Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Przyjmowanie substancji psychoaktywnych i konsekwencje zdrowotne zaprzestania ich stosowania w grupie młodzieży licealnej
  • Strona domowa
  • /
  • Przyjmowanie substancji psychoaktywnych i konsekwencje zdrowotne zaprzestania ich stosowania w grupie młodzieży licealnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 3 (2014) /
  4. Artykuły oryginalne

Przyjmowanie substancji psychoaktywnych i konsekwencje zdrowotne zaprzestania ich stosowania w grupie młodzieży licealnej

Autor

  • Damian Czarnecki Klinika Pielęgniarstwa Psychiatrycznego Collegium Medicum w Bydgoszczy
  • Agnieszka Zujewska studentka III roku studiów licencjackich z pielęgniarstwa na Wydziale Nauk o Zdrowiu, Collegium Medicum w Bydgoszczy
  • Marcin Ziółkowski Klinika Pielęgniarstwa Psychiatrycznego Collegium Medicum w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.3.1

Słowa kluczowe

młodzież, substancje psychoaktywne, problemy zdrowotne

Abstrakt

Wstęp. Przyjmowanie substancji psychoaktywnych stanowi istotny czynnik podwyższonego ryzyka powikłań zdrowotnych oraz deficytów funkcjonowania społecznego u dzieci i młodzieży. Jest to problem nie tylko poszczególnych osób i rodzin, ale także w dalszej perspektywie poważny problem społeczno-ekonomiczny.
Cel. Celem badań była ocena rodzaju i częstość przyjmowania substancji psychoaktywnych oraz konsekwencji zdrowotnych (psychicznych i somatycznych) zaprzestania ich stosowania u uczennic i uczniów klas maturalnych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grupie 100 osób z toruńskiego liceum ogólnokształcącego (61 uczennic, w średnim wieku 18,2±0,4 lat oraz 39 uczniów, w średnim wieku 18,1±0,3 lat). W badaniu zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji, którego pytania dotyczyły zmiennych socjodemograficznych, przyjmowania substancji psychoaktywnych i objawów ich odstawienia oraz skalę CAGE celem oceny ryzyka uzależnienia od alkoholu i marihuany (wersja zmodyfikowana skali).
Wyniki. Najczęściej przyjmowanymi używkami przez uczennice i uczniów były odpowiednio napoje alkoholowe (88% vs. 79%), kofeina (75% vs. 61%), nikotyna (prawie 51% vs. 36%), marihuana (39% vs. 43%), haszysz (prawie 10% vs. 5%), dopalacze (8% vs. 10%), amfetamina (3% vs. 13%) i inne. Tendencje samobójcze stwierdzono u 4,9% uczennic. Objawy psychotyczne (omamy i poczucie obserwowania) mogły dotyczyć 5% uczennic oraz 5–7% badanych uczniów.
Wnioski. Najczęściej przyjmowaną przez młodzież licealną legalną substancją psychoaktywną jest alkohol etylowy — ryzyko uzależnienia wykazano w grupie 37% uczennic oraz 23% uczniów, a nielegalną substancją psychoaktywną marihuana — ryzyko uzależnienia wykazano w grupie 18% uczennic oraz 35% uczniów. Do najważniejszych powikłań zdrowotnych należą próby samobójcze, objawy psychotyczne (omamy i poczucie obserwowania) skorelowane z przyjmowaniem amfetaminy. (PNN 2014;3(3):100–106)

Bibliografia

Andersson B., Hibell B., Beck F. et al. Alcohol and Drug Use Among European 17–18 Year Old Students. Data from the ESPAD Project. The Swedish Council for Information on Alcohol and Other Drugs (CAN) and the Pompidou Group at the Council of Europe, Stockholm 2007.

Borowski K., Czabała J., Brykczyńska C. Zachowania ryzykowne jako wymiar oceny stanu zdrowia psychicznego młodzieży. Postępy Psychiatrii i Neurologii. 2005; 14(4):285–292.

Mayfield D., McLeod G., Hall P. The CAGE questionnaire: Validation of a new alcoholism instrument. American Journal of Psychiatry. 1974;131:1121–1123.

Allen J.P., Columbus M. Assessing Alcohol Problems: A Guide For Clinicians and Researchers. Series 4. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism Treatment, Bethesda 1995.

http://www.parpa.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=186. Webmaster Administrator 22.03.2008.

Dąbkowska A., Burszewski M., Dąbkowska M. Ocena obecności aleksytymii oraz rozpowszechnienie nadużywania alkoholu wśród studentów medycyny. Medical and Biological Science. 2007;21(4):41–43.

Majda A. Udział pielęgniarek podstawowej opieki zdrowotnej w diagnozowaniu uzależnienia od nikotyny oraz problemów alkoholowych. Pielęgniarstwo XXI Wieku. 2005;3(12):195–301.

Talik E. Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania. Horyzonty Psychologii. 2011;1(1):127–137.

Jessor R., Van Den Bos J., Vanderryn J., Costa F., Turbin M. Protective factors in adolescent problem behavior: moderator effects and developmental change. Dev Psychol. 1995;31(6):23–33.

Ostaszewski K. Problemy nastolatków związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Alkoholizm i Narkomania. 2008;21(4):363–389.

Okulicz-Kozaryn K., Borucka A., Kocoń K. Przyjmowanie leków psychoaktywnych a używanie innych substancji odurzających przez młodzież. Alkoholizm i Narkomania. 2006;19(1):35–52.

Kandel D., Yamaguchi K., Chen K. Stages of progression in drug involvement from adolescence to adulthood: further evidence for the Gateway Theory. Journal of Studies on Alcohol. 1992;53:447–457.

Resnick M.D., Bearman P.S., Blum R.W. et al. Protecting adolescents from harm. Findings from the National Longitudinal Study on Adolescent Health. Journal of the American Medical Association. 1997;278(10):823–832.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2014-06-28

Jak cytować

1.
CZARNECKI, Damian, ZUJEWSKA, Agnieszka & ZIÓŁKOWSKI, Marcin. Przyjmowanie substancji psychoaktywnych i konsekwencje zdrowotne zaprzestania ich stosowania w grupie młodzieży licealnej. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2014, T. 3, nr 3, s. 100–106. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.3.1.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 3 (2014)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 407
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

młodzież, substancje psychoaktywne, problemy zdrowotne

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa