Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Early view
  • For Authors and Revievers
    • Publishing ethics
    • Peer-review process
    • Editorial guidelines
    • Forms - Authors
    • Forms - Revievers
    • Submit your article
  • About
    • Announcements
    • Aims and scope
    • Editorial Team
    • Scientific Board
    • Reviewers
    • Indexation
    • Statistics
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing

Daily Functioning Problems in Children with Cerebral Palsy (CP) Aged 5 and More
  • Home
  • /
  • Daily Functioning Problems in Children with Cerebral Palsy (CP) Aged 5 and More
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 3 No. 2 (2014) /
  4. Original

Daily Functioning Problems in Children with Cerebral Palsy (CP) Aged 5 and More

Authors

  • Joanna Rosińczuk Department of Nervous System Diseases Faculty of Health Science at Wroclaw Medical University, Poland
  • Katarzyna Lach Department of Nervous System Diseases Faculty of Health Science at Wroclaw Medical University, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.2.1

Keywords

cerebral palsy, daily living problems in children with cerebral palsy

Abstract

Introduction. Children with CP struggle with various problems in daily living due to diverse symptomatology which accompanies the central nervous system (CNS) damage. The problems concern both basic self-care activities like dressing, grooming or bathing as well as more complicated activities like reading or social interactions — starting and maintaining relationships.
Aim. This study aims to identify and present daily living problems experienced by the children with CP aged 5 or more.
Material and Methods. The study was conducted among a group of 130 randomly selected participants, 50 participants were children with CP aged 5–19 and 80 participants were their parents. The author’s self-designed questionnaire was used to collect data in the study. Results. Analysis of the collected data shows that:
— according to surveyed parents the most common disorders characteristic for their children are: visual disturbance (75%), speech disorder (65%) and intellectual disability (65%),
— one fourth of children with CP are non-ambulant, wheelchair provides independent mobility for the children or they require personal assistance from another person,
— problems with balance in vertical position are the most problematic limitation in daily living for the group of surveyed children (68%).
Conclusions.
1. Children with CP struggle with various problems concerning daily living functioning.
2. Small percentage of children with CP are able to move independently.
3. Majority of children with CP are not able to function independently due to the disorders resulting from the brain damage.
4. Management of associated conditions through motor rehabilitation has improved mobility and motor skills in daily functioning of children with CP. (JNNN 2014;3(2):52–57)

References

Michałowicz R., Jóźwiak S. Neurologia dziecięca. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000.

Wiśniewska E. Rodzina z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w aspekcie teorii systemowej. Neurologia Dziecięca. 2009;18(35):61–65.

Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. Wydawnictwo Pelikan, Warszawa 1989.

Michałowicz R., Chmielnik J., Mrożek J. Mózgowe porażenie dziecięce. Wskazówki dla rodziców. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.

Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.

Czochowska M., Zgorzalewicz-Stachowiak M., Sereda-Wiszowaty E. Wpływ wybranych czynników na skuteczność metody NTD-Bobath w usprawnianiu dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia. 2008;16(3):8–24.

Sternal M., Kwiatkowska B., Borysławski K. Czynniki zwiększające ryzyko mózgowego porażenia dziecięcego. Pediatria Polska. 2011;86(2):163–167.

Gajewska E., Malak R., Mojs E., Samborski W. Palenie papierosów — zagrożenie od pierwszych dni życia. Przegląd Lekarski. 2008;65(10):709–711.

Milewska A., Mileańczuk-Lubecka B.A., Kochanowski J., Werner B. Analiza czynników ryzyka mózgowego porażenia dziecięcego. Nowa Pediatria. 2011;4:79–84.

Ostapowicz D., Kułak W., Sobaniec W. Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2002;11,22:49–58.

Obrębowski A., Woźnica B. Zaburzenia dyzartryczne u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce — problemy mowy. DiG, Warszawa 1997;21–24.

Bandzul K., Mrugacz M. Zmiany w narządzie wzroku u pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca.2011;20(40):59–62.

Andruszczak B., Buraczyńska-Andrzejewska B., Krauss H. i wsp. Wielopłaszczyznowa opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012;18,4:314–318.

Kołomyjska T., Sobaniec W., Kułak W. Charakterystyka padaczki u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Epileptologia. 2004;12:221–223.

Singhi P., Jagirdar S., Khandelwal N., Malhi P. Epilepsy in children with cerebral palsy. J Child Neurol. 2003;18(3):174–179.

Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Wolniak M. Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego. PNN.2013;2(4):149–154.

Michelsen S.I., Flachs E.M., Damsgaard M.T. et al. European study of frequency of participation of adolescents with and without cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology. 2014;18,3:282–294.

Nowotny J., Czupryna K., Domagalska M. Aktualne podejście do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2009;18,35:53–60.

Nawrocka-Rohnka J. Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. Nowiny Lekarskie. 2010;79,4:304–310.

The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing

Downloads

  • PDF

Published

2014-06-28

How to Cite

1.
ROSIŃCZUK, Joanna and LACH, Katarzyna. Daily Functioning Problems in Children with Cerebral Palsy (CP) Aged 5 and More. The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing. Online. 28 June 2014. Vol. 3, no. 2, pp. 52-57. [Accessed 25 December 2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.2.1.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 3 No. 2 (2014)

Section

Original

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 279
Number of citations: 0

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

cerebral palsy, daily living problems in children with cerebral palsy

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop