Conferences of organisers of adult education in Poland of the interwar period (1918–1939)
(opracowanie w stulecie wydania „Oświaty Pozaszkolnej” – pierwszego ogólnopolskiego pisma poświęconego teorii i praktyce kształcenia dorosłych)
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.011Keywords
educational instructor, social activist, coordination and integration of education, educational conference, extracurricular (adult) educationAbstract
Within the structure of the Ministry of Religious Affairs and Public Education of the reborn in 1918 Poland, the Department of Extracurricular Education was created in 1919. It was the central body coordinating adult education in the country. National adult education conferences became the strategy of this coordination. Fourteen of them were organised by the Department in the years 1920–1930. They gathered exceptional cultural and educational activists from all over the country. Their organisation was favourable for the integration of the environment and the adult education system, while significantly improving its quality.
In the 1930s, the Department of Extracurricular Education resigned from organizing these conferences. They were replaced by conferences devoted to further education and professional development of full-time adult education instructors employed in school district board offices and school inspectorates in counties. This change was undoubtedly the root of professionalisation and full time jobs creation. It was also a generational change when it comes to the staff employed in the management of the adult education system.
References
Aleksander T. (2018), Odbudowa systemu oświaty w Polsce Niepodległej, [w:] R. Kowalczyk (red.), Polska po latach niewoli, Społeczne Stowarzyszenie Prasoznawcze „Stopka”, Łomża, s. 173–205.
Breitkopf E. (1986), Polska Oświata Pozaszkolna 1924–1934, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 4, s. 496–507.
Korniłowicz K. (red.) (1930), Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje, Wydawnictwo Federacji Oświatowej Organizacji Społecznych, Warszawa.
„Kultura wsi”. Biuletyn XIII konferencji oświatowej poświęconej zagadnieniom kultury wiejskiej w Polsce (Łowicz, 10–11–12 stycznia 1930, Ministerstwo WRiOP, Warszawa 1930.
Mauersberg S. (1972), Wybrane zagadnienia z dziejów oświaty dorosłych, Państwowe Zaoczne Studium Oświaty i Kultury Dorosłych, Warszawa.
Półturzycki J. (1989), Kształtowanie się systemu oświaty dorosłych w niepodległej Polsce, SOP, Warszawa.
„Pracownik Oświatowy”. Biuletyn XIV konferencji oświatowej poświęconej sprawie kształcenia pracowników oświaty dorosłych (Krzemieniec, 22–25 maja 1930 r.), Ministerstwo WRiOP, Warszawa 1930.
Stopińska-Pająk A. (1994), Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej: warunki rozwoju, problematyka, koncepcje, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Stopińska-Pająk A. (1988), Działalność Instytutu Oświaty Dorosłych w II Rzeczypospolitej, „Oświata Dorosłych”, nr 6, s. 360–365.
Sutyła J. (1982), Miejsce kształcenia dorosłych w systemie oświatowym II Rzeczypospolitej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Wojciechowski K. (red.) (1984), Z dziejów oświaty dorosłych, WSiP, Warszawa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 803
Number of citations: 0