Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Dylematy rodziców podczas rehabilitacji dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku
  • Strona domowa
  • /
  • Dylematy rodziców podczas rehabilitacji dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 1 (2012) /
  4. Artykuły oryginalne

Dylematy rodziców podczas rehabilitacji dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku

Autor

  • Ewa Barczykowska Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego, Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu
  • Marta Grabinska Studentka kierunku pielęgniarstwo – studia drugiego stopnia, Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu

Słowa kluczowe

mózgowe porażenie dziecięce, metoda Vojty, studium przypadku

Abstrakt

Wprowadzenie. W pierwszym okresie leczenia dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (mpd) konieczna jest rehabilitacja ruchowa. Celem pracy jest przedstawienie dylematów rodziców dziecka w czasie prowadzenia rehabilitacji dziecka metodą według Vojty.
Prezentacja przypadku. Studium przypadku dotyczy piętnastomiesięcznego chłopca z mózgowym porażeniem dziecięcym z niedowładem prawostronnym. Rodzice od urodzenia dziecka obserwowali mniejszą aktywność kończyny górnej prawej i wielokrotnie podkreślali fakt, że w okresie noworodkowym i wczesnym niemowlęcym zostali utwierdzani w przekonaniu, że dziecko jest zdrowe. W 10. miesiącu życia neurolog dziecięcy postawił wstępną diagnozę – mózgowe porażenie dziecięce z niedowładem prawostronnym, którą potwierdził w 13. miesiącu życia. Dziecko jest rehabilitowane metodą NDT-Bobath (Neurodevelopmental Treatment) oraz metodą Vojty. Podczas prowadzonych ćwiczeń metodą Vojty dziecko płacze i krzyczy. Zachowanie dziecka doprowadziło do wyłączenia się matki z terapii. Ojciec, pomimo poważnych wątpliwości kontynuuje ćwiczenia. Ponadto niepokój rodziców spowodowany jest wysokimi kosztami rehabilitacji prowadzonej w warunkach domowych.
Dyskusja. Mpd obejmuje grupę niepostępujących, o zmiennym obrazie klinicznym, zespołów ruchowych w następstwie uszkodzenia lub zaburzenia rozwojowego mózgu we wczesnym stadium jego rozwoju.
Wnioski. Rodzice dziecka niepełnosprawnego borykają się z koniecznością podjęcia decyzji wyboru najskuteczniejszej metody terapeutycznej dla ich dziecka, a źródłem permanentnego stresu jest odpowiedzialność za efekty prowadzonej rehabilitacji oraz perspektywa braku środków finansowych. W przypadkach podejrzenia zaburzeń rozwojowych dziecka istnieje konieczność stawiania rozważnej diagnozy przez lekarzy i terapeutów. Rozpoznanie mpd nigdy nie następuje jednoczasowo, a ustalane jest poprzez narastanie podejrzenia choroby. Rodzice dziecka niepełnosprawnego wymagają stałej oceny zapotrzebowania na pomoc specjalistów oraz opieki terapeutycznej.
(PNN 2012;1(1):23-28)

Bibliografia

Becher J.G. Pediatric rehabilitation in children with cerebral palsy: general management, classification of motor disorders. http.//www.oandp.org./20.02.2012.

Russman B.S., Ashwal S. Evaluation of the child with cerebral palsy. Seminars in Pediatric Neurology. 2004;11(1):47-57.

Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001.

Kobel-Buys K. Medyczne aspekty mózgowego porażenia dziecięcego. W: Bobera T., Kobel-Buys K. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce z doświadczeń trzyletniego programu rehabilitacyjnego. AWF, Wrocław 2006;9-25.

Mania M., Barczykowska E., Szrajda J. Postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Barczykowska E., Ślusarz R., Szewczyk M.T. (Red.), Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006;29-41.

Cerebral palsy: http://www.medical-dictionary.cc/16.01.2012.

Mutch L., Alberman E., Hagberg B., Kodama K., Perat M.V. Cerebral palsy epidemiology: where are we now and where are we going? Developmental Medicine and Child Neurology. 1992;34(6):547-51.

Shevell M.I., Bodensteiner J.B. Cerebral palsy: defining the problem. Seminars in Pediatric Neurology. 2004;11(1):2-4.

Bax M., Goldstein M., Rosenbaum P., et al. Proposed definition and classification of cerebral palsy, April 2005. Developmental Medicine and Child Neurology. 2005;47(8):571-6.

Steiborn B. Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej: padaczka wieku rozwojowego i mózgowe porażenie dziecięce – możliwości diagnostyczne i lecznicze. Family Medicine & Primary Care Review. 2008;10(1):107-115.

Komorska M. Sytuacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w społeczeństwie polskim. UMCS, Lublin 2000.

Aly M. Dziecko specjalnej troski. GWP, Gdańsk 2002.

Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa noworodków i niemowląt. Folium, Lublin 1995.

Czochańska J. Neurologia dziecięca. PZWL, Warszawa 1998.

Rentinck I.C., Ketelaar M., Jongmans M.J., Gorter J.W. Parents of children with cerebral palsy: a review of factors related to the process of adaptation. Child: Care, Health and Development. 2007 Mar;33(2):161-169.

Twardowski A. Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: Obuchowska I. (Red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999;18-27.

Kościelska M. Trudne macierzyństwo. WSiP, Warszawa 1998.

Milewska-Bobula B., Chmielnik J., Jóźwiak S. Mózgowe porażenie dziecięce. ViaMedica, Gdańsk 2003.

Rybska I., Kowalski I. M., Wiśniewska T. Analiza warunków socjalnych dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Postępy rehabilitacji. 2005;(4):39-44.

Kawczyńska-Butrym Z. Rodziny osób niepełnosprawnych. IFiSPAN, Warszawa 1994.

Chiarello L.A., Palisano R.J., Maggs J.M., et al. Family priorities for activity and participation of children and youth with cerebral palsy. Physical Therapy. 2010 Sep;90(9):1254–1264.

Ketelaar M., Volman M.J., Gorter J.W., Vermeer A. Stress in parents of children with cerebral palsy: what sources of stress are we talking about? Child: Care, Health and Development. 2008 Nov;34(6):825-829.

Palisano R.J., Almarsi N., Chiarello L.A., Orlin M.N., Bagley A., Maggs J. Family needs of parents of children and youth with cerebral palsy. Child: Care, Health and Development. 2010 Jan;36(1):85-92.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2012-06-28

Jak cytować

1.
BARCZYKOWSKA, Ewa & GRABINSKA, Marta. Dylematy rodziców podczas rehabilitacji dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2012, T. 1, nr 1, s. 23–28. [udostępniono 8.7.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 1 (2012)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 484
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mózgowe porażenie dziecięce, metoda Vojty, studium przypadku

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa