Wpływ mediów społecznościowych na poziom kompetencji cyfrowych polskich internautów
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.016Słowa kluczowe
kompetencje cyfrowe, media społecznościowe, umiejętności cyfrowe, platformy społecznościoweAbstrakt
Artykuł zawiera omówienie badań ankietowych mających na celu zweryfikowanie hipotezy, że korzystanie z mediów społecznościowych ma negatywny wpływ na poziom kompetencji cyfrowych. Autorzy na podstawie wstępnych obserwacji stwierdzili, że media społecznościowe są dedykowane do pracy na mobilnych platformach sprzętowych, a częste użytkowanie specyficznego oprogramowania z nimi związanego może niekorzystnie wpływać na podstawowe umiejętności cyfrowe. Platformy społecznościowe, choć łatwe w podstawowym użyciu, zawierają jednak funkcje konfiguracyjne, które zazwyczaj nie są łatwo dostępne.
W wyniku przeprowadzonych testów statystycznych stwierdzono korelację między dziennym czasem, jaki użytkownicy poświęcają mediom społecznościowym, i częstotliwością ich użytkowania a poziomem kompetencji cyfrowych. Nieco słabsza korelacja występuje między wiekiem respondentów a poziomem kompetencji cyfrowych.
Uzyskane wyniki pozwoliły na obalenie postawionej hipotezy oraz na sformułowanie nowej, odwrotnej, że intensywność korzystania z mediów społecznościowych korzystnie wpływa na kompetencje cyfrowe, której potwierdzenie wymaga jednak przeprowadzenia dodatkowych, szerszych badań, uwzględniających poziom wykształcenia oraz doświadczenia w pracy zawodowej.
Bibliografia
Aczel A.D. (2000), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia.
Budzanowska-Drzewiecka M. (2021), Wyzwania stosowania działań marketingowych poprzez media społecznościowe z perspektywy zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Zarządzanie Mediami”, nr 9(2), s. 281–296.
Buchholtz S. i in. (2015), Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego 2, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.
Dean B. (2021), Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2021?, https://backlinko.com/social-media-users [dostęp: 15.05.2021].
Department for Education (2019), Essential digital skills framework, https://www.gov.uk/government/publications/essential-digital-skills-framework/essential-digital-skills-framework [dostęp: 31.03.2022].
Dimock M. (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, „Pew Research Center”, nr 17(1), s. 1–7.
Federacja Konsumentów (2021), Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z Internetu i komputera w wybranych grupach społecznych, http://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,6,1479,1,1,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html [dostęp: 6.12.2021].
Ferrari A. (2013), IGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Report EUR 26035, Y. Punie, B. Brecko (eds.), Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Garwol K. (2017), Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju, „Dydaktyka Informatyki”, nr 12, s. 51–56.
Gregorczyk G. (2011), O alfabetyzmie komputerowym i cyfrowym słów kilka, „Mazowiecki Kwartalnik Informacyjny Meritum”, nr 3(22), s. 94–99.
GUS (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., GUS, Warszawa–Szczecin.
Kemp S. (2021), Digital Poland. Datareportal, https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland [dostęp: 10.11.2021].
Komisja Europejska (2020), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej, COM/2020/624 final.
Kowalska M. (2014), Funkcjonalność mediów społecznościowych jako siedem boków plastra miodu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie”, nr 40, s. 205–215.
Milligan I. (2017), Welcome to the web: The online community of GeoCities during the early years of the World Wide Web, [w:] N. Brügger, R. Schroeder (eds.), The Web as History, UCL Press, London, s. 137–266.
Parlament Europejski i Rada (2006), Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dzienik Urzędowy Unii Europejskiej (2006/962/WE).
Rheingold H. (1993), The virtual community. Homesteading on the electronic frontier, Addison-Wesley, Reading MA.
Sheth J. (2020), Borderless Media: Rethinking International Marketing, „Journal of International Marketing”, nr 28(I), https://www.researchgate.net/publication/338777922_Borderless_Media_Rethinking_International_Marketing [dostęp: 5.09.2022].
Skibińska M., Kwiatkowska W., Majewska K. (2015), Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się, [w:] H. Batorowska (red.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, t. 1, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków, s. 195–206.
Statystyki globalne Statcounter, https://gs.statcounter.com/ [dostęp: 5.09.2022].
Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Toczyski P. (2014), O sednie terminu „social media”. „Web 2.0” a sprawność użytkowników w „generowaniu treści”, „Kultura Popularna”, nr 41(03), s. 56–67.
Urząd Komunikacji Elektronicznej (2017), Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów, UKE, Warszawa.
Vuorikari R. i in. (2016), DigComp 2.0: Rama Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, Polskie Towarzystwo Informatyczne, ECDL Polska, Warszawa.
Walicka S., Rożalska K., Fila J., Rybińska A. (2020), „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Założenia i realizacja projektu w obszarze rozwijania umiejętności podstawowych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 27, s. 193–210.
Witaszek Z. (2007), Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, nr 4, s. 141–162.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 431
Liczba cytowań: 0