Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 31 (2024) /
  4. Artykuły

Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej

Autor

  • Anna Gutowska Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0001-5258-8772

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.009

Słowa kluczowe

przyjaźń, uczenie się w przyjaźni, edukacja nieformalna, raport z badań

Abstrakt

Autorka przedstawia w artykule wyniki badań (ich wybrany fragment) prowadzonych w ramach pracy doktorskiej. Przedmiotem badań i refleksji jest przyjaźń osób dorosłych i uczenie się w sytuacji przyjaźni. Autorka wprowadza zjawisko – relację przyjaźni – w obszar badań andragogicznych i prezentuje ich wyniki. Pokazuje, że przyjaźń – uniwersalna przestrzeń życia człowieka – współwystępuje z procesami uczenia się, realizowanego przy okazji „dziania się” przyjaźni. Z perspektywy ponad dekady od opublikowania pierwotnej wersji artykułu autorka dokonuje próby usytuowania problematyki w dzisiejszej rzeczywistości.

Bibliografia

Alberoni F. (1994), O przyjaźni, Instytut Kultury, Warszawa.

Argyle M. (1991), Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.

Bennett N., Lemoine G.J. (2014), What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world, „Business Horizons”, 57(3), s. 311–317.

Derlega V.J., Chaikin A.L., Stępień E. (1979), Intymność i otwartość w stosunkach interpersonalnych, „Przegląd Psychologiczny”, nr 2.

Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo WSH-E, Łódź.

Dubas E. (2000), Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Dubas E. (2009), Etapy dorosłości i proces kształcenia, [w:] A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Dorosły w procesie kształcenia, Bielsko-Biała–Zakopane, s. 115–132.

Fehr B. (2004), Intimacy expectations in same-sex friendships: a prototype interaction-pattern model, „Journal of Personality and Social Psychology”, 86, s. 265–284.

Fischer J., Narus L. (1981), Sex roles and intimacy in same sex and other sex relationships, „Psychology of Women Quarterly”, 5, s. 444–455.

Holmes E. (2020), Solitude and social isolation in a time of uncertainty: the impacts of the pandemic on mental health, „Journal of Mental Health Research”, 45(2), s. 123–134.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.

Kargul J. (2005), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.

Knowles M.S., Holton E.F. III, Swanson R. (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kornaszewska-Polak M. (2020), Emocje i płeć. Studium dynamiki zaangażowania i dystansowania w związkach romantycznych, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Kozakiewicz M., (1995), Zanim przekroczysz próg, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.

Lewis C.S. (1993), Cztery miłości, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Livingstone D.W. (2000), Exploring the icebergs of adult learning. Findings of the First Canadian Survey of Informal Learning Practices, „The Canadian Journal for the Study of Adult Education”, Toronto.

Malewski M. (2001), Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, [w:] E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo CKU w Toruniu, Toruń.

Mączyńska E. (2018), Państwo i rynek w warunkach rewolucji cyfrowej i przesilenia cywilizacyjnego, „Studia i Prace”, Zeszyt Naukowy 161, s. 99–109.

Millar C.C.J.M., Groth O., Mahon J.F. (2018), Management innovation in a VUCA world: challenges and recommendations, „California Management Review”, 61(1), s. 5–14.

Niebrzydowski L., Płaszczyński E. (1989), Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich, Warszawa.

Pahl R. (2008), Przyjaźń – społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa?, [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 160–180.

Pines A. M. (2011), Wypalenie w perspektywie egzystencjalnej, [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pisanski K., Sorokowski P. (2016), Voice pitch modulation and its effect on listeners’ perceptions of dominance and attractiveness, „Evolutionary Psychology”, 14(5), s. 1–13.

Prusiński T. (2017), Z badań nad przyjaźnią. Kompetencje społeczne a jakość relacji przyjacielskich, „Studia Psychologia UKSW”, 17(1), s. 23–46.

Radziewicz-Winnicki A. (red.) (2002), Edukacja a życie codzienne, t. 1, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sorokowska A., Sorokowski P., Frackowiak T., Karwowski M. (2017), Attractiveness is multimodal: perception of attractiveness in visual, olfactory, and auditory domains, „Frontiers in Psychology”, t. 8, https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2017.00778/full.

Stewart J. (red.) (2000), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Szarota P. (2014), Przyjaźń pod mikroskopem. Problemy metodologiczne w badaniach nad funkcjonowaniem relacji przyjacielskich, „Psychologia Społeczna”, t. 9(1), s. 28–36.

Turkle S. (2011), Alone together: why we expect more from technology and less fromeach other, Basic Books.

Twenge J.M. (2019), iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe − i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot.

West L. (2003), Wstęp. Obszary sporu: badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, nr 1.

Wojciszke B., Abele A.E. (2008), The primacy of communion over agency and its repercussions for psychological research, „European Journal of Social Psychology”, 38(7), s. 1139–1147.

Wojciszke B. (2004), Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie, GWP, Gdańsk.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-12-09

Jak cytować

1.
GUTOWSKA, Anna. Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej. Rocznik Andragogiczny [online]. 9 grudzień 2024, T. 31, s. 153–170. [udostępniono 18.11.2025]. DOI 10.12775/RA.2024.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 31 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Gutowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 251
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

przyjaźń, uczenie się w przyjaźni, edukacja nieformalna, raport z badań
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa