Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Preprints
  • For Authors and Revievers
    • Publishing ethics
    • Peer-review process
    • Editorial guidelines
    • Forms - Authors
    • Forms - Revievers
    • Submit your article
  • About
    • Announcements
    • Aims and scope
    • Editorial Team
    • Scientific Board
    • Reviewers
    • Indexation
    • Statistics
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing

Ways of Describing the Degree of Physically Impaired Children, the Classification of Everyday Communication Skills and the Quality of Life Children with Cerebral Palsy
  • Home
  • /
  • Ways of Describing the Degree of Physically Impaired Children, the Classification of Everyday Communication Skills and the Quality of Life Children with Cerebral Palsy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 3 No. 4 (2014) /
  4. Original

Ways of Describing the Degree of Physically Impaired Children, the Classification of Everyday Communication Skills and the Quality of Life Children with Cerebral Palsy

Authors

  • Marta Grabinska Regional Children’s Hospital J. Brudzinski in Bydgoszcz, Poland Department of Pediatric Nursing, CM Copernicus University in Torun, Poland
  • Andrzej Kurylak Regional Children’s Hospital J. Brudzinski in Bydgoszcz, Poland Department of Pediatric Nursing, CM Copernicus University in Torun, Poland
  • Ewa Barczykowska Department of Pediatric Nursing, CM Copernicus University in Torun, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.4.6

Keywords

cerebral palsy, child, physican impairment, quality of life

Abstract

Cerebral palsy (CP) is a chronic and incurable disease, in which there is high possibility to significantly improve the patient’s condition. The formation of ways of describing the degree of physical impairment, the classification of everyday life communication skills or scales thanks to which there is high possibility to measure the quality of life in that specific group of patients, allows for thorough understanding of the needs, as well as systematic evaluation of therapeutic actions taken with respect to the patient with cerebral palsy.
This work aims to provide the ways of describing a degree of physical impairment, the classification of everyday communication skills and the specific scales used to describe the quality of life patients with cerebral palsy.
Research in the group of patients with ICP allows to learn the needs of patients and may be useful in channeling into development of the patients’ life quality from both clinical and social aspects. (JNNN 2014;3(4):183–187)

References

Sienkiewicz D., Kułak W., Buzalska A., Okurowska-Zawada B., Paszko-Patej G. Skale funkcjonalne stosowane u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurol Dziec. 2009;35(18):73–78.

Topór E., Kułak W. Jakość życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurol Dziec. 2010;19(37):61–66.

Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001.

Andruszczak B., Buraczyńska-Andrzejewska B., Krauss H. i wsp. Wielopłaszczyznowa opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012;18(4):314–318.

Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Wolniak M. Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne. 2013;2(4):149–54.

Czupryna K., Nowotny-Czupryna O., Nowotny J. Stopień niepełnosprawności dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i jakość ich usprawniania a ograniczenia życia rodziny. Rehabilitacja Medyczna. 2012;16(2):22–28.

Michalska A., Boksa E., Wendorff J., Wiktor PJ. Jakość życia dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane uwarunkowania społeczno-demograficzne. Neurologia Dziecięca. 2012;21(42):35–44.

Gajewska E. Nowe definicje i skale funkcjonalne stosowane w mózgowym porażeniu dziecięcym. Neurol Dziec. 2009;18(29):67–71.

Rosenbaum P., Paneth N., Levition A. et al. A report: the definition and classification of cerebral palsy April 2006. Dev. Med. Child. Neurol. 2007;49(suppl):480.

Harat M., Radziszewski K., Rudaś M. et al. Kliniczna ocena głębokiej stymulacji móżdżku w leczeniu spastyczności u chorych na mózgowe porażenie dziecięce. Neurol Neuroch Pol. 2009;43(1):36–44.

Donovan J.M., VanLeit B.J., Crowe T.K., Keefe E.B. Occuptional goals of mothers of children with disabilities: influence of temporal, social and emotional context. Am J Occ Ther. 2005;59:249–61.

Bourke-Taylor H.M., Law M., Howie I., Pallant J.F. Development of Assistance to participates Scale (PAS) for children’s leisure activites. Child Care Health Dev. 2009;35:739–45.

Kwestionariusz GMFM-66. Retrieved July 22, 2014 http://www.canchild.ca/en/measures/gmfm.asp

Kwestionariusz GMFCS. Retrieved July 22, 2014 http://www.motorgrowth.canchild.ca/en/GMFCS/resources/GMFCS_English.pdf

Kwestionariusz MACS. Retrieved July 22, 2014 http://www.macs.nu

System klasyfikacji CFCS. Retrieved July 22, 2014 http://www.cfcs.us

Hidecker M.J.C., Paneth N., Rosenbaum P.L. et.al. Developing and validating the Communication Function Classification System (CFCS) for Individuals with Cerebral Palsy. Developmental Medicine and Child Neurology. 2011;53(8):704–710.

Oleś M. Jakość życia młodzieży w zdrowiu i chorobie. Wydawnictwo KUL, Warszawa 2010.

Kwestionariusz PedsQL: http://www.pedsql.org/index.html

Kwestionariusz CP QOL: http://www.cpqol.org.au

Waters E., Davis E., Mackinnon A. et al. Psychometric properties of the quality of life questionnaire for children with CP. Dev Med Child Neurol. 2007;49:49–55.

Waters E., Davis E., Ronen G.M. et al. Quality of life instruments for children and adolescents with neurodisabilities: how to choose the appropriate instrument. Dev Med Child Neurol. 2009;51:660–669.

Dmitruk E., Mirska A., Kułak W. et al. Psychometric properties and validation of the Polish CP QOL Child questionnaire: a pilot study. Scand J Caring Sci. 2013;11. DOI:10.1111/scs.12095.

Davis E., Shelly A., Waters E. et al. Quality of life of adolescents with cerebral palsy: perspectivies of adolescents and parents. Dev Med Child Neurol. 2009;51:193–199.

Davis E., Shelly A., Waters E. et al. Measuring the quality of life of children with cerebral palsy: comparing the conceptual differences and psychometric properties of three instruments. Dev Med Child Neurol. 2009;52:174–180.

The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing

Downloads

  • PDF

Published

2014-06-28

How to Cite

1.
GRABINSKA, Marta, KURYLAK, Andrzej and BARCZYKOWSKA, Ewa. Ways of Describing the Degree of Physically Impaired Children, the Classification of Everyday Communication Skills and the Quality of Life Children with Cerebral Palsy. The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing. Online. 28 June 2014. Vol. 3, no. 4, pp. 183-187. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.4.6.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 3 No. 4 (2014)

Section

Original

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 223
Number of citations: 0

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

cerebral palsy, child, physican impairment, quality of life

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop