Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją w opinii personelu pielęgniarskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją w opinii personelu pielęgniarskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 2 (2014) /
  4. Artykuły oryginalne

Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją w opinii personelu pielęgniarskiego

Autor

  • Małgorzata Cheba Pomorskie Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku
  • Regina Żuralska Zakład Opieki Społecznej i Promocji Zdrowia, Instytut Nauk o Zdrowiu w Słupsku Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Marcelina Skrzypek-Czerko Klinika Pielęgniarstwa Neurologiczno-Psychiatrycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.2.4

Słowa kluczowe

afazja, proces komunikacji, udar mózgu, pielęgniarka neurologiczna

Abstrakt

Wprowadzenie. Nagłe wystąpienie afazji wskutek udaru mózgu pozbawia człowieka komunikacji z otoczeniem, jak też eliminuje z życia rodzinnego, społecznego i zawodowego. Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją stanowią istotny problem w zapewnieniu właściwej opieki i poprawy jakości życia chorych. Dlatego też istotne jest posiadanie przez personel pielęgniarski wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji z pacjentem z zaburzeniami mowy o charakterze afazji.
Cel. Celem pracy była ocena trudności porozumiewania się z pacjentem z afazją, określenie możliwości komunikacji oraz analiza czynników wpływających na poprawę sytuacji pacjenta w opinii personelu pielęgniarskiego.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 100 pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologii w sześciu specjalistycznych ośrodkach na terenie województwa pomorskiego w okresie od sierpnia 2012 do sierpnia 2013 r. Materiał badawczy zebrano za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Analiza statystyczna dowiodła, że wiek, wykształcenie i staż pracy personelu pielęgniarskiego mają związek z posiadaną przez pielęgniarki wiedzą i umiejętnościami pokonywania trudności komunikacyjnych.
Wnioski. Pielęgniarki lepiej wykształcone z dłuższym stażem pracy, częściej deklarują chęć współpracy terapeutycznej z pacjentem z afazją. Większość ankietowanych wskazała, że niepodejmowanie działań terapeutycznych przez pielęgniarki wynika z przyczyn zewnętrznych, które dotyczą przeciążenia nadmiarem obowiązków. (PNN 2014;3(2):75–80)

Bibliografia

Bouvet D. Mowa dziecka. WSiP, Warszawa 1996;24–28.

Laidler P. Rehabilitacja po udarze mózgu. Zasady i strategia. PZWL, Warszawa 1996;18–24, 33–35, 176–180.

Prigatano G.T. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Podstawowe zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych.PWN, Warszawa 2009;121–127, 266–268.

http://www.statsoft.pl/textbook/glosfra_stat.html?http%3A%2F%2Fwww.statsoft.pl%2Ftextbook%2Fglost.htm 19.01.2014 23.40.

Anuszewska-Mastalerz K. Pacjent afatyczny — problem porozumiewania się w opinii personelu pielęgniarskiego.W: Wyzwania współczesnego pielęgniarstwa. Ann. Acad.Med. Siles. 2000, supl. 30;223–228.

Łuczywek E. Postępowanie terapeutyczne we wczesnym okresie po zachorowaniu. W: Nowakowska M.T. (Red.),Rehabilitacja chorych z afazją. PAN, Wrocław 1978;23–36.

Pąchalska M. Afazjologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1999.

Pąchalska M. Terapia chorych z afazją: cele, realizacja i dylematy. Postępy Rehabilitacji. 1991;5(2):9–24.

Kalra L., Yu G., Wilson K. i wsp. Medical complication during stroke rehabilitation. Stroke. 1995;26:990–994.

Motyka M. Empatia a studia pielęgniarskie. Sztuka Leczenia. 2006;13(1–2):33–38.

Majewska-Tworek A. Opieka logopedyczna nad pacjentem z problemami neurologicznymi. Rehabilitacja.2003;5:80–83.

Kułak W., Krajewska-Kułak E. Komunikowanie z pacjentem neurologicznym. W: Krajewska-Kułak E., Kwiatkowska A., Panek W. (Red.), Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003;96–109.

Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci z różnymi dysfunkcjami. W: Porayski-Pomsta J. (Red.), Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2008;315–327.

Sobczak M., Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.Wykształcenie, jako czynnik wpływający na rozwój zachowań asertywnych pielęgniarek. Zdrowie Publiczne.2010;120(1):76–79.

Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;98–111, 261–265.

Etcoff N., Ekman P., Magee J.J., Frank M.G. Lie detection and language comprehension. Nature. 2000;405:139.

Sacks O. Oko umysłu. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2011;58–59.

Ogińska J., Żuralska R. Wypalenie zawodowe wśród pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologicznych. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;18(4):435–442.

Olkiewicz J., Andruszkiewicz A. Związek między typami zachowań i przeżyć w pracy a zmiennymi społeczno-demograficznymi w grupie pielęgniarek neurologicznych. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne. 2012;1(2):70–75.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2014-06-28

Jak cytować

1.
CHEBA, Małgorzata, ŻURALSKA, Regina & SKRZYPEK-CZERKO, Marcelina. Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją w opinii personelu pielęgniarskiego. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2014, T. 3, nr 2, s. 75–80. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.2.4.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 2 (2014)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 644
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

afazja, proces komunikacji, udar mózgu, pielęgniarka neurologiczna

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa