Wydolność samoobsługowa pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (SM) a jakość opieki pielęgniarskiej
Słowa kluczowe
stwardnienie rozsiane, jakość opieki, wydolność samoobsługowa pacjentaAbstrakt
Wprowadzenie. Coraz częściej w badaniach nad jakością usług medycznych skierowanych do pacjentów z ograniczoną sprawnością samoobsługową odchodzi się od zasady wyłącznie biologicznego oceniania zdrowia człowieka, a przyjmuje się bardziej holistyczny punkt widzenia, w którym szczególną uwagę zwraca się na emocjonalne doznania pacjenta, jego samopoczucie i możliwości funkcjonowania w codziennym życiu.
Cel. Analiza wybranych uwarunkowań deficytu jakości opieki świadczonej dla hospitalizowanych pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (SM).
Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 70 chorych na SM w wieku od 22 do 64 lat. Ocenę wydolności samoobsługowej badanych przeprowadzono za pomocą wskaźnika funkcjonalnego Repty. Do oceny jakości opieki wykorzystano metodę BOHIPSZO.
Wyniki. Przeprowadzone badania pokazały, że wdrożony w badanym oddziale system zapewnienia jakości gwarantuje wysoki poziom świadczeń pielęgniarskich. Wskaźnik pielęgnacji wyniósł 84,24. Niemiej jednak w wielu aspektach jakość opieki pielęgniarskiej w znaczącym stopniu odbiega od zalecanych standardów i oczekiwań pacjentów.
Wnioski. Wyniki przeprowadzonych badań pozwalają stwierdzić, że w świadczeniu opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z SM: 1) Dobrze funkcjonuje techniczna strona usług – chorzy mają zapewnione bezpieczeństwo oraz sprawnie funkcjonuje procedura ochrony pacjentów przed zakażeniami co jest rezultatem wdrożonego systemu zapewnienia jakości. 2) Na wysokim poziomie są realizowane zabiegi leczniczo – pielęgnacyjne, jednakże ich jakość spada wraz z obniżeniem wydolności funkcjonalnej podopiecznych. 3) Mankamentem technicznym są braki w dokumentowaniu procesu pielęgnowania, zwłaszcza w grupie młodszych pacjentów. 4) Niepokojąca jest niska ocena pacjentów uzyskanego wsparcia edukacyjnego oraz wyuczonych umiejętności w zakresie samopielęgnacji, w szczególności wśród osób wydolnych funkcjonalnie, którzy borykają się ze stresem związanym z rozpoznaniem u nich nieuleczalnej choroby. 5) Istnieją poważne uchybienia w zakresie podmiotowego traktowania pacjenta. 6) Niepokoją niedociągnięcia w przekazywaniu informacji choremu i jego rodzinie na temat procesu leczenia i pielęgnowania. Występują one ze szczególnym nasileniem u pacjentów niemających problemów z samoobsługą, oraz u podopiecznych, którzy wymagają asekuracji i nadzoru pielęgniarek w podstawowych czynnościach dnia codziennego. (PNN 2013;2(1):9-17)
Bibliografia
Tobiasz-Adamczyk B. Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Collegium Medicum UJ, Kraków 1995.
Skrzypek E. Czynniki kształtujące jakość życia. Materiały z V Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej Ergonomia Niepełnosprawnym, Jakość Życia. MKEN, Łódź 2001.
Hamrol A., Mantura W. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2009.
Rogoziński K. Nowy marketing usług. AE, Poznań 2000.
Rogoziński K. Jakość usług w horyzoncie aksjologicznym. Problemy Jakości. 2005;1:24-33.
Zeithmal V.A., Parasuraman A., Berry L.L. Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptions and Expectations. The Free Press, Nowy Jork 1980.
Kłos Z. Utrata sprawności fizycznej i proces usprawniania a jakość życia – zarys zagadnienia. Materiały z V Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej Ergonomia Niepełnosprawnym, Jakość Życia. MKEN, Łódź 2001.
Dobska M., Rogoziński K. Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. PWN, Warszawa 2008.
Grönroos C. A Service Quality Model and Its Marketing Implications. European Journal of Marketing. 1984;18(4):36-45.
Stoma M. Modele i metody pomiaru jakości usług. Q&R Polska, Lublin 2012.
Przybysz A., Dróżdż Z., Pawlaczyk B. Jakość opieki pielęgniarskiej w oddziałach pediatrycznych. Pielęgniarstwo Polskie. 2001;2:295-303.
Hemmasi M., Strong K.C., Taylor S.A. Measuring service quality for strategic planning and analysis in service firms. Journal of Applied Business Research. 1994;10(4):24-34.
Wasilewski T.P. Subiektywna ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu pacjentów oddziałów zabiegowych. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2008;3:81–86.
Lenartowicz H. Zarządzanie jakością w pielęgniarstwie. CEM, Warszawa 1998.
Chmielewski D. Metoda CIT – narzędzie w badaniu satysfakcji pacjentów. Służba Zdrowia. 2002;5-8:16-17.
Lisiecka K. Jakość usług zdrowotnych strategicznym wyzwaniem organizacji. Ogólnopolski Przegląd Medyczny. 2004;5:30-32.
Opara J. Klinimetria w udarach mózgu. AWF, Katowice 2005.
Jasik J., Płotka A. Management of knowledge and communication with the disabledpatients and healthylifestyle. Ann. UMCS Sect. D. 2003;58(Supl.13):522-530.
Talarska D., Wieczorowska-Tobis K., Szwałkiewisz E. Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. PZWL, Warszawa 2009.
Stelmasiak Z. Stwardnienie rozsiane (SM). Medicum, Lublin 1992.
Zakrzewska-Pniewska B. Stwardnienie rozsiane – problem nie tylko neurologiczny. Nowa Klinika. 1994;12:31-32.
Mirowska-Guzel D., Członkowska A. Stwardnienie rozsiane – nie zawsze ciężka choroba. Terapia. 2007;15(2):46-49.
Jaracz K., Kozubski W. Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008.
Wojciechowska M., Preś M. Rola pielęgniarki w rehabilitacji wielowymiarowej pacjenta ze stwardnieniem rozsianym. Pielęgniarstwo Polskie. 2007;(2/3):107-109.
Grönroos C. Strategic management and marketing in the service sector. Cambridge, MA: Marketing Science Institute, 1983.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1310
Liczba cytowań: 0