Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Dorosły w przestrzeniach życia. Między zobowiązaniami osoby a społecznymi wyzwaniami roli
  • Strona domowa
  • /
  • Dorosły w przestrzeniach życia. Między zobowiązaniami osoby a społecznymi wyzwaniami roli
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 (2022) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Dorosły w przestrzeniach życia. Między zobowiązaniami osoby a społecznymi wyzwaniami roli

Autor

  • Krzysztof Pierścieniak Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-2229-165X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.012

Słowa kluczowe

aktywność edukacyjna w dorosłości, rozwój w dorosłości, uczenie się ról społecznych, sfera osobowa, przestrzeń publiczna

Abstrakt

W tekście zwrócono uwagę na przenikające się ujęcia interpretacyjne uczenia się w dorosłości, przyjmując, że płaszczyzną prowadzonych rozważań będzie szeroko rozumiana aktywność rozwojowa dorosłego. Podejmujący ją podmiot, z jednej strony realizując siebie, stara się wypełniać określone zobowiązania jednostkowe, przynależne najczęściej sferze osobowej, a z drugiej strony, staje on przed wyzwaniem podjęcia różnych ról społecznych, których pełnienie i aktualizacja są możliwe jedynie w przestrzeni publicznej i wymagają wykazania się często nową, a przynamniej odmienną niż dotychczas praktykowana, aktywnością edukacyjną.

Bibliografia

Arendt H. (2000), Kondycja ludzka, Aletheia, Warszawa.

Bardziejewska M. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Baumeister R.F. (2011), Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bilewicz M. (2016), (Nie)pamięć zbiorowa Polaków jako skuteczna regulacja emocji, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 52–67, DOI: 10.18318/td.2016.6.4.

Boski P. (2009), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa.

Brzezińska A. (2005), Jak myślimy o rozwoju człowieka, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Brzezińska A. (2006), Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 47-77.

Brzezińska A. (2017), Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Cichocki P. (2013), Wąskie i szerokie koncepcje sfery publicznej, „Opuscula Sociologica”, nr 1(3), s. 5–16.

Ciechanowska D. (2012), Uczenie się głębokie jako efekt studiowania, [w:] D. Ciechanowska (red.), Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego, Pedagogium, Szczecin, s. 11–129.

Dubas E. (2017), Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(4).

Easton D. (1965), A Systems Analysis of Political Life, Wiley and Sons Inc., New York.

Futuyma D.J. (2008), Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Gieryszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Górniewicz J., Rubacha K. (1993), Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Przegląd koncepcji i studium empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Hyman H.H. (1969), Political Socialization. A Study in Psychology of Political Behavior, The Free Press, New York.

Jančina M. (2016), Autonarracja jako metoda badania autokreacji, „Psychologia Rozwojowa”, t. 21, nr 2, s. 27–40.

Jančina M., Kubicka D. (2014), Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, nr 4, s. 31–48.

Jennings K.M., Niemi R.G. (1974), Political Character of Adolescence. The influence of Families and Schools, Princeton University Press, Princeton.

Kaplan H., Hill K., Lancaster J., Hurtado A.M. (2000), A Theory of Human Life History Evolution: Diet, Intelligence, and Longevity, „Evolutionary Anthropology”, nr 4(9).

Kargul J. (2005), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.

Kielar M.B. (2017), Praktyka obierania perspektyw jko instrument rozwoju, „Rocznik Andragogiczny”, t. 24, s. 41-60.

Kielar M.B. (2015), Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej, „Pedagogika Społeczna”, nr 2(56), s. 53–70.

Krawczak E. (2006), Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Levinson D.J., Darrow C.N., Klein E.B. (1978), The seasons of a man’s life, Ballantine Books, New York.

Markowski G. (2011), Nieformalna edukacja obywatelska – czyli nowa-stara rola biblioteki publicznej, [w:] G. Markowski, F. Pazderski (red.), Inspirator obywatelski. Przewodnik po nieformalnej edukacji obywatelskiej w bibliotekach publicznych i nie tylko, Warszawa.

Marquand D. (2004), Decline of the Public: The Hollowing-Out of Citizenship, Polity Press, Cambridge.

Maslow A.H. (1986), W stronę psychologii istnienia, PAX, Warszawa.

May R. (1995), O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

McAdams D.P. (2015), The Art and Science of Personality Development, Guilford Press, New York.

Merleau-Ponty M. (1996), Widzialne i niewidzialne, Fundacja Aletheia, Warszawa.

Nowak M., Pluciński P. (2011), Problemy ze sferą publiczną. O pożytkach z partykularnych rozstrzygnięć, [w:] M. Nowak, P. Pluciński (red.), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń, Ha!art, Kraków.

Oakeshott M. (2019), Polityka wiary i polityka sceptycyzmu, Fundacja Aletheia, Warszawa.

Olejnik M. (2017), Kategoria rozwoju w psychologii life-span i jej metodologiczne implikacje, „Psychologa Rozwojowa”, t. 22, nr 3, s. 25–34.

Paluch A.K. (1991), Mistrzowie antropologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.

Pietrasiński Z. (2009), Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans, ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CiS, Warszawa.

Ponczek E. (2017), Mityzacja pamięci zbiorowej a sprawowanie władzy politycznej w sytuacji uobecniania się konfliktów, „Transformacje”, Vol. 1–2, Issue 92–93, s. 333–346.

Przetacznik-Gierowska M. (2019), Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka [w:] M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 57–84.

Rawls J. (1994), Teoria sprawiedliwości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rogers C. (2002), O stawaniu się osobą, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Sennett R. (2009), Upadek człowieka publicznego, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.

Shipton M. (2018), The Politics of Youth in Greek Tragedy. Gangs of Athens, Bloomsbury Academic, London.

Sikora M. (2014), Modele sfery publicznej w świetle współczesnych problemów społecznych, „Filo-Sofija”, nr 24, s. 43–63.

Strelau J. (2004), Pięcioczynnikowy model osobowości, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2: Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 546–559.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-01-25

Jak cytować

1.
PIERŚCIENIAK, Krzysztof. Dorosły w przestrzeniach życia. Między zobowiązaniami osoby a społecznymi wyzwaniami roli. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 styczeń 2023, T. 29, s. 177–200. [udostępniono 29.3.2023]. DOI 10.12775/RA.2022.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 (2022)

Dział

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 94
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aktywność edukacyjna w dorosłości, rozwój w dorosłości, uczenie się ról społecznych, sfera osobowa, przestrzeń publiczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa