kulturę (chóry i teatry) oraz in. Gromadziły one wytrawnych działaczy kulturalno-oświatowych z całego kraju. Ich organizowanie sprzyjało integracji systemu kształcenia dorosłych oraz wyraźnie wpłynęło na poprawę jej jakości.
W drugiej połowie dwudziestolecia międzywojennego (tj. w latach 30. XX w.) Wydział Oświaty Pozaszkolnej MWRiOP zrezygnował z organizowania tych konferencji. Ich miejsce zajęły konferencje poświęcone dokształcaniu i doskonaleniu zawodowemu etatowych instruktorów oświaty dorosłych zatrudnionych w kuratoriach okręgów szkolnych i inspektoratach szkolnych w powiatach. Ta zmiana to niewątpliwie posiew dokonującej się wtedy profesjonalizacji i etatyzacji, a także zmiany pokoleniowej kadr zatrudnionych w zarządzaniu systemem kształcenia dorosłych.

Bibliografia

Aleksander T. (2018), Odbudowa systemu oświaty w Polsce Niepodległej, [w:] R. Kowalczyk (red.), Polska po latach niewoli, Społeczne Stowarzyszenie Prasoznawcze „Stopka”, Łomża, s. 173–205.

Breitkopf E. (1986), Polska Oświata Pozaszkolna 1924–1934, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 4, s. 496–507.

Korniłowicz K. (red.) (1930), Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje, Wydawnictwo Federacji Oświatowej Organizacji Społecznych, Warszawa.

„Kultura wsi”. Biuletyn XIII konferencji oświatowej poświęconej zagadnieniom kultury wiejskiej w Polsce (Łowicz, 10–11–12 stycznia 1930, Ministerstwo WRiOP, Warszawa 1930.

Mauersberg S. (1972), Wybrane zagadnienia z dziejów oświaty dorosłych, Państwowe Zaoczne Studium Oświaty i Kultury Dorosłych, Warszawa.

Półturzycki J. (1989), Kształtowanie się systemu oświaty dorosłych w niepodległej Polsce, SOP, Warszawa.

„Pracownik Oświatowy”. Biuletyn XIV konferencji oświatowej poświęconej sprawie kształcenia pracowników oświaty dorosłych (Krzemieniec, 22–25 maja 1930 r.), Ministerstwo WRiOP, Warszawa 1930.

Stopińska-Pająk A. (1994), Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej: warunki rozwoju, problematyka, koncepcje, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Stopińska-Pająk A. (1988), Działalność Instytutu Oświaty Dorosłych w II Rzeczypospolitej, „Oświata Dorosłych”, nr 6, s. 360–365.

Sutyła J. (1982), Miejsce kształcenia dorosłych w systemie oświatowym II Rzeczypospolitej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Wojciechowski K. (red.) (1984), Z dziejów oświaty dorosłych, WSiP, Warszawa

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-11-25

Jak cytować

1.
ALEKSANDER, Tadeusz. Konferencje organizatorów edukacji dorosłych w Polsce lat międzywojennych: (opracowanie w stulecie wydania „Oświaty Pozaszkolnej” – pierwszego ogólnopolskiego pisma poświęconego teorii i praktyce kształcenia dorosłych). Rocznik Andragogiczny [online]. 25 listopad 2021, T. 28, s. 155–173. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2021.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 (2021)

Dział

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 970
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

instruktor oświatowy, działacz społeczny, koordynacja i integracja oświaty, konferencja oświatowa, oświata pozaszkolna (dorosłych)
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa