Problemy dnia codziennego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym powyżej piątego roku życia
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.2.1Słowa kluczowe
mózgowe porażenie dziecięce, problemy dzieciAbstrakt
Wprowadzenie. Ze względu na bogatą symptomatologię i objawy towarzyszące uszkodzeniu OUN dzieci z MPD borykają się z wieloma problemami w życiu codziennym, poczynając od tych związanych z samodzielnym wykonywaniem podstawowych czynności higieniczno-pielęgnacyjnych, poprzez naukę czynności złożonych, np. czytania, aż do problemów natury psychospołecznej — nawiązanie i utrzymanie kontaktów interpersonalnych z innymi osobami.
Cel. Poznanie i przedstawienie problemów dnia codziennego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, które ukończyły 5 rok życia.
Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone wśród losowo dobranej grupy 130 osób, w której 50 osób stanowiły dzieci z MPD w wieku 5–19 lat, a rodzice stanowili 80 osób. Do zebrania danych posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety.
Wyniki. Z analizy materiału badawczego wynika, że:
— według ankietowanych rodziców najczęściej występującymi schorzeniami u ich dzieci są: zaburzenia wzroku (75%), zaburzenia mowy (65%) oraz upośledzenie umysłowe (65%),
— co czwarte dziecko porusza się przy pomocy wózka inwalidzkiego i drugiej osoby,
— dla ankietowanych dzieci zaburzenie równowagi w pozycji stojącej jest najbardziej utrudniającym funkcjonowanie ograniczeniem (68%).
Wnioski.
1. Dzieci z MPD borykają się z wieloma problemami w życiu codziennym.
2. Tylko niewielki odsetek dzieci z MPD jest w stanie samodzielnie się poruszać.
3. Ze względu na istniejące u nich zaburzenia zdecydowana większość z nich nie jest w stanie samodzielnie funkcjonować.
4. Wskutek prowadzonej rehabilitacji ruchowej u dzieci z MPD poprawiła się sprawność wykonywania różnych czynności dnia codziennego. (PNN 2014;3(2):52–57)
Bibliografia
Michałowicz R., Jóźwiak S. Neurologia dziecięca. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000.
Wiśniewska E. Rodzina z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w aspekcie teorii systemowej. Neurologia Dziecięca. 2009;18(35):61–65.
Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. Wydawnictwo Pelikan, Warszawa 1989.
Michałowicz R., Chmielnik J., Mrożek J. Mózgowe porażenie dziecięce. Wskazówki dla rodziców. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.
Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
Czochowska M., Zgorzalewicz-Stachowiak M., Sereda-Wiszowaty E. Wpływ wybranych czynników na skuteczność metody NTD-Bobath w usprawnianiu dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia. 2008;16(3):8–24.
Sternal M., Kwiatkowska B., Borysławski K. Czynniki zwiększające ryzyko mózgowego porażenia dziecięcego. Pediatria Polska. 2011;86(2):163–167.
Gajewska E., Malak R., Mojs E., Samborski W. Palenie papierosów — zagrożenie od pierwszych dni życia. Przegląd Lekarski. 2008;65(10):709–711.
Milewska A., Mileańczuk-Lubecka B.A., Kochanowski J., Werner B. Analiza czynników ryzyka mózgowego porażenia dziecięcego. Nowa Pediatria. 2011;4:79–84.
Ostapowicz D., Kułak W., Sobaniec W. Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2002;11,22:49–58.
Obrębowski A., Woźnica B. Zaburzenia dyzartryczne u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce — problemy mowy. DiG, Warszawa 1997;21–24.
Bandzul K., Mrugacz M. Zmiany w narządzie wzroku u pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca.2011;20(40):59–62.
Andruszczak B., Buraczyńska-Andrzejewska B., Krauss H. i wsp. Wielopłaszczyznowa opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012;18,4:314–318.
Kołomyjska T., Sobaniec W., Kułak W. Charakterystyka padaczki u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Epileptologia. 2004;12:221–223.
Singhi P., Jagirdar S., Khandelwal N., Malhi P. Epilepsy in children with cerebral palsy. J Child Neurol. 2003;18(3):174–179.
Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Wolniak M. Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego. PNN.2013;2(4):149–154.
Michelsen S.I., Flachs E.M., Damsgaard M.T. et al. European study of frequency of participation of adolescents with and without cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology. 2014;18,3:282–294.
Nowotny J., Czupryna K., Domagalska M. Aktualne podejście do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2009;18,35:53–60.
Nawrocka-Rohnka J. Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. Nowiny Lekarskie. 2010;79,4:304–310.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 170
Liczba cytowań: 0