Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Sposoby opisywania stopnia niepełnosprawności motorycznej, klasyfikacji umiejętności codziennej komunikacji oraz oceny jakości życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Strona domowa
  • /
  • Sposoby opisywania stopnia niepełnosprawności motorycznej, klasyfikacji umiejętności codziennej komunikacji oraz oceny jakości życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 4 (2014) /
  4. Artykuły oryginalne

Sposoby opisywania stopnia niepełnosprawności motorycznej, klasyfikacji umiejętności codziennej komunikacji oraz oceny jakości życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym

Autor

  • Marta Grabinska Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy Katedra Pielęgniarstwa Pediatrycznego CM UMK w Toruniu
  • Andrzej Kurylak Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy Katedra Pielęgniarstwa Pediatrycznego CM UMK w Toruniu
  • Ewa Barczykowska Katedra Pielęgniarstwa Pediatrycznego CM UMK w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.4.6

Słowa kluczowe

mózgowe porażenie dziecięce, dziecko, niepełnosprawność, jakość życia

Abstrakt

Mózgowe porażenie dziecięce (mpd) jest chorobą przewlekłą i nieuleczalną, w której możliwe jest znaczne usprawnienie chorego. Powstanie sposobów opisywania stopnia niepełnosprawności motorycznej, klasyfikacji umiejętności komunikacji codziennej czy też skal pozwalających na ocenę jakości życia specyficznych dla tej grupy chorych, pozwala na dogłębne poznanie potrzeb pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym, a także systematyczną ocenę podjętych działań terapeutycznych względem chorego.
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie sposobów opisywania stopnia niepełnosprawności motorycznej, klasyfikacji umiejętności codziennej komunikacji oraz skal specyficznych używanych do opisu jakości życia w grupie chorych z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Prowadzenie badań w grupie chorych z mpd pozwala na poznanie potrzeb pacjentów, a następnie może okazać się pomocne w ukierunkowywaniu poprawy rozwoju jakości życia chorych, zarówno ze strony klinicznej jak i społecznej. (PNN 2014;3(4):183–187)

Bibliografia

Sienkiewicz D., Kułak W., Buzalska A., Okurowska-Zawada B., Paszko-Patej G. Skale funkcjonalne stosowane u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurol Dziec. 2009;35(18):73–78.

Topór E., Kułak W. Jakość życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurol Dziec. 2010;19(37):61–66.

Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001.

Andruszczak B., Buraczyńska-Andrzejewska B., Krauss H. i wsp. Wielopłaszczyznowa opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012;18(4):314–318.

Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Wolniak M. Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne. 2013;2(4):149–54.

Czupryna K., Nowotny-Czupryna O., Nowotny J. Stopień niepełnosprawności dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i jakość ich usprawniania a ograniczenia życia rodziny. Rehabilitacja Medyczna. 2012;16(2):22–28.

Michalska A., Boksa E., Wendorff J., Wiktor PJ. Jakość życia dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane uwarunkowania społeczno-demograficzne. Neurologia Dziecięca. 2012;21(42):35–44.

Gajewska E. Nowe definicje i skale funkcjonalne stosowane w mózgowym porażeniu dziecięcym. Neurol Dziec. 2009;18(29):67–71.

Rosenbaum P., Paneth N., Levition A. et al. A report: the definition and classification of cerebral palsy April 2006. Dev. Med. Child. Neurol. 2007;49(suppl):480.

Harat M., Radziszewski K., Rudaś M. et al. Kliniczna ocena głębokiej stymulacji móżdżku w leczeniu spastyczności u chorych na mózgowe porażenie dziecięce. Neurol Neuroch Pol. 2009;43(1):36–44.

Donovan J.M., VanLeit B.J., Crowe T.K., Keefe E.B. Occuptional goals of mothers of children with disabilities: influence of temporal, social and emotional context. Am J Occ Ther. 2005;59:249–61.

Bourke-Taylor H.M., Law M., Howie I., Pallant J.F. Development of Assistance to participates Scale (PAS) for children’s leisure activites. Child Care Health Dev. 2009;35:739–45.

Kwestionariusz GMFM-66. Retrieved July 22, 2014 http://www.canchild.ca/en/measures/gmfm.asp

Kwestionariusz GMFCS. Retrieved July 22, 2014 http://www.motorgrowth.canchild.ca/en/GMFCS/resources/GMFCS_English.pdf

Kwestionariusz MACS. Retrieved July 22, 2014 http://www.macs.nu

System klasyfikacji CFCS. Retrieved July 22, 2014 http://www.cfcs.us

Hidecker M.J.C., Paneth N., Rosenbaum P.L. et.al. Developing and validating the Communication Function Classification System (CFCS) for Individuals with Cerebral Palsy. Developmental Medicine and Child Neurology. 2011;53(8):704–710.

Oleś M. Jakość życia młodzieży w zdrowiu i chorobie. Wydawnictwo KUL, Warszawa 2010.

Kwestionariusz PedsQL: http://www.pedsql.org/index.html

Kwestionariusz CP QOL: http://www.cpqol.org.au

Waters E., Davis E., Mackinnon A. et al. Psychometric properties of the quality of life questionnaire for children with CP. Dev Med Child Neurol. 2007;49:49–55.

Waters E., Davis E., Ronen G.M. et al. Quality of life instruments for children and adolescents with neurodisabilities: how to choose the appropriate instrument. Dev Med Child Neurol. 2009;51:660–669.

Dmitruk E., Mirska A., Kułak W. et al. Psychometric properties and validation of the Polish CP QOL Child questionnaire: a pilot study. Scand J Caring Sci. 2013;11. DOI:10.1111/scs.12095.

Davis E., Shelly A., Waters E. et al. Quality of life of adolescents with cerebral palsy: perspectivies of adolescents and parents. Dev Med Child Neurol. 2009;51:193–199.

Davis E., Shelly A., Waters E. et al. Measuring the quality of life of children with cerebral palsy: comparing the conceptual differences and psychometric properties of three instruments. Dev Med Child Neurol. 2009;52:174–180.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2014-06-28

Jak cytować

1.
GRABINSKA, Marta, KURYLAK, Andrzej & BARCZYKOWSKA, Ewa. Sposoby opisywania stopnia niepełnosprawności motorycznej, klasyfikacji umiejętności codziennej komunikacji oraz oceny jakości życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2014, T. 3, nr 4, s. 183–187. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.4.6.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 4 (2014)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 220
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mózgowe porażenie dziecięce, dziecko, niepełnosprawność, jakość życia

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa