Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Early view
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Podłoże zaburzeń mowy u dzieci z zespołem Downa. Wczesna interwencja logopedyczna
  • Strona domowa
  • /
  • Podłoże zaburzeń mowy u dzieci z zespołem Downa. Wczesna interwencja logopedyczna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 Nr 4 (2016) /
  4. Artykuły oryginalne

Podłoże zaburzeń mowy u dzieci z zespołem Downa. Wczesna interwencja logopedyczna

Autor

  • Teresa Kaczan Klinika Chorób Układu Nerwowego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
  • Magdalena Kazimierska-Zając Klinika Chorób Układu Nerwowego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
  • Joanna Rosińczuk Klinika Chorób Układu Nerwowego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2016.5.4.6

Słowa kluczowe

zespół Downa, zaburzenia językowe, neurologopedia, terapia dziecka

Abstrakt

Rozwój mowy dzieci z Zespołem Downa jest częściej opóźniony lub zaburzony niż rozwój mowy dzieci zdrowych, choć podlega tym samym prawom. Prawidłowy przebieg rozwoju mowy u dzieci z zespołem Downa (na miarę możliwości dziecka) zapewnić może dobrze przygotowany program stymulacji rozwoju i usprawniania mowy w całym kompleksowym działaniu leczniczo-rehabilitacyjnym. Ćwiczenia muszą prowadzić do uaktywnienia się jednostki i pomóc jej w integracji ze środowiskiem, a przez to tworzyć warunki do prawidłowego rozwoju osobowości. Celem pracy jest wskazanie przyczyn, które zaburzają prawidłowy rozwój mowy dziecka z zespołem Downa w tym wad i anomalii w budowie anatomicznej i w dysfunkcji ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, oraz przedstawienie propozycji pracy logopedy z dzieckiem z trisomią 21 w pierwszych miesiącach życia. (PNN 2016;5(4):162–167)

Bibliografia

Watanabe J., Sugiura M., Miura N. et al. The human parietal cortex is involved in spatial processing of tongue movement-an fMRI study. Neuroimage. 2004;21(4):1289–1299.

Corfield D.R., Murphy K., Josephs O. et al. Cortical and subcortical control of tongue movement in humans: a functional neuroimaging study using fMRI. J Appl Phys­iol. 1999;86(5):1468–1477.

Mu L., Sanders I. Human Tongue Neuroanatomy: Nerve Supply and Motor Endplates. Clin Anat. 2010;23(7):777–791.

Rosenbaum S., Simon P. Childhood Speech and Language Disorders in the General U.S. Population. National Acad­emies Press, Washington 2016.

Dennis M. Language disorders in children with central nervous system injury. J Clin Exp Neuropsychol. 2010;32(4):417–432.

Kirby A., Sugden D.A. Children with developmental coordination disorders. J R Soc Med. 2007;100(4):182–186.

Martin G.E., Klusek J., Estigarribia B., Roberts J.E. Language Characteristics of Individuals with Down Syn­drome. Top Lang Disord. 2009;29(2):112–132.

Committee on the Evaluation of the Supplemental Security Income (SSI) Disability Program for Children with Speech Disorders and Language Disorders. Speech and Language Disorders in Children: Implications for the Social Security Administration’s Supplemental Security Income Program. National Academies Press, Washington 2016.

Hellbrügge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część II: Drugi i trzeci rok życia. Antykwa, Kraków 1995.

Hippolyte L., Iglesias K., Van der Linden M., Baris­nikov K. Social reasoning skills in adults with Down syndrome: the role of language, executive functions and socio-emotional behaviour. J Intellect Disabil Res. 2010;54(8):714–726.

Boyd P.A., Loane M., Garne E., Khoshnood B., Dolk H., EUROCAT working group. Sex chromosome trisomies in Europe: prevalence, prenatal detection and outcome of pregnancy. Eur J Hum Genet. 2011;19(2):231–234.

Torfs C.P., Christianson R.E. Anomalies in Down syndrome individuals in a large population-based registry. Am J Med Genet. 1998;77(5):431–438.

Stoll C., Dott B., Alembik Y., Roth M.-P. Associated congenital anomalies among cases with Down syndrome. Eur J Med Genet. 2015;58(12):674–680.

Liza-Sharmini A.T., Azlan Z.N., Zilfalil B.A. Ocular findings in Malaysian children with Down syndrome. Singapore Med J. 2006;47(1):14–19.

Stirn Kranjc B. Ocular abnormalities and systemic dis­ease in Down syndrome. Strabismus. 2012;20(2):74–77.

Enders H., Schmaltz A., Apitz J. Zur Prognose von Patienten mit Morbus Down. Sozial Pädiatrie. 1990;12(12):882–888.

Ghaziuddin N., Nassiri A., Miles J.H. Catatonia in Down syndrome; a treatable cause of regression. Neuropsychiatr Dis Treat. 2015;11:941–949.

Mazurek D., Wyka J. Down syndrome-genetic and nutritional aspects of accompanying disorders. Rocz Panstw Zakl Hig. 2015;66(3):189–194.

Hatch-Stein J.A., Zemel B.S., Prasad D. et al. Body Composition and BMI Growth Charts in Children With Down Syndrome. Pediatrics. 2016. doi: 10.1542/peds. 2016-0541.

Dimopoulos K., Kempny A. Patients with Down syndrome and congenital heart disease: survival is improving, but challenges remain. Heart. 2016;102(19):1515–1517.

Martínez-Quintana E., Rodríguez-González F., Med­ina--Gil J.M., Agredo-Muñoz J., Nieto-Lago V. Clinical outcome in Down syndrome patients with congenital heart disease. Cir Cir. 2010;78(3):245–250.

Korenberg J.R., Chen X.N., Schipper R. et al. Down syndrome phenotypes: the consequences of chromosomal imbalance. Proc Natl Acad Sci U S A. 1994;91(11):4997–5001.

Lana-Elola E., Watson-Scales S.D., Fisher E.M., Ty­bulewicz V.L. Down syndrome: searching for the genetic culprits. Dis Model Mech. 2011;4(5):586–595.

Wisniewski K.E., Schmidt-Sidor B. Postnatal delay of myelin formation in brains from Down syndrome infants and children. Clin Neuropathol. 1989;8(2):55–62.

Ábrahám H., Vincze A., Veszprémi B. et al. Impaired myelination of the human hippocampal formation in Down syndrome. Int J Dev Neurosci. 2012;30(2):147–158.

Olmos-Serrano J.L., Kang H.J., Tyler W.A. et al. Down Syndrome Developmental Brain Transcriptome Reveals Defective Oligodendrocyte Differentiation and Myelination. Neuron. 2016;89(6):1208–1222.

Wisniewski K.E., Bobinski M. Hypothalamic abnormal­ities in Down syndrome. Prog Clin Biol Res. 1991;373:153–167.

Castells S., Beaulieu I., Torrado C., Wisniewski K.E., Zarny S., Gelato M.C. Hypothalamic versus pituitary dysfunction in Down’s syndrome as cause of growth retardation. J Intellect Disabil Res. 1996;40(6):509–517.

Ypsilanti A., Grouios G. Linguistic profile of individuals with Down syndrome: comparing the linguistic performance of three developmental disorders. Child Neuropsychol. 2008;14(2):148–170.

Styczek I. Logopedia. PWN, Warszawa 1983.

Grieco J., Pulsifer M., Seligsohn K., Skotko B., Schwartz A. Down syndrome: Cognitive and behavioral functioning across the lifespan. Am J Med Genet C Semin Med Genet. 2015;169(2):135–149.

Chapman R.S. Language learning in Down syndrome: the speech and language profile compared to adolescents with cognitive impairment of unknown origin. Downs Syndr Res Pract. 2006;10(2):61–66.

Limbrock G.J., Hoyer H., Scheying H. Regulation therapy by Castillo-Morales in children with Down syndrome: primary and secondary orofacial pathology. ASDC J Dent Child. 1990;57(6):437–441.

Korbmacher H.M., Limbrock J.G., Kahl-Nieke B. Long-term evaluation of orofacial function in children with Down syndrome after treatment with a stimulating plate according to Castillo Morales. J Clin Pediatr Dent. 2006;30(4):325–328.

Schuster-Amft C., Henneke A., Hartog-Keisker B. et al. Intensive virtual reality-based training for upper limb motor function in chronic stroke: a feasibility study using a single case experimental design and fMRI. Disabil Rehabil Assist Technol. 2015;10(5):385–392.

Fidler D.J., Hepburn S.L., Mankin G., Rogers S.J. Praxis skills in young children with Down syndrome, other developmental disabilities, and typically developing children. Am J Occup Ther. 2005;59(2):129–138.

Mendonca G.V., Pereira F.D., Fernhall B. Reduced exercise capacity in persons with Down syndrome: cause, effect, and management. Ther Clin Risk Manag. 2010;6:601–610.

Bruni M., Cameron D., Dua S., Noy S. Reported sensory processing of children with Down syndrome. Phys Occup Ther Pediatr. 2010;30(4):280–293.

Ayres A.J. Bausteine der kindlichen Entwicklung: Die Bedeutung der Integration der Sinne für die Entwicklung des Kindes. 3rd ed. Springer, Berlin 1998.

Gomez G.A., McLachlan R.W., Yap A.S. Productive tension: force-sensing and homeostasis of cell-cell junctions. Trends Cell Biol. 2011;21(9):499–505.

Wilken E. Sprachliche Förderung bei Kindern mit Down Syndrom. Bundesvereinigung Lebenshilfe. Plastische Chirurgie 1995.

Castillo-Morales R. Die orofaziale Regulationstherapie. Kommunikation. München: Plafum Verlag 1992.

Laws G., Bishop D.V. Verbal deficits in Down’s syn­drome and specific language impairment: a comparison. Int J Lang Commun Disord. 2004;39(4):423–451.

Limbrock G.J., Fischer-Brandies H., Avalle C. Castillo-Morales’ orofacial therapy: treatment of 67 children with Down syndrome. Dev Med Child Neurol. 1991;33(4):296–303.

Limbrock G.J., Castillo-Morales R., Hoyer H., Stöver B., Onufer C.N. The Castillo-Morales approach to orofacial pathology in Down syndrome. Int J Orofacial Myology. 1993;19:30–37.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2016-06-28

Jak cytować

1.
KACZAN, Teresa, KAZIMIERSKA-ZAJĄC, Magdalena & ROSIŃCZUK, Joanna. Podłoże zaburzeń mowy u dzieci z zespołem Downa. Wczesna interwencja logopedyczna. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2016, T. 5, nr 4, s. 162–167. [udostępniono 25.12.2025]. DOI 10.15225/PNN.2016.5.4.6.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 Nr 4 (2016)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 277
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zespół Downa, zaburzenia językowe, neurologopedia, terapia dziecka

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa