Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Samokształcenie jako podstawa edukacji ustawicznej nauczycieli w pracach Józefa Półturzyckiego i w praktyce
  • Strona domowa
  • /
  • Samokształcenie jako podstawa edukacji ustawicznej nauczycieli w pracach Józefa Półturzyckiego i w praktyce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Samokształcenie jako podstawa edukacji ustawicznej nauczycieli w pracach Józefa Półturzyckiego i w praktyce

Autor

  • Krzysztof Wereszczyński Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-0219-3577

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.006

Słowa kluczowe

samokształcenie, edukacja ustawiczna, nauczyciel, zmienność

Abstrakt

Samokształcenie i edukacja ustawiczna były ważnymi i wielokrotnie poruszanymi wątkami w bogatym dorobku literackim Profesora Józefa Półturzyckiego. W niniejszym tekście autor dokonuje krótkiego przeglądu publikacji opisujących wyżej wymienione zagadnienia. Opierając się na prezentowanym w nich sposobie interpretacji terminu i rozumienia procesu samokształcenia, przedstawia własne wnioski z badań przeprowadzonych w środowisku nauczycieli i dyrektorów szkół, mianowicie: brak wiedzy na temat teorii samokształcenia, mylenie go z uczeniem się niezamierzonym czy samouctwem, przekonanie o możliwości swobodnego posługiwania się terminem, brak procesu samokształcenia. Zebrany materiał potwierdza aktualność myśli i postulatów formułowanych przez Profesora Józefa Półturzyckiego

Bibliografia

Bauman Z. (2009), Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Bereźnicki F. (2007), Podstawy dydaktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, wyd. 2, Kraków.

Delors J. (red.) (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, Wyd. UNESCO, Warszawa.

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (2003–2008), Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Faure E. (red.) (1975), Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa.

Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J. (2019), Samokształcenie w edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom.

Kwaśnica R. (1994), Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Kwiatkowska H. (2012), Nauczyciel i jego (nie)przygotowanie. Wprowadzenie w problematykę obrad, [w:] M.M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), „Po życie sięgać nowe…”. Teoria a praktyka edukacyjna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń.

Półturzycki J. (1983), Wdrażanie do samokształcenia, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum Sp. z o.o., Płock.

Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom.

Półturzycki J. (2016), Spór o edukację ustawiczną. Polemiki i analizy, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom.

Śliwerski B. (2010), Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.

Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków.

Wereszczyński K. (2016), Formy doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, [w:] K. Żegnałek (red.), Niektóre problemy wczesnej edukacji, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce.

Netografia:

Bibliografia Uniwersytetu Warszawskiego, http://bibliografia.uw.edu.pl/g2/main.pl?mod=s&p=6&a=1&s=4765&imie=J%F3zef&nazwisko=P%F3%B3turzycki&lim=25&ord= [dostęp: 9.02.2022].

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kierowniczej Kadry Oświatowej, https://oskko.edu.pl/ [dostęp: 22.07.2022].

Superbelfrzy, https://www.superbelfrzy.edu.pl/category/superbelfrzy-razem-i-osobno/ [dostęp: 22.07.2022].

Dokumenty:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.).

Rozporządzenie MEiN z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r., poz. 1045).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-01-25

Jak cytować

1.
WERESZCZYŃSKI, Krzysztof. Samokształcenie jako podstawa edukacji ustawicznej nauczycieli w pracach Józefa Półturzyckiego i w praktyce. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 styczeń 2023, T. 29, s. 87–104. [udostępniono 29.3.2023]. DOI 10.12775/RA.2022.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 (2022)

Dział

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 67
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

samokształcenie, edukacja ustawiczna, nauczyciel, zmienność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa