Adults in the spaces of life. Balancing personal commitments and social role challenges
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.010Keywords
adult educational activity, adult development, social rolelearning, personal sphere, public spaceAbstract
This paper highlights the interconnected interpretations of adult learning, assuming that the scope of the deliberations encompasses broadly understood adult developmental activity. Individuals who engage in such activity, while seeking self-realisation on one hand, strive to meet specific commitments, primarily in the personal sphere. On the other hand, they face the challenge of adopting various social roles. The performance and actualisation of these roles are only possible in public spaces and often require demonstrating new, or at least different, educational activity than that previously practised
References
Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka [The human condition]. Warszawa: Aletheia.
Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków [Adolescence. How to identify adolescent potential]. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka [Pychological portaits of humans]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Baumeister, R. F. (2011). Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą [Cultural animal. Between nature and culture]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bilewicz, M. (2016). (Nie)pamięć zbiorowa Polaków jako skuteczna regulacja emocji [Poles’ collective (non)memory as an effective emotion regulation]. Teksty Drugie [Second Texts], 6, 52–67. https://doi.org/10.18318/td.2016.6.4
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej [Cultural frameworks of social behaviours. A coursebook on intercultural psychology]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS.
Brzezińska, A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka [How we think about human development]. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka [Psychological portaits of humans]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej [Childhood and adolescence: Roots of personal and social identities]. In A. W. Brzezińska, A. Hulewska, & J. Słomska (Eds.), Edukacja regionalna [Regional education] (pp. 47–77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, A. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych [Identity at the threshold of adulthood. Image of upper-secondary students]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Adam Mickiewicz University in Poznań.
Cichocki, P. (2013). Wąskie i szerokie koncepcje sfery publicznej [Narrow and broad concepts of the public sphere]. Opuscula Sociologica, 3(1), 5–16.
Ciechanowska, D. (2012). Uczenie się głębokie jako efekt studiowania [Deep learning as an effect of academic learning]. In D. Ciechanowska (Ed.), Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego [Conditions of academic learning outcomes] (pp. 11–129). Szczecin: Pedagogium.
Dubas, E. (2017). Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się [Learning from one’s own biography as an example of biographical learning]. Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne [Education sciences. Interdisciplinary studies], 4(1).
Easton, D. (1965). A systems analysis of political life. New York: Wiley and Sons Inc.
Futuyma, D. J. (2008). Ewolucja [Evolution]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Gierszewski, D. (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej [Civic education in the local space]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Górniewicz, J. & Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Przegląd koncepcji i studium empiryczne [Self-realization and creative talents of adolescents]. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Hyman, H. H. (1969). Political socialization. A study in psychology of political Behavior. New York: The Free Press.
Jančina, M. (2016). Autonarracja jako metoda badania autokreacj [Self-narration as a method of studying self-creation]. Psychologia Rozwojowa [Developmental psychology], 21(2), 27–40.
Jančina, M. & Kubicka, D. (2014). Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska [Managing one’s own development: Theoretical context of the phenomenon]. Psychologia Rozwojowa [Developmental psychology], 19(4), 31–48.
Jennings, M. K. & Niemi, R. G. (1974). Political character of adolescence. The influence of families and schools. Princeton: Princeton University Press.
Kaplan, H., Hill, K., Lancaster, J., & Hurtado, A. M. (2000). A theory of human life history evolution: Diet, intelligence, and longevity. Evolutionary anthropology, 9(4).
Kargul, J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej [Exploring non-formal and informal adult education: Rationale for a lifelong learning theory]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Kielar, M. B. (2015). Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej [Adult development through the lens of constructivist-developmental theory]. Pedagogika Społeczna [Social pedagogy], 56(2), 53–70.
Kielar, M. B. (2017). Praktyka obierania perspektyw jako instrument rozwoju [Perspective-taking as a tool for development]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 24, 41–60.
Krawczak, E. (2006). Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje [Cultural anthropology: Classical directions, schools, and orientations]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Levinson, D. J., Darrow, C. N., & Klein, E. B. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Ballantine Books.
Makowski, G. (2011). Nieformalna edukacja obywatelska – czyli nowa-stara rola biblioteki publicznej [Informal civic education: The new-old role of the public library]. In G. Makowski & F. Pazderski (Eds.), Inspirator obywatelski. Przewodnik po nieformalnej edukacji obywatelskiej w bibliotekach publicznych i nie tylko [The civic inspirer. A guide to informal civic education at (and not only) public libraries]. Warszawa.
Marquand, D. (2004). Decline of the public: The hollowing-out of citizenship. Cambridge: Polity Press.
Maslow, A. H. (1986) W stronę psychologii istnienia [Toward a psychology of being], Warszawa: PAX.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej [The discovery of being. Writings in existential psychology]. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
McAdams, D. P. (2015). The art and science of personality development. New York: Guilford Press.
Merleau-Ponty, M. (1996) Widzialne i niewidzialne [The visible and the invisible]. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Nowak, M., & Pluciński, P. (2011). Problemy ze sferą publiczną. O pożytkach z partykularnych rozstrzygnięć [Challenges in the public sphere: The benefits of particularistic decisions]. In M. Nowak & P. Pluciński (Eds), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń [On the urban public sphere: Citizenship and spatial conflicts]. Kraków: Ha!art.
Oakeshott, M. (2019). Polityka wiary i polityka sceptycyzmu [The politics of faith and the politics of skepticism]. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Olejnik, M. (2017). Kategoria rozwoju w psychologii life-span i jej metodologiczne implikacje [The category of development in life-span theory and its methodological implications]. Psychologia rozwojowa [Developmental psychology], 22(3), 25–34.
Paluch, A. K. (1991). Mistrzowie antropologii społecznej [Masters of social anthropology]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pietrasiński, Z. (1991). Rozwój człowieka dorosłego [Adult development]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Pietrasiński, Z. (2009). Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans, ożywcza autokreacja [The expansion of beautiful minds: A new renaissance and invigorating self-creation]. Warszawa: Wydawnictwo CiS.
Ponczek, E. (2017). Mityzacja pamięci zbiorowej a sprawowanie władzy politycznej w sytuacji uobecniania się konfliktów [The mythicization of collectve memory and political power during emerging conflicts]. Transformacje [Transformations], 1–2(92–93), 333–346.
Przetacznik-Gierowska, M. (2019). Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka [Principles and regularities of human psychological development]. In M. Przetacznik-Gierowska & M. Tyszkowa (Eds.), Psychologia rozwoju człowieka 1 [The psychology of human development 1] (pp. 57–84). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rawls, J. (1994). Teoria sprawiedliwości [A theory of justice]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą [On becoming a person]. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Sennett, R. (2009). Upadek człowieka publicznego [The fall of public man]. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.
Shipton, M. (2018). The Politics of Youth in Greek Tragedy. Gangs of Athens. London: Bloomsbury Academic.
Sikora, M. (2014). Modele sfery publicznej w świetle współczesnych problemów społecznych [Models of the public sphere in the light of contemporary societal problems]. Filo-Sofija, 24, 43–63.
Strelau, J. (2004). Pięcioczynnikowy model osobowości [The five-factor model of personality]. In J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2: Psychologia ogólna [Psychology. Academic coursebook, vol. 2: General psychology] (pp. 546–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-03 (2)
- 2025-05-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dr Krzysztof Pierścieniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 83
Number of citations: 0