Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Adults in the spaces of life. Balancing personal commitments and social role challenges
  • Strona domowa
  • /
  • Adults in the spaces of life. Balancing personal commitments and social role challenges
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego
Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2025-05-20. Przeczytaj wersję najnowszą.

Dorosły w przestrzeniach życia. Między zobowiązaniami osoby a społecznymi wyzwaniami roli

Autor

  • Krzysztof Pierścieniak Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-2229-165X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.010

Słowa kluczowe

aktywność edukacyjna w dorosłości, rozwój w dorosłości, uczenie się ról społecznych, sfera osobowa, przestrzeń publiczna

Abstrakt

W tekście zwrócono uwagę na przenikające się ujęcia interpretacyjne uczenia się w dorosłości, przyjmując, że płaszczyzną prowadzonych rozważań będzie szeroko rozumiana aktywność rozwojowa dorosłego. Podejmujący ją podmiot, z jednej strony realizując siebie, stara się wypełniać określone zobowiązania jednostkowe, przynależne najczęściej sferze osobowej, a z drugiej strony staje on przed wyzwaniem podjęcia różnych ról społecznych, których pełnienie i aktualizacja są możliwe jedynie w przestrzeni publicznej i wymagają wykazania się często nową, a przynajmniej odmienną od dotychczas praktykowanej, aktywnością edukacyjną.

Bibliografia

Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka [The human condition]. Warszawa: Aletheia.

Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków [Adolescence. How to identify adolescent potential]. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka [Pychological portaits of humans]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Baumeister, R. F. (2011). Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą [Cultural animal. Between nature and culture]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bilewicz, M. (2016). (Nie)pamięć zbiorowa Polaków jako skuteczna regulacja emocji [Poles’ collective (non)memory as an effective emotion regulation]. Teksty Drugie [Second Texts], 6, 52–67. https://doi.org/10.18318/td.2016.6.4

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej [Cultural frameworks of social behaviours. A coursebook on intercultural psychology]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS.

Brzezińska, A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka [How we think about human development]. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka [Psychological portaits of humans]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej [Childhood and adolescence: Roots of personal and social identities]. In A. W. Brzezińska, A. Hulewska, & J. Słomska (Eds.), Edukacja regionalna [Regional education] (pp. 47–77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych [Identity at the threshold of adulthood. Image of upper-secondary students]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Adam Mickiewicz University in Poznań.

Cichocki, P. (2013). Wąskie i szerokie koncepcje sfery publicznej [Narrow and broad concepts of the public sphere]. Opuscula Sociologica, 3(1), 5–16.

Ciechanowska, D. (2012). Uczenie się głębokie jako efekt studiowania [Deep learning as an effect of academic learning]. In D. Ciechanowska (Ed.), Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego [Conditions of academic learning outcomes] (pp. 11–129). Szczecin: Pedagogium.

Dubas, E. (2017). Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się [Learning from one’s own biography as an example of biographical learning]. Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne [Education sciences. Interdisciplinary studies], 4(1).

Easton, D. (1965). A systems analysis of political life. New York: Wiley and Sons Inc.

Futuyma, D. J. (2008). Ewolucja [Evolution]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Gierszewski, D. (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej [Civic education in the local space]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Górniewicz, J. & Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Przegląd koncepcji i studium empiryczne [Self-realization and creative talents of adolescents]. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hyman, H. H. (1969). Political socialization. A study in psychology of political Behavior. New York: The Free Press.

Jančina, M. (2016). Autonarracja jako metoda badania autokreacj [Self-narration as a method of studying self-creation]. Psychologia Rozwojowa [Developmental psychology], 21(2), 27–40.

Jančina, M. & Kubicka, D. (2014). Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska [Managing one’s own development: Theoretical context of the phenomenon]. Psychologia Rozwojowa [Developmental psychology], 19(4), 31–48.

Jennings, M. K. & Niemi, R. G. (1974). Political character of adolescence. The influence of families and schools. Princeton: Princeton University Press.

Kaplan, H., Hill, K., Lancaster, J., & Hurtado, A. M. (2000). A theory of human life history evolution: Diet, intelligence, and longevity. Evolutionary anthropology, 9(4).

Kargul, J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej [Exploring non-formal and informal adult education: Rationale for a lifelong learning theory]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Kielar, M. B. (2015). Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej [Adult development through the lens of constructivist-developmental theory]. Pedagogika Społeczna [Social pedagogy], 56(2), 53–70.

Kielar, M. B. (2017). Praktyka obierania perspektyw jako instrument rozwoju [Perspective-taking as a tool for development]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 24, 41–60.

Krawczak, E. (2006). Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje [Cultural anthropology: Classical directions, schools, and orientations]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Levinson, D. J., Darrow, C. N., & Klein, E. B. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Ballantine Books.

Makowski, G. (2011). Nieformalna edukacja obywatelska – czyli nowa-stara rola biblioteki publicznej [Informal civic education: The new-old role of the public library]. In G. Makowski & F. Pazderski (Eds.), Inspirator obywatelski. Przewodnik po nieformalnej edukacji obywatelskiej w bibliotekach publicznych i nie tylko [The civic inspirer. A guide to informal civic education at (and not only) public libraries]. Warszawa.

Marquand, D. (2004). Decline of the public: The hollowing-out of citizenship. Cambridge: Polity Press.

Maslow, A. H. (1986) W stronę psychologii istnienia [Toward a psychology of being], Warszawa: PAX.

May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej [The discovery of being. Writings in existential psychology]. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

McAdams, D. P. (2015). The art and science of personality development. New York: Guilford Press.

Merleau-Ponty, M. (1996) Widzialne i niewidzialne [The visible and the invisible]. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Nowak, M., & Pluciński, P. (2011). Problemy ze sferą publiczną. O pożytkach z partykularnych rozstrzygnięć [Challenges in the public sphere: The benefits of particularistic decisions]. In M. Nowak & P. Pluciński (Eds), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń [On the urban public sphere: Citizenship and spatial conflicts]. Kraków: Ha!art.

Oakeshott, M. (2019). Polityka wiary i polityka sceptycyzmu [The politics of faith and the politics of skepticism]. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Olejnik, M. (2017). Kategoria rozwoju w psychologii life-span i jej metodologiczne implikacje [The category of development in life-span theory and its methodological implications]. Psychologia rozwojowa [Developmental psychology], 22(3), 25–34.

Paluch, A. K. (1991). Mistrzowie antropologii społecznej [Masters of social anthropology]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pietrasiński, Z. (1991). Rozwój człowieka dorosłego [Adult development]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Pietrasiński, Z. (2009). Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans, ożywcza autokreacja [The expansion of beautiful minds: A new renaissance and invigorating self-creation]. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

Ponczek, E. (2017). Mityzacja pamięci zbiorowej a sprawowanie władzy politycznej w sytuacji uobecniania się konfliktów [The mythicization of collectve memory and political power during emerging conflicts]. Transformacje [Transformations], 1–2(92–93), 333–346.

Przetacznik-Gierowska, M. (2019). Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka [Principles and regularities of human psychological development]. In M. Przetacznik-Gierowska & M. Tyszkowa (Eds.), Psychologia rozwoju człowieka 1 [The psychology of human development 1] (pp. 57–84). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rawls, J. (1994). Teoria sprawiedliwości [A theory of justice]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą [On becoming a person]. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Sennett, R. (2009). Upadek człowieka publicznego [The fall of public man]. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.

Shipton, M. (2018). The Politics of Youth in Greek Tragedy. Gangs of Athens. London: Bloomsbury Academic.

Sikora, M. (2014). Modele sfery publicznej w świetle współczesnych problemów społecznych [Models of the public sphere in the light of contemporary societal problems]. Filo-Sofija, 24, 43–63.

Strelau, J. (2004). Pięcioczynnikowy model osobowości [The five-factor model of personality]. In J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2: Psychologia ogólna [Psychology. Academic coursebook, vol. 2: General psychology] (pp. 546–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-05-20

Wersje

  • 2025-06-03 - (2)
  • 2025-05-20 - (1)

Jak cytować

1.
PIERŚCIENIAK, Krzysztof. Dorosły w przestrzeniach życia. Między zobowiązaniami osoby a społecznymi wyzwaniami roli. Rocznik Andragogiczny [online]. 20 maj 2025, T. 32, s. 175–198. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Dr Krzysztof Pierścieniak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 32
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aktywność edukacyjna w dorosłości, rozwój w dorosłości, uczenie się ról społecznych, sfera osobowa, przestrzeń publiczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa