Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

From sites of national remembrance to sites of living memory – implications for andragogy
  • Home
  • /
  • From sites of national remembrance to sites of living memory – implications for andragogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 31 (2024) /
  4. Artykuły

From sites of national remembrance to sites of living memory – implications for andragogy

Authors

  • Kinga Majchrzak-Ptak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8616-9824

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.011

Keywords

pomniki, miejsca pamięci, Pierre Nora, potencjał edukacyjny, edukacja

Abstract

Understanding places of remembrance in this text goes beyond the products of material culture. Its background are transcendental, universal values. Thanks to theirs complex nature places of remembrance can be both an area of formal, informal and nonformal education, education directed to all ages. Most of all, the symbolic nature of a places of remembrance can become an inspiration for auto-reflection, an impulse for further search and self-education, which assumes a special meaning in postmodern world. The reason for developing the perspective of education based on a places of remembrance is an effective way of supplying knowledge and experience necessary for active participation in the democratic process, the possibility to use it for the purpose of citizenship and ecological education. The objectives and practice of education oriented at a places of remembrance can be connected with experimental learning, problem learning, contextual learning, learning by doing, multicultural education, learning by the place biography, education oriented at the local community and other currents concerning context and the value of learning of specific places, as well as cultivating them and local communities or regions.

References

Ankersmit F.R. (2004), Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Kraków.

Grunewald D.A. (2003), The best of both worlds: a critical pedagogy of place, „Educational Researcher”, No. 4.

Hudzik P.J., Mizińska J. (red.) (1997), Pamięć. Miejsce. Obecność. Współczesne re- fleksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, Lublin.

Kapralski S. (2010), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, [w:] S. Kapralski (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa.

Kończal K. (2007), Polsko-niemieckie miejsca pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41(41).

Majchrzak K. (2012), Places of remembrance in citizenship education, „Journal of Education Culture and Society”, No. 1.

Majchrzak K. (2013), Gra miejsca. „Studenci UMK wobec miejsc (nie)pamięci”, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 14.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.

Melosik Z. (2001), Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości, [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Toruń.

Musiał Ł. (2011), O złej pamięci i dobrym zapominaniu, „Borussia. Kultura. Histo- ria. Literatura”, nr 49.

Nora P. (2001), Czas pamięci, „Res Publica Nowa”, nr 7.

Nora P. (2007), W poszukiwaniu europejskich miejsc pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41.

Nora P. (2009), Między pamięcią i historią: Les lieux de mémoire, „Tytuł Roboczy. Archiwum”, nr 2.

Pinkiewicz-Gara B. (2009), Twierdza kłodzka – miejsce pamięci, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.

Roszak S. (2009), O miejscach pamięci, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.

Szpociński A. (2008), Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Teksty Drugie”, nr 4. Traba R. (2007), Polifonia pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41.

Traba R. (2009), Historia wzajemnych oddziaływań (Beziehungsgeschichte) i konstrukcja „miejsc żywej pamięci” (lieux de mémoire)? Przypadek Polski i Niemiec, [w:] Z. Noga, M. Wessel Schulze (red.), Pamięć polska, pamięć niemiecka od XIX do XX wieku. Wybrane problemy, Toruń.

Unger P. (2009), Tradycja też jest miejscem pamięci, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.

Wóycicki K., Zagadnienie historiografii pamięci, http://kazwoy.wordpress.com/ niemcy/zagadnienie-historiografii-pamieci/ [dostęp: 29.09.2013].

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-12-09

How to Cite

1.
MAJCHRZAK-PTAK, Kinga. From sites of national remembrance to sites of living memory – implications for andragogy. AY. Online. 9 December 2024. Vol. 31, pp. 201-214. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2024.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 31 (2024)

Section

Artykuły

License

Copyright (c) 2024 Kinga Majchrzak-Ptak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 89
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

pomniki, miejsca pamięci, Pierre Nora, potencjał edukacyjny, edukacja
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop