Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Wpływ mediów społecznościowych na poziom kompetencji cyfrowych polskich internautów
  • Strona domowa
  • /
  • Wpływ mediów społecznościowych na poziom kompetencji cyfrowych polskich internautów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 (2022) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Wpływ mediów społecznościowych na poziom kompetencji cyfrowych polskich internautów

Autor

  • Przemysław Jatkiewicz Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0003-2845-0778
  • Piotr Cholewiński Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0003-1330-2668

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.016

Słowa kluczowe

kompetencje cyfrowe, media społecznościowe, umiejętności cyfrowe, platformy społecznościowe

Abstrakt

Artykuł zawiera omówienie badań ankietowych mających na celu zweryfikowanie hipotezy, że korzystanie z mediów społecznościowych ma negatywny wpływ na poziom kompetencji cyfrowych. Autorzy na podstawie wstępnych obserwacji stwierdzili, że media społecznościowe są dedykowane do pracy na mobilnych platformach sprzętowych, a częste użytkowanie specyficznego
oprogramowania z nimi związanego może niekorzystnie wpływać na podstawowe umiejętności cyfrowe. Platformy społecznościowe, choć łatwe w podstawowym użyciu, zawierają jednak funkcje konfiguracyjne, które zazwyczaj nie są łatwo dostępne.
W wyniku przeprowadzonych testów statystycznych stwierdzono korelację między dziennym czasem, jaki użytkownicy poświęcają mediom społecznościowym, i częstotliwością ich użytkowania a poziomem kompetencji cyfrowych. Nieco słabsza korelacja występuje między wiekiem respondentów a poziomem kompetencji cyfrowych.
Uzyskane wyniki pozwoliły na obalenie postawionej hipotezy oraz na sformułowanie nowej, odwrotnej, że intensywność korzystania z mediów społecznościowych korzystnie wpływa na kompetencje cyfrowe, której potwierdzenie wymaga jednak przeprowadzenia dodatkowych, szerszych badań, uwzględniających poziom wykształcenia oraz doświadczenia w pracy zawodowej.

Bibliografia

Aczel A.D. (2000), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia.

Budzanowska-Drzewiecka M. (2021), Wyzwania stosowania działań marketingowych poprzez media społecznościowe z perspektywy zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Zarządzanie Mediami”, nr 9(2), s. 281–296.

Buchholtz S. i in. (2015), Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego 2, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.

Dean B. (2021), Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2021?, https://backlinko.com/social-media-users [dostęp: 15.05.2021].

Department for Education (2019), Essential digital skills framework, https://www.gov.uk/government/publications/essential-digital-skills-framework/essential-digital-skills-framework [dostęp: 31.03.2022].

Dimock M. (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, „Pew Research Center”, nr 17(1), s. 1–7.

Federacja Konsumentów (2021), Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z Internetu i komputera w wybranych grupach społecznych, http://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,6,1479,1,1,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html [dostęp: 6.12.2021].

Ferrari A. (2013), IGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Report EUR 26035, Y. Punie, B. Brecko (eds.), Publications Office of the European Union, Luxembourg.

Garwol K. (2017), Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju, „Dydaktyka Informatyki”, nr 12, s. 51–56.

Gregorczyk G. (2011), O alfabetyzmie komputerowym i cyfrowym słów kilka, „Mazowiecki Kwartalnik Informacyjny Meritum”, nr 3(22), s. 94–99.

GUS (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., GUS, Warszawa–Szczecin.

Kemp S. (2021), Digital Poland. Datareportal, https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland [dostęp: 10.11.2021].

Komisja Europejska (2020), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej, COM/2020/624 final.

Kowalska M. (2014), Funkcjonalność mediów społecznościowych jako siedem boków plastra miodu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie”, nr 40, s. 205–215.

Milligan I. (2017), Welcome to the web: The online community of GeoCities during the early years of the World Wide Web, [w:] N. Brügger, R. Schroeder (eds.), The Web as History, UCL Press, London, s. 137–266.

Parlament Europejski i Rada (2006), Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dzienik Urzędowy Unii Europejskiej (2006/962/WE).

Rheingold H. (1993), The virtual community. Homesteading on the electronic frontier, Addison-Wesley, Reading MA.

Sheth J. (2020), Borderless Media: Rethinking International Marketing, „Journal of International Marketing”, nr 28(I), https://www.researchgate.net/publication/338777922_Borderless_Media_Rethinking_International_Marketing [dostęp: 5.09.2022].

Skibińska M., Kwiatkowska W., Majewska K. (2015), Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się, [w:] H. Batorowska (red.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, t. 1, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków, s. 195–206.

Statystyki globalne Statcounter, https://gs.statcounter.com/ [dostęp: 5.09.2022].

Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Toczyski P. (2014), O sednie terminu „social media”. „Web 2.0” a sprawność użytkowników w „generowaniu treści”, „Kultura Popularna”, nr 41(03), s. 56–67.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (2017), Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów, UKE, Warszawa.

Vuorikari R. i in. (2016), DigComp 2.0: Rama Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, Polskie Towarzystwo Informatyczne, ECDL Polska, Warszawa.

Walicka S., Rożalska K., Fila J., Rybińska A. (2020), „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Założenia i realizacja projektu w obszarze rozwijania umiejętności podstawowych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 27, s. 193–210.

Witaszek Z. (2007), Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, nr 4, s. 141–162.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-01-25

Jak cytować

1.
JATKIEWICZ, Przemysław & CHOLEWIŃSKI, Piotr. Wpływ mediów społecznościowych na poziom kompetencji cyfrowych polskich internautów. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 styczeń 2023, T. 29, s. 267–286. [udostępniono 29.3.2023]. DOI 10.12775/RA.2022.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 (2022)

Dział

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 72
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencje cyfrowe, media społecznościowe, umiejętności cyfrowe, platformy społecznościowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa