Daily Functioning Problems in Children with Cerebral Palsy (CP) Aged 5 and More
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.2.1Keywords
cerebral palsy, daily living problems in children with cerebral palsyAbstract
Introduction. Children with CP struggle with various problems in daily living due to diverse symptomatology which accompanies the central nervous system (CNS) damage. The problems concern both basic self-care activities like dressing, grooming or bathing as well as more complicated activities like reading or social interactions — starting and maintaining relationships.
Aim. This study aims to identify and present daily living problems experienced by the children with CP aged 5 or more.
Material and Methods. The study was conducted among a group of 130 randomly selected participants, 50 participants were children with CP aged 5–19 and 80 participants were their parents. The author’s self-designed questionnaire was used to collect data in the study. Results. Analysis of the collected data shows that:
— according to surveyed parents the most common disorders characteristic for their children are: visual disturbance (75%), speech disorder (65%) and intellectual disability (65%),
— one fourth of children with CP are non-ambulant, wheelchair provides independent mobility for the children or they require personal assistance from another person,
— problems with balance in vertical position are the most problematic limitation in daily living for the group of surveyed children (68%).
Conclusions.
1. Children with CP struggle with various problems concerning daily living functioning.
2. Small percentage of children with CP are able to move independently.
3. Majority of children with CP are not able to function independently due to the disorders resulting from the brain damage.
4. Management of associated conditions through motor rehabilitation has improved mobility and motor skills in daily functioning of children with CP. (JNNN 2014;3(2):52–57)
References
Michałowicz R., Jóźwiak S. Neurologia dziecięca. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000.
Wiśniewska E. Rodzina z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w aspekcie teorii systemowej. Neurologia Dziecięca. 2009;18(35):61–65.
Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. Wydawnictwo Pelikan, Warszawa 1989.
Michałowicz R., Chmielnik J., Mrożek J. Mózgowe porażenie dziecięce. Wskazówki dla rodziców. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.
Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
Czochowska M., Zgorzalewicz-Stachowiak M., Sereda-Wiszowaty E. Wpływ wybranych czynników na skuteczność metody NTD-Bobath w usprawnianiu dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia. 2008;16(3):8–24.
Sternal M., Kwiatkowska B., Borysławski K. Czynniki zwiększające ryzyko mózgowego porażenia dziecięcego. Pediatria Polska. 2011;86(2):163–167.
Gajewska E., Malak R., Mojs E., Samborski W. Palenie papierosów — zagrożenie od pierwszych dni życia. Przegląd Lekarski. 2008;65(10):709–711.
Milewska A., Mileańczuk-Lubecka B.A., Kochanowski J., Werner B. Analiza czynników ryzyka mózgowego porażenia dziecięcego. Nowa Pediatria. 2011;4:79–84.
Ostapowicz D., Kułak W., Sobaniec W. Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2002;11,22:49–58.
Obrębowski A., Woźnica B. Zaburzenia dyzartryczne u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce — problemy mowy. DiG, Warszawa 1997;21–24.
Bandzul K., Mrugacz M. Zmiany w narządzie wzroku u pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca.2011;20(40):59–62.
Andruszczak B., Buraczyńska-Andrzejewska B., Krauss H. i wsp. Wielopłaszczyznowa opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012;18,4:314–318.
Kołomyjska T., Sobaniec W., Kułak W. Charakterystyka padaczki u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Epileptologia. 2004;12:221–223.
Singhi P., Jagirdar S., Khandelwal N., Malhi P. Epilepsy in children with cerebral palsy. J Child Neurol. 2003;18(3):174–179.
Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Wolniak M. Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego. PNN.2013;2(4):149–154.
Michelsen S.I., Flachs E.M., Damsgaard M.T. et al. European study of frequency of participation of adolescents with and without cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology. 2014;18,3:282–294.
Nowotny J., Czupryna K., Domagalska M. Aktualne podejście do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2009;18,35:53–60.
Nawrocka-Rohnka J. Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. Nowiny Lekarskie. 2010;79,4:304–310.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 170
Number of citations: 0