Pedagogika i andragogika w służbie zdrowia
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.006Słowa kluczowe
zdrowie, zagrożenie zdrowia, służba zdrowia, pedagogika, andragogikaAbstrakt
Artykuł jest refleksją pedagoga skupioną wokół problemu utrzymania zdrowia człowieka na kanwie tekstów ze zbioru Człowiek w sytuacji zagrożenia zdrowia z perspektywy psychosomatyki. Człowiek utrzymuje swoje zdrowie, żyjąc w stanie dynamicznej (nie)równowagi, godząc zabieganie o zaspokojenie swoich potrzeb, walkę o swoje wartości i dążenie do sensownej wolności w swoim życiu z wymogami współżycia społecznego. Znaczącymi czynnikami chorobotwórczymi są dysfunkcje funkcjonowania społecznego, jak trudne relacje społeczne czy przeżywanie silnych frustracji. A także wewnętrzny stres spowodowany problemami egzystencjalnymi, poczuciem niepewności dotyczącym sensu własnego życia czy czynnikami noetycznymi w osobowości. W związku z tym należy przypuszczać, że o zdrowiu człowieka decyduje proces wychowania, równolegle z czynnikami biomedycznymi.
Bibliografia
Cichocka M. (2012), Biopsychospołeczne uwarunkowania seksualności ludzi starych, w: M. Beisert (red.), Seksualność w cyklu życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Galderisi S., Heinz A., Kastrup M., Beezhold J., Sartorius N. (2017), Propozycja nowej definicji zdrowia psychicznego, „Psychiatria Polska”, 51 (3).
Giddens A. (2012), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Illich I. (1973), Tools for Conviviality, Harper and Row Publishers Inc., New York.
Illich I. (1976), Medical Nemesis. The Expropriation of Health, Pantheon Books, New York.
Kostyło H. (2016), Zdrowie jako wartość społeczna, w: H. Kostyło, P. Zientkowski (red.), Uczenie się siebie w kulturze, Oficyna Wydawnicza Fundacji Fuhrmanna, Bydgoszcz–Chojnice.
Kostyło P., recenzja książki J. Michalskiego, Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, Toruń 2011, „Rocznik Andragogiczny” 2011, s. 403–408.
Kupisiewicz C. (2012), Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Impuls, Kraków.
Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kuśmierek M., Florkowski A., Gałecki P., Talarowska M. (2011), Współwystępowanie zaburzeń psychicznych i somatycznych u pacjentów z rozpoznaniem depresji, „Current Problems of Psychiatry”, vol. 12, Issue 3.
Kwieciński Z. (2019), Edukacja w galaktyce znaczeń, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Michalski J. (2011), Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Zielińska H. (1996), Ivan Illich – między romantyzmem a anarchizmem pedagogicznym, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 902
Liczba cytowań: 0