Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Preprints
  • For Authors and Revievers
    • Publishing ethics
    • Peer-review process
    • Editorial guidelines
    • Forms - Authors
    • Forms - Revievers
    • Submit your article
  • About
    • Announcements
    • Aims and scope
    • Editorial Team
    • Scientific Board
    • Reviewers
    • Indexation
    • Statistics
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing

Difficulties Related to the Communication with the Patient with Aphasia According to the Nursing Staff
  • Home
  • /
  • Difficulties Related to the Communication with the Patient with Aphasia According to the Nursing Staff
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 3 No. 2 (2014) /
  4. Original

Difficulties Related to the Communication with the Patient with Aphasia According to the Nursing Staff

Authors

  • Małgorzata Cheba Pomeranian Centre for Infectious Diseases and Tuberculosis in Gdansk, Poland
  • Regina Żuralska Department of Social Nursing and Health Promotion, Institute of Health Sciences in Slupsk The Medical University of Gdansk, Poland
  • Marcelina Skrzypek-Czerko Department of Neurological-Psychiatric Nursing, The Medical University of Gdansk, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.2.4

Keywords

aphasia, a communication process, stroke, neurological nurse

Abstract

Introduction. Sudden onset of aphasia due to stroke deprives man of communication with the environment, as well as eliminates of family, social and professional life. Difficulties in communication with patients with aphasia are important issues in ensuring the proper care and improve the quality of patients’ life. Therefore, it is important to have the nursing staff knowledge and skills in communication with a patient with aphasia.
Aim. The aim of the study was to evaluate the difficulty of communication with a patient with aphasia, to determine the possibility of communication and the factors contributing to the improvement of the situation of the patient in the opinion of the nursing staff.
Material and Methods. The survey was conducted among 100 nurses working on the neurological wards in six specialized hospitals in the Pomerania region, between August 2012 to August 2013. Research material was collected by the author’s questionnaire.
Results. Statistical analysis revealed that age, education and work experience of nurses are related to owned by nurses the knowledge and skills to overcome communication difficulties.
Conclusion. Better educated nurses with long work experience, often declare their readiness to therapeutic cooperate with patient with aphasia. Most respondents indicated that no therapeutic action by nurses result of external causes that relate to exess duties. (JNNN 2014;3(2):75–80)

References

Bouvet D. Mowa dziecka. WSiP, Warszawa 1996;24–28.

Laidler P. Rehabilitacja po udarze mózgu. Zasady i strategia. PZWL, Warszawa 1996;18–24, 33–35, 176–180.

Prigatano G.T. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Podstawowe zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych.PWN, Warszawa 2009;121–127, 266–268.

http://www.statsoft.pl/textbook/glosfra_stat.html?http%3A%2F%2Fwww.statsoft.pl%2Ftextbook%2Fglost.htm 19.01.2014 23.40.

Anuszewska-Mastalerz K. Pacjent afatyczny — problem porozumiewania się w opinii personelu pielęgniarskiego.W: Wyzwania współczesnego pielęgniarstwa. Ann. Acad.Med. Siles. 2000, supl. 30;223–228.

Łuczywek E. Postępowanie terapeutyczne we wczesnym okresie po zachorowaniu. W: Nowakowska M.T. (Red.),Rehabilitacja chorych z afazją. PAN, Wrocław 1978;23–36.

Pąchalska M. Afazjologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1999.

Pąchalska M. Terapia chorych z afazją: cele, realizacja i dylematy. Postępy Rehabilitacji. 1991;5(2):9–24.

Kalra L., Yu G., Wilson K. i wsp. Medical complication during stroke rehabilitation. Stroke. 1995;26:990–994.

Motyka M. Empatia a studia pielęgniarskie. Sztuka Leczenia. 2006;13(1–2):33–38.

Majewska-Tworek A. Opieka logopedyczna nad pacjentem z problemami neurologicznymi. Rehabilitacja.2003;5:80–83.

Kułak W., Krajewska-Kułak E. Komunikowanie z pacjentem neurologicznym. W: Krajewska-Kułak E., Kwiatkowska A., Panek W. (Red.), Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003;96–109.

Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci z różnymi dysfunkcjami. W: Porayski-Pomsta J. (Red.), Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2008;315–327.

Sobczak M., Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.Wykształcenie, jako czynnik wpływający na rozwój zachowań asertywnych pielęgniarek. Zdrowie Publiczne.2010;120(1):76–79.

Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;98–111, 261–265.

Etcoff N., Ekman P., Magee J.J., Frank M.G. Lie detection and language comprehension. Nature. 2000;405:139.

Sacks O. Oko umysłu. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2011;58–59.

Ogińska J., Żuralska R. Wypalenie zawodowe wśród pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologicznych. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;18(4):435–442.

Olkiewicz J., Andruszkiewicz A. Związek między typami zachowań i przeżyć w pracy a zmiennymi społeczno-demograficznymi w grupie pielęgniarek neurologicznych. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne. 2012;1(2):70–75.

The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing

Downloads

  • PDF

Published

2014-06-28

How to Cite

1.
CHEBA, Małgorzata, ŻURALSKA, Regina and SKRZYPEK-CZERKO, Marcelina. Difficulties Related to the Communication with the Patient with Aphasia According to the Nursing Staff. The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing. Online. 28 June 2014. Vol. 3, no. 2, pp. 75-80. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.2.4.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 3 No. 2 (2014)

Section

Original

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 648
Number of citations: 0

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

aphasia, a communication process, stroke, neurological nurse

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop