Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Andragogika jako dyscyplina akademicka
  • Strona domowa
  • /
  • Andragogika jako dyscyplina akademicka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. I. Andragogika – metodologia i dylematy

Andragogika jako dyscyplina akademicka

Autor

  • Józef Półturzycki Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0003-0737-5801

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.003

Abstrakt

Celem prezentowanej analizy jest opis zakresu znaczeniowego andragogiki jako dyscypliny akademickiej na początku XXI w. Autor wychodzi od zdefiniowania pojęcia andragogiki, formułując wady i zalety stosowania tego pojęcia dla oznaczenia teorii edukacji dorosłych. Powołuje się przy tym na ustalenia międzynarodowych konferencji edukacji dorosłych, wskazuje zagadnienia, które powinny być w polu analiz teoretycznych i badań empirycznych tej dyscypliny wiedzy, zwraca uwagę na tendencje rozwojowe edukacji dorosłych. Z perspektywy 20 lat, jakie upłynęły od tego czasu, należy podkreślić, że urzeczywistniły się przede wszystkim przewidywania dotyczące wzrostu znaczenia edukacji nieformalnej dorosłych, edukacji całożyciowej oraz indywidualnej aktywności człowieka w tych zakresach. Andragogika jest natomiast jedną z perspektyw wyjaśniania i interpretacji edukacji dorosłych obok wkładu innych dyscyplin naukowych i wytwarza wspólnie z nimi interdyscyplinarny dyskurs na temat edukacji

Bibliografia

Aleksander T. (2002), Andragogika, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski.

Delors J. (red.) (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.

Korporowicz L. (red.) (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa – Phare, Warszawa.

Lengrand P. (red.) (1995), Obszary permanentnej samoedukacji, TWWP, Warszawa.

Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.

Pachociński R. (1998), Andragogika w wymianie międzynarodowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 15, Toruń.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.

Turos L. (1999), Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Walters M. (1999), Słownik rozwoju osobistego. Pojęcia i teorie samodoskonalenia, Medium, Warszawa.

Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Edukacja dorosłych w dobie przemian, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 3, Toruń.

Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Akademickie programy kształcenia andragogicznego, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 4, Toruń.

Witkowski L. (2000), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wyd. WIT-GRIFF, Toruń

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26 — zaktualizowane 2024-02-26

Wersje

  • 2024-02-26 - (2)
  • 2024-02-26 - (1)

Jak cytować

1.
PÓŁTURZYCKI, Józef. Andragogika jako dyscyplina akademicka. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 65–84. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

I. Andragogika – metodologia i dylematy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Prof. Józef Półturzycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 665
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa