„Biegam, bo lubię”* – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.007Słowa kluczowe
dorosłość, zadania dorosłości, bieganie amatorskie, motywacja człowieka dorosłegoAbstrakt
W artykule zostały przedstawione fragmenty wyników badań własnych dotyczących motywacji do podejmowania amatorskiej aktywności biegowej. Przyjęta andragogiczna perspektywa ukazuje aktywność biegową jako doświadczanie dorosłości w epoce płynnej nowoczesności, która w rozważaniach autorki została dookreślona za pomocą kategorii bezpieczeństwa ontologicznego, zawieszenia biograficznego, a także procesów tożsamościowych. Amatorska aktywność biegowa w świetle prezentowanych wyników jawi się jako sposób radzenia sobie z zadaniami dorosłości.
Bibliografia
Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).
Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.
Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo UR,
Rzeszów.
Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Oleś P.K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.
Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.
Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.
Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] I.A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl [dostęp: 1.08.2019].
Rudnik J., Polacy biegają coraz chętniej, https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv [dostęp: 22.05.2020]. https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-na-prawde-biegamy [dostęp: 1.08.2019].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Majewska-Kafarowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 120
Liczba cytowań: 0