Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Two dimensions of studying in students’ opinion. Recognition of the phenomenon
  • Home
  • /
  • Two dimensions of studying in students’ opinion. Recognition of the phenomenon
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Two dimensions of studying in students’ opinion. Recognition of the phenomenon

Authors

  • Grażyna Szyling Uniwersytet Gdański
  • Iwona Świdlińska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.11

Keywords

studying, meritocratism, egalitarianism, orientation to learning aims, students' opinions

Abstract

The paper presents results of a study of students’ opinions on the issue of studying understood widely, as a socially and individually conditioned phenomenon. A description of the former has been derived from the concept of meritocratism and a discussion undertaken on its premises, whilst for the definition of the latter the psychological typology of orientations to learning aims has been applied. On the basis of the research model adopted an authorial questionnaire has been constructed and the data collected has been subjected to correlation analyses. The data obtain confirms “the diploma sickness”. There emerges a student approval for selection of various survival strategies at university and lack of unequivocal objection to dishonest behaviours. The results of the study do not allow for an optimistic approach to the possibility of a rapid “paradigmatic change” in higher education.

References

Brophy J. (2002), Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

CBOS (2017), Czy warto się kształcić? Komunikat z badań, 62, Warszawa.

Czerepaniak-Walczak M. (2013), Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej, [w:] M. Czerepaniak- Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 29–56.

Gmerek T. (2003), Młodzież i dyplom akademicki. Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego, [w:] T. Gmerek (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań, s. 37–52.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Karabenick S.A. (2004), Perceived Achievement Goal Structure and College Student Help Seeking, „Journal of Educational Psychology”, 96(3), s. 569–581.

Kobierski K. (2006), Ściąganie w szkole. Raport z badań. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.

Kozłowski W. (2006), Cele i osiągnięcia w uczeniu się, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Kwiek M. (2010), Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucyjne polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Malewski M. (2012), Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1, s. 17–42.

Marody M. (1976), Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami, PWN, Warszawa.

Melosik Z. (2003), Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] T. Gmerek (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań, s. 53–78.

Mikut M. (2014), Zaangażowanie w studiowanie czy pozorowanie?, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1, s. 105–122.

Pauluk D. (2016), Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 19, 3(75), s. 183–196.

Sajdak A. (2013), Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Smużewska, M., Wasilewski, K., Antonowicz D. (2015), Niepowodzenia w studiowaniu z perspektywy uczelni i studentów, „Edukacja”, 4(135), s. 130–146.

Solarczyk-Szwec H. (2010), Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(49), s. 51–60.

Turowska, A. (2012), Korzyść, krzywda, zagrożenie czy wyzwanie – percepcja studiów wśród kończących warszawskie uczelnie publiczne, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2(224), s. 163–171.

Wojciszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Netografia

CBOS (2013), Studia wyższe – dla kogo, po co i z jakim skutkiem? Komunikat z badań BS/92/2013, dostępny na: http://www.cbos.pl/ SPISKOM. POL/2013/K_096_13.PDF (otwarty: 06.05.2017)

CBOS (2013a), Wykształcenie ma znaczenie? Komunikat z badań BS/96/2013, dostępny na: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/ 2013/K_096_13.PDF (otwarty: 06.05.2017)

Kraśniewski A. (2011), Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego?, dostępny na: http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/publikacja_ MNISW_AK_111103.pdf (otwarty: 10.07.2015)

OECD Thematic Review of Tertiary Education. Country Background Report for Poland, OECD 2006, dostępny na: https://www.oecd.org/poland/37231744.pdf (otwarty: 30.08.2017)

Szyling G. (2016), Egzaminowanie w szkole wyższej: między (nie)oczywistością znaczeń i złudzeniami zmiany, „Forum Oświatowe”, Vol. 28, 2(56), s. 161–183, dostępny na: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/ /448 (otwarty: 31.08.2017)

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-17

How to Cite

1.
SZYLING, Grażyna and ŚWIDLIŃSKA, Iwona. Two dimensions of studying in students’ opinion. Recognition of the phenomenon. AY. Online. 17 July 2018. Vol. 25, pp. 171-185. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.11.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 706
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

studying, meritocratism, egalitarianism, orientation to learning aims, students' opinions
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop