Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją w opinii personelu pielęgniarskiego
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.2.4Słowa kluczowe
afazja, proces komunikacji, udar mózgu, pielęgniarka neurologicznaAbstrakt
Wprowadzenie. Nagłe wystąpienie afazji wskutek udaru mózgu pozbawia człowieka komunikacji z otoczeniem, jak też eliminuje z życia rodzinnego, społecznego i zawodowego. Trudności w porozumiewaniu się z pacjentem z afazją stanowią istotny problem w zapewnieniu właściwej opieki i poprawy jakości życia chorych. Dlatego też istotne jest posiadanie przez personel pielęgniarski wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji z pacjentem z zaburzeniami mowy o charakterze afazji.
Cel. Celem pracy była ocena trudności porozumiewania się z pacjentem z afazją, określenie możliwości komunikacji oraz analiza czynników wpływających na poprawę sytuacji pacjenta w opinii personelu pielęgniarskiego.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 100 pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologii w sześciu specjalistycznych ośrodkach na terenie województwa pomorskiego w okresie od sierpnia 2012 do sierpnia 2013 r. Materiał badawczy zebrano za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Analiza statystyczna dowiodła, że wiek, wykształcenie i staż pracy personelu pielęgniarskiego mają związek z posiadaną przez pielęgniarki wiedzą i umiejętnościami pokonywania trudności komunikacyjnych.
Wnioski. Pielęgniarki lepiej wykształcone z dłuższym stażem pracy, częściej deklarują chęć współpracy terapeutycznej z pacjentem z afazją. Większość ankietowanych wskazała, że niepodejmowanie działań terapeutycznych przez pielęgniarki wynika z przyczyn zewnętrznych, które dotyczą przeciążenia nadmiarem obowiązków. (PNN 2014;3(2):75–80)
Bibliografia
Bouvet D. Mowa dziecka. WSiP, Warszawa 1996;24–28.
Laidler P. Rehabilitacja po udarze mózgu. Zasady i strategia. PZWL, Warszawa 1996;18–24, 33–35, 176–180.
Prigatano G.T. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Podstawowe zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych.PWN, Warszawa 2009;121–127, 266–268.
http://www.statsoft.pl/textbook/glosfra_stat.html?http%3A%2F%2Fwww.statsoft.pl%2Ftextbook%2Fglost.htm 19.01.2014 23.40.
Anuszewska-Mastalerz K. Pacjent afatyczny — problem porozumiewania się w opinii personelu pielęgniarskiego.W: Wyzwania współczesnego pielęgniarstwa. Ann. Acad.Med. Siles. 2000, supl. 30;223–228.
Łuczywek E. Postępowanie terapeutyczne we wczesnym okresie po zachorowaniu. W: Nowakowska M.T. (Red.),Rehabilitacja chorych z afazją. PAN, Wrocław 1978;23–36.
Pąchalska M. Afazjologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1999.
Pąchalska M. Terapia chorych z afazją: cele, realizacja i dylematy. Postępy Rehabilitacji. 1991;5(2):9–24.
Kalra L., Yu G., Wilson K. i wsp. Medical complication during stroke rehabilitation. Stroke. 1995;26:990–994.
Motyka M. Empatia a studia pielęgniarskie. Sztuka Leczenia. 2006;13(1–2):33–38.
Majewska-Tworek A. Opieka logopedyczna nad pacjentem z problemami neurologicznymi. Rehabilitacja.2003;5:80–83.
Kułak W., Krajewska-Kułak E. Komunikowanie z pacjentem neurologicznym. W: Krajewska-Kułak E., Kwiatkowska A., Panek W. (Red.), Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003;96–109.
Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci z różnymi dysfunkcjami. W: Porayski-Pomsta J. (Red.), Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2008;315–327.
Sobczak M., Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.Wykształcenie, jako czynnik wpływający na rozwój zachowań asertywnych pielęgniarek. Zdrowie Publiczne.2010;120(1):76–79.
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;98–111, 261–265.
Etcoff N., Ekman P., Magee J.J., Frank M.G. Lie detection and language comprehension. Nature. 2000;405:139.
Sacks O. Oko umysłu. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2011;58–59.
Ogińska J., Żuralska R. Wypalenie zawodowe wśród pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologicznych. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;18(4):435–442.
Olkiewicz J., Andruszkiewicz A. Związek między typami zachowań i przeżyć w pracy a zmiennymi społeczno-demograficznymi w grupie pielęgniarek neurologicznych. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne. 2012;1(2):70–75.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 530
Liczba cytowań: 0