Self-care Efficiency of Patients with Multiple Sclerosis (SM) and the Quality of Nursing Care
Keywords
multiple sclerosis, quality of nursing care, wydolność samoobsługowa pacjentaAbstract
Background. It can be observed that in the studies on the quality of medical services provided for patients with limited ability of self-care, the mere biological principles of health assessment are more and more often abandoned and the holistic point of view is adopted, focusing on patient's emotional experience, his/her state of mind and functional ability to cope with daily living.
Aim. Analysis of chosen determinants of the deficiency of the quality of care provided for hospitalised patients with multiple sclerosis (SM).
Material and methods. The study covered 70 patients with multiple sclerosis (SM), aged 22 - 64. The Repty functional index was used to asses the self-care efficiency of the examined patients. The BOHIPSZO method was used for assessment of the quality of nursing services.
Results. The conducted research study revealed that the quality assurance system implemented at the examined hospital ward guarantees a high level of provided nursing services. The nursing indicator was 84.24. Nevertheless, in many aspects, the quality of nursing care differed significantly from the recommended standards and patients' expectations.
Conclusions. The results of the conducted research study allow us to conclude that with regard to the nursing services provided for the patients with multiple sclerosis: 1) The functioning of the technical side of services is good - the patients have guaranteed safety and the procedure of protecting patients from infections operates efficiently thanks to the implementation of a quality assurance system. 2) Procedures of medical treatment and nursing care are performed at a high level, yet their quality decreases along with the deterioration of functional ability of the subjects. 3) Lack of the nursing process documentation, especially in regards to the group of younger patients, is a technical shortcoming. 4) It is disturbing that the patients' assessment of the obtained educational support and practised self-care abilities is poor; and such opinion was common especially among self-care efficient patients who struggle with stress related to diagnosed untreatable disease. 5) There are some critical defects of objectification of patients. 6) There are some concerns regarding the inadequate scope of information given to the patient and his/her family, concerning the treatment and nursing processes. These faults occur more frequently in patients who have no problems with self-care and in patients who require nurse's help and assistance in everyday life activities. (PNN 2013;2(1):9-17)
References
Tobiasz-Adamczyk B. Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Collegium Medicum UJ, Kraków 1995.
Skrzypek E. Czynniki kształtujące jakość życia. Materiały z V Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej Ergonomia Niepełnosprawnym, Jakość Życia. MKEN, Łódź 2001.
Hamrol A., Mantura W. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2009.
Rogoziński K. Nowy marketing usług. AE, Poznań 2000.
Rogoziński K. Jakość usług w horyzoncie aksjologicznym. Problemy Jakości. 2005;1:24-33.
Zeithmal V.A., Parasuraman A., Berry L.L. Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptions and Expectations. The Free Press, Nowy Jork 1980.
Kłos Z. Utrata sprawności fizycznej i proces usprawniania a jakość życia – zarys zagadnienia. Materiały z V Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej Ergonomia Niepełnosprawnym, Jakość Życia. MKEN, Łódź 2001.
Dobska M., Rogoziński K. Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. PWN, Warszawa 2008.
Grönroos C. A Service Quality Model and Its Marketing Implications. European Journal of Marketing. 1984;18(4):36-45.
Stoma M. Modele i metody pomiaru jakości usług. Q&R Polska, Lublin 2012.
Przybysz A., Dróżdż Z., Pawlaczyk B. Jakość opieki pielęgniarskiej w oddziałach pediatrycznych. Pielęgniarstwo Polskie. 2001;2:295-303.
Hemmasi M., Strong K.C., Taylor S.A. Measuring service quality for strategic planning and analysis in service firms. Journal of Applied Business Research. 1994;10(4):24-34.
Wasilewski T.P. Subiektywna ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu pacjentów oddziałów zabiegowych. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2008;3:81–86.
Lenartowicz H. Zarządzanie jakością w pielęgniarstwie. CEM, Warszawa 1998.
Chmielewski D. Metoda CIT – narzędzie w badaniu satysfakcji pacjentów. Służba Zdrowia. 2002;5-8:16-17.
Lisiecka K. Jakość usług zdrowotnych strategicznym wyzwaniem organizacji. Ogólnopolski Przegląd Medyczny. 2004;5:30-32.
Opara J. Klinimetria w udarach mózgu. AWF, Katowice 2005.
Jasik J., Płotka A. Management of knowledge and communication with the disabledpatients and healthylifestyle. Ann. UMCS Sect. D. 2003;58(Supl.13):522-530.
Talarska D., Wieczorowska-Tobis K., Szwałkiewisz E. Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. PZWL, Warszawa 2009.
Stelmasiak Z. Stwardnienie rozsiane (SM). Medicum, Lublin 1992.
Zakrzewska-Pniewska B. Stwardnienie rozsiane – problem nie tylko neurologiczny. Nowa Klinika. 1994;12:31-32.
Mirowska-Guzel D., Członkowska A. Stwardnienie rozsiane – nie zawsze ciężka choroba. Terapia. 2007;15(2):46-49.
Jaracz K., Kozubski W. Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008.
Wojciechowska M., Preś M. Rola pielęgniarki w rehabilitacji wielowymiarowej pacjenta ze stwardnieniem rozsianym. Pielęgniarstwo Polskie. 2007;(2/3):107-109.
Grönroos C. Strategic management and marketing in the service sector. Cambridge, MA: Marketing Science Institute, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 1310
Number of citations: 0