Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Kształcenie korespondencyjne jako metoda kształcenia – w okresie jej rozkwitu i upowszechniania
  • Strona domowa
  • /
  • Kształcenie korespondencyjne jako metoda kształcenia – w okresie jej rozkwitu i upowszechniania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Kształcenie korespondencyjne jako metoda kształcenia – w okresie jej rozkwitu i upowszechniania

Autor

  • Elżbieta Woźnicka Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego https://orcid.org/0000-0002-6505-1058

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.008

Słowa kluczowe

kształcenie korespondencyjne, edukacja na odległość, edukacja na dystans, metody kształcenia

Abstrakt

Założeniem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie kształcenia korespondencyjnego jako metody pracy samokształceniowej, której cechą specyficzną jest pośredni, korespondencyjny kontakt nauczyciela z uczniem. Istnieje kilka odmian metodycznych, które są przedmiotem poniższego artykułu: ich wspólną cechę stanowi wspomniany wyżej specyficzny sposób kontaktowania się. Artykuł dotyczy głównie lat 50.–70. XX w. Był to czas intensywnego rozwoju tej formy edukacji dorosłych nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Jednocześnie tekst jest próbą ukazania znaczenia kształcenia korespondencyjnego w rozwoju dzisiejszej edukacji na odległość. Z prezentacji rozwiązań metodycznych i dydaktycznych pierwszych szkół korespondencyjnych można wywnioskować, że podstawy metodyki nauczania edukacji na odległość zostały ukształtowane właśnie w pierwszych szkołach korespondencyjnych i są aktualne po dzień dzisiejszy,

Bibliografia

Barcikowska W. (1980), Radio i telewizja w szkolnym systemie kształcenia dorosłych, Warszawa.

Bartkowiak F. (1942), Szkolnictwo korespondencyjne w Wielkiej Brytanii, Londyn.

Frąckowiak A., Góralska R., Półturzycki J., Solarczyk-Szwec H., Wojdyło W. (red.) (2009), Elżbieta Zawacka 1909–2009, Radom.

Frąckowiak A., Półturzycki J., Solarczyk-Szwec H. (red.) (2009), Elżbieta Zawacka. Pisma pedagogiczne, Radom.

Kabzińska Ł. (2001), Formy i metody zwalczania analfabetyzmu wśród dorosłych w działalności oświatowej Polskiej Macierzy Szkolnej w latach 1916–1939, [w:] E. Sapia-Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 22, Radom.

Keegan D. (1996), Foundations of distance education, New York.

Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Toruń.

Półturzycki J. (2001a), Otwarte szkolnictwo niepaństwowe w systemie edukacji akademickiej XX/XXI wieku, „Edukacja Dorosłych”, nr 2.

Półturzycki J. (2001b), Powszechny Uniwersytet Korespondencyjny, [w:] E. Sapia-Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 22, Radom.

Radlińska H. (1947), Oświata dorosłych, Warszawa.

Trindade A.R. (1993), Distance Education for Europe, Lisbon.

Urbańczyk F. (1962), Podstawowe zagadnienia dydaktyki dorosłych, [w:] Pedagogika dorosłych, Warszawa.

Urbańczyk F. (1973), Problemy oświaty dorosłych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Wroczyński R. (1950), Nauczanie korespondencyjne, „Nowa Szkoła”, nr 6.

Wroczyński R. (1959), Praca pozaszkolna wśród młodzieży dorastającej i wśród dorosłych, [w:] B. Suchodolski, Zarys pedagogiki, t. 2, Warszawa.

Zawacka E. (1963), Uwagi o swoistych formach pracy dydaktyczno-wychowawczej w liceach korespondencyjnych, „Oświata Dorosłych”, nr 2.

Zawacka E. (1967), Kształcenie korespondencyjne, Warszawa.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-01-25

Jak cytować

1.
WOŹNICKA, Elżbieta. Kształcenie korespondencyjne jako metoda kształcenia – w okresie jej rozkwitu i upowszechniania. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 styczeń 2023, T. 29, s. 123–139. [udostępniono 29.3.2023]. DOI 10.12775/RA.2022.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 (2022)

Dział

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 52
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kształcenie korespondencyjne, edukacja na odległość, edukacja na dystans, metody kształcenia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa