Badania nad oświatą dorosłych w obliczu metodologicznego przełomu
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.004Słowa kluczowe
metodologia badań, paradygmat badawczy w andragogice, paradygmat interpretatywny, paradygmat scjentystyczny, metodologiczny przełom w andragogiceAbstrakt
Możliwości wyborów metodologicznych z jednej strony są ograniczone przez aktualnie obowiązujący w naukach społecznych ideał wiedzy naukowej, z drugiej przez ewolucję aksjologicznych podstaw praktyki oświatowej. Jeżeli wyniki badań nad oświatą dorosłych mają mieć walor społecznej użyteczności, aksjologia ta musi być przez badaczy respektowana. Biorąc pod uwagę obydwa typy wyznaczników Autor artykułu założył, że badania nad oświatą dorosłych będą po 1989 r. ewoluować w kierunku paradygmatu interpretatywnego. Uzasadnił to, odwołując się do czterech płaszczyzn metodologii: ontologicznej, epistemologicznej, aksjologicznej i metodologicznej z punktu widzenia opozycyjnej wobec realizmu ontologicznego koncepcji nominalistycznej. Prognozowany kierunek
zmian nie unieważnia jednakże stosowania paradygmatu strukturalno-funkcjonalnego, ponieważ organy odpowiedzialne za edukację oczekują naukowo uzasadnionych twierdzeń optymalizujących rzeczywistość edukacyjną. Chodzi o to, abyśmy wyłaniającego się nowego świata edukacji dorosłych nie badali wyłącznie przy użyciu starych narzędzi metodologicznych
Bibliografia
Adler P.A., Adler P. (1987), Membership Roles in Field Research, Sage, Newbury Park.
Bhaskar R. (1979), The possibility of Naturialism, Harvestr.
Bhaskar R. (1987), A Realist Theory off Science, Harvestr, Brighton.
Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Inter Esse, Kraków.
Giddens A. (1990), The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge.
Giddens A. (1984), The Constitution of society, Polity Press, Cambridge.
Habermas J. (1986), Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.
Hebb D.O. (1987), Nauka i świat wyobraźni, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1.
Hejnicka-Bezwińska T. (1989), W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki: świadomość teoretyczno-metodologiczna pedagogiki polskiej, Bydgoszcz.
Lyotard J.F. (1988), Kondycja postmodernistyczna, „Literatura na Świecie”, nr 8–9.
Melosik Z. (1993), Funkcjonalno-strukturalna interpretacja edukacji, „Edukacja”, nr 1.
Mokrzycki E. (1971), Założenia socjologii humanistycznej, Warszawa.
Muszyński H. (1970), Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa.
Nowak L. (1977), Wstęp do idealizacji teorii nauki, Warszawa.
Nowak S. (1984), Odmiany filozofii nauki, [w:] S. Nowak (red.), Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa.
Schutz A. (1980), Świat społeczny i teorie działania społecznego, [w:] P. Sztompka (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków.
Turner J. (1985), Struktura teorii socjologicznej, Warszawa
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-26 - (2)
- 2024-02-26 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Mieczysław Malewsk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 232
Liczba cytowań: 0