Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym
  • Strona domowa
  • /
  • Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 (2020) /
  4. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym

Autor

  • Elżbieta Woźnicka Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego w Skierniewicach

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.003

Słowa kluczowe

dorosłość, dorosły, g/Głuchy, tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych

Abstrakt

W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki procesu kształtowania się tożsamości osób Głuchych*, a także wchodzenia w okres dorosłości. Sytuacja osób Głuchych w Polsce ulega zmianie, coraz więcej z nich podejmuje studia, zwiększa się dla tej grupy dostępność do rynku pracy, osoby Głuche mogą liczyć na wsparcie tłumaczy języka migowego. Te udogodnienia wpływają na poczucie niezależności i autonomii w podejmowaniu zadań związanych z okresem dorosłości. Jednak czy w rozumieniu subiektywnym, jednostkowym możemy mówić o pełnym realizowaniu przez te osoby zadań rozwojowych wynikających z okresu dorosłości? Jaką rolę w kontekście wchodzenia w dorosłość odgrywa tożsamość społeczno-kulturowa u osób Głuchych?

Bibliografia

Bartnikowska U. (2010a), Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze… czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu, „Niepełnosprawność”, nr 4.

Bartnikowska U. (2010b), Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Białas M. (2007), Kompetencja językowo-kulturowa a tożsamość narodowa niesłyszących, [w:] E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Polski

Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.

Brzezińska A. (red.) (2005), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Csányi Y. (2004), Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSiP, Warszawa.

Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.

De Clerck G. A. M. (2012), Contributing to an era of epistemological equity: A critique and an alternative to the practice of science, [w:] P. V. Paul, D. F. Moores (eds.), Deaf Epistemologies. Multiple perspectives on the acquisition of knowledge, Gallaudet University Press, Washington.

Grzesiak I. (2003), Nazwy osobowe w polskim języku migowym, „Prace Językoznawcze”, z. V.

Gunia G. (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,

Kraków.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2007), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kobosko J. (2014), Edukacja głuchych. Materiały konferencyjne, RPO, Warszawa.

Korzon A. (2003), Znaczenie języka migowego we wczesnej komunikacji dzieci z zaburzeniami słuchu, [w:] E. Minczakiewicz, Dziecko niepełnosprawne. Rozwój i wychowanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kossewska J. (2017), Perspektywa temporalna a zasoby osobowe głuchych/Głuchych w fazie wyłaniającej się dorosłości, [w:] E. Woźnicka (red.), Edukacja Niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Krakowiak K. (2003), Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, Stalowa Wola.

Krakowiak K. (2006), Pedagogiczna typologia uszkodzeń słuchu i osób nimi dotkniętych, [w:] K. Krakowiak, A.

Dziurda-Multan (red.), „Nie głos, ale słowo…”. Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, Wydawnictwo

KUL, Lublin.

Oleś P. (2015), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pawełczyńska A. (1984), Czas i przestrzeń a formy poznania świata, [w:] S. Nowak (red.), Wizja człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, PWN, Warszawa.

Plutecka K. (2006), Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Podgórska-Jachnik D. (2007), Głusi wśród słyszących – głusi wśród Głuchych. Problemy integracji społecznej osób z uszkodzonym słuchem w aspekcie tożsamościowym, [w:] E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.

Podgórska-Jachnik D. (2013), Głusi: emancypacje, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź.

Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (2002), Klasyfikacja zaburzeń słuchu, „Logopedia”, nr 28.

Szczepankowski B. (1999), Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP, Warszawa.

Szczepankowski B. (2002), Język migowy a mowa ciała, [w:] M. Jasińska, J. Kuć (red.), Mowa ciała i jej funkcje w kulturze, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej,

Siedlce 2002.

Szczupał B. (2004), Bezrobocie osób niepełnosprawnych jako zjawisko społeczne i edukacyjne, [w:] G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Szewczuk W. (1961), Psychologia człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Tomaszewski P. (2015a), Język migowy w perspektywie socjolingwistycznej, „Socjolingwistyka”, nr 29(4).

Tomaszewski P. (2015b), Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego, [w:] P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (red.), Społeczne i kulturowe aspekty zdrowia i niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Tomaszewski P., Kotowska K., Krzysztofiak P. (2017), Paradygmaty tożsamościu g/Głuchych: Przegląd wybranych koncepcji, [w:] E. Woźnicka (red.), Edukacja

Niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-02-10

Jak cytować

1.
WOŹNICKA, Elżbieta. Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym. Rocznik Andragogiczny [online]. 10 luty 2021, T. 27, s. 57–74. [udostępniono 23.5.2025]. DOI 10.12775/RA.2020.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 (2020)

Dział

Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1417
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dorosłość, dorosły, g/Głuchy, tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa