Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Analiza budowy zdań u pacjentów z udarem niedokrwiennym mózgu
  • Strona domowa
  • /
  • Analiza budowy zdań u pacjentów z udarem niedokrwiennym mózgu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 7 Nr 4 (2018) /
  4. Artykuły oryginalne

Analiza budowy zdań u pacjentów z udarem niedokrwiennym mózgu

Autor

  • Janice L. Hinkle M. Louise Fitzpatrick College of Nursing, Villanova University, Villanova, Pennsylvania, USA
  • Rudolf Cymorr Kirby P. Martinez College of Nursing, San Beda University Manila, Philippines Florentino Cayco Memorial School Graduate School of Nursing, Arellano University, Manila, Philippines

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2018.7.4.1

Słowa kluczowe

udar mózgu, funkcja poznawcza, analiza struktury zdania

Abstrakt

Wstęp. Definicja zdrowia mózgu i najlepsza metoda jego optymalnego promowania jest inicjatywą American Heart Association/American Stroke Association. Niezaburzona funkcja poznawcza po udarze niedokrwiennym jest istotna dla pomyślnej rehabilitacji. Dlatego dysponowanie prostą metryką funkcji poznawczych byłoby optymalnym rozwiązaniem dla wszystkich pracowników służby zdrowia.
Cel. Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy wykorzystanie Rozwojowej Oceny Zdania (ang. Developmental Sentence Scoring — DSS), w napisanych frazach przez pacjentów w badaniu Mini-Mental (MMSE), mogłoby dać prosty wskaźnik funkcji poznawczych.
Materiał i metody. Niniejsza analiza wtórna przedstawia zdania napisane przez pacjentów po udarze niedokrwiennym za pomocą ilościowych i konwencjonalnych metod analizy treści.
Wyniki. Średni wynik 24,38 (SD±13, zakres 9–30) stwierdzono u 76 pacjentów, którzy napisali coś w trakcie badania Folstein MMSE. Liczba słów mieściła się w przedziale od 1 do 16, przy czym największa ich liczba (21) zawierała średnio 5 wyrazów. DSS mieścił się w przedziale od 0–11 ze średnią wynoszącą 4. Średni poziom MMSE Folstein (N=30) wyniósł 27,53 (SD±2,74, zakres 18–30) u pacjentów, którzy zgodzili się na wizytę domową 3 lata po przebytym udarze. Dwudziestu siedmiu z trzydziestu pacjentów napisało coś, a ilość wyrazów mieściła się w przedziale od 1 do 12, przy czym największa ich liczba (10) zawierała średnio 5 wyrazów. DSS wahał się w przedziale od 0 do 12 ze średnią 4. Konwencjonalna analiza treści ujawniła nadrzędny wzorzec wyartykułowany na dwa sposoby: świadomość nieodległej przestrzeni i czasu oraz odległe wspomnienia ludzi i miejsc, jak również wyrażanie siebie jako osoby.
Wnioski. Niniejsza analiza wtórna jest źródłem danych normatywnych oraz bogatego opisu funkcji poznawczych w grupie osób opisujących DSS na początku i ponownie w 3 lata po przebytym udarze, jednakże próbka była zbyt mała, aby móc określić prostą metrykę funkcji poznawczych. (PNN 2018;7(4):140–144)

Bibliografia

Benjamin E.J., Blaha M.J., Chiuve S.E. et al. Heart Disease and Stroke Statistics—2017 Update — A Report From the American Heart Association. Circulation. 2017;135(10):e146–e603.

Gorelick P.B., Furie K.L., Iadecola C. et al. Defining Optimal Brain Health in Adults: A Presidential Advisory From the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke. 2017;48(10):e284–e303.

Lee L.L. Developmental Sentence Analysis: A Grammatical Assessment Procedure for Speech and Language Clinicians. Northwestern University Press, Evanston 1974.

Folstein M.F., Folstein S.E., McHugh P.R. “Mini-mental state”. A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res. 1975;12(3):189–198.

Hinkle J.L. A descriptive study of function in acute motor stroke. West J Nurs Res. 2001;23(3):296–312.

Hinkle J.L. A descriptive study of cognitive status in acute motor stroke. J Neurosci Nurs. 2002;34(4):191–197.

Hinkle J.L. Variables explaining functional recovery following motor stroke. J Neurosci Nurs. 2006;38(1):6–12.

Hinkle J.L. Outcome three years after motor stroke. Rehabil Nurs. 2010;35(1):23–30.

Hinkle J.L. A Descriptive Study of Cognitive Status Three Years Following Motor Stroke. J Neurol Neurosurg Nurs. 2012;1(3):97–102.

Finestack L.H., Abbeduto L. Expressive language profiles of verbally expressive adolescents and young adults with Down syndrome or fragile X syndrome. J Speech Lang Hear Res. 2010;53(5):1334–1348.

Hsieh H.F., Shannon S.E. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res. 2005;15(9):1277–1288.

Streubert H.J., Carpenter D.R. Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia 2011.

Patel M., Coshall C., Rudd A.G., Wolfe C.D. Natural history of cognitive impairment after stroke and factors associated with its recovery. Clin Rehabil. 2003;17(2):158–166.

Appelros P., Andersson A.G. Changes in Mini Mental State Examination score after stroke: lacunar infarction predicts cognitive decline. Eur J Neurol. 2006;13(5):491–495.

Pendlebury S.T., Cuthbertson F.C., Welch S.J., Mehta Z., Rothwell P.M. Underestimation of cognitive impairment by Mini-Mental State Examination versus the Montreal Cognitive Assessment in patients with transient ischemic attack and stroke: a population-based study. Stroke. 2010;41(6):1290–1293.

Pasquini M., Leys D., Rousseaux M., Pasquier F., Hénon H. Influence of cognitive impairment on the institutionalisation rate 3 years after a stroke. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2007;78(1):56–59.

Tatemichi T.K., Desmond D.W., Stern Y., Paik M., Sano M., Bagiella E. Cognitive impairment after stroke: frequency, patterns, and relationship to functional abilities. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1994;57(2):202–207.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-06-28

Jak cytować

1.
L. HINKLE, Janice & KIRBY P. MARTINEZ, Rudolf Cymorr. Analiza budowy zdań u pacjentów z udarem niedokrwiennym mózgu. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2018, T. 7, nr 4, s. 140–144. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.15225/PNN.2018.7.4.1.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 7 Nr 4 (2018)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 200
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

udar mózgu, funkcja poznawcza, analiza struktury zdania

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa