Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Poziom praktycznych, społecznych umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy pacjentowi z dużym napadem padaczkowym
  • Strona domowa
  • /
  • Poziom praktycznych, społecznych umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy pacjentowi z dużym napadem padaczkowym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 8 Nr 2 (2019) /
  4. Artykuły oryginalne

Poziom praktycznych, społecznych umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy pacjentowi z dużym napadem padaczkowym

Autor

  • Mária Šupínová Faculty of Health SMU in Banská Bystrica
  • Elena Janiczeková Faculty of Health SMU in Banská Bystrica
  • Zuzana Pojezdálová Faculty of Health SMU in Banská Bystrica

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2019.8.2.2

Słowa kluczowe

epilepsja, napad padaczkowy, pierwsza pomoc

Abstrakt

Wstęp. Pomimo znacznego postępu w medycynie, padaczka jest nadal poważnym problemem medycznym i społecznym. Jest to najczęstsza pierwotna przewlekła choroba neurologiczna o różnej etiologii, przebiegu i leczeniu, dotykająca ludzi wszystkich płci, wieku, rasy lub statusu społecznego.
Cel. Artykuł ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy społeczeństwa na temat padaczki oraz określenie zakresu możliwości społeczeństwa ogólnego i zawodowego w zakresie pomocy pacjentowi z dużym napadem padaczkowym.
Materiał i metody. Badanie ilościowe z wykorzystaniem kwestionariusza i eksperymentu. W badaniu wzięło udział 200 respondentów z ogółu społeczeństwa (GP) i społeczeństwa pozamedycznego (CW).
Wyniki. Wykazano, że 39% ankietowanych GP i 54% ankietowanych CW było w stanie udzielić pierwszej pomocy. Najczęstszym błędem było wpychanie przedmiotu do ust u 17% GP i 10% CW. W grupie GP poziom umiejętności w znacznym stopniu zależy od płci respondentów (p = 0,028), wieku (p = 0,012) i wykształcenia (p = 0,003). Ukończenie kursu pierwszej pomocy nie odgrywa roli w poziomie wiedzy i umiejętności. W grupie CW stwierdzono istotne rezultaty pomiędzy oceną udzielania pierwszej pomocy a wiekiem respondentów (p = 0,032) i udzielaniem pierwszej pomocy oraz kategorią pracowników służby zdrowia (p = 0,014).
Wnioski. Podstawowa wiedza i umiejętności praktyczne respondentów wykazują oznaki braku wystarczającego poziomu efektywności. Kursy pierwszej pomocy muszą być regularnie powtarzane. (PNN 2019;8(2):54–61)

Bibliografia

Timárová G. Epilepsia — súčasné terapeutické postupy. Revue medicíny v praxi. 2012;10(6):23–25 [Original in Slovakia].

Novák V., Kunčíková M. Spánek a epilepsie. Neurol prax. 2010;11(4):236–240 [Original in Slovakia].

Bednařík J., Ambler Z., Ružička E. et al. Klinická neurologie: část speciální 1. Triton, Praha 2010 [Original in Slovakia].

Kollár B. Problematika diferenciálnej diagnostiky epileptických a neepileptických záchvatových stavov v klinickej praxi. Veda, Bratislava 2013 [Original in Slovakia].

Nevšímalová S., Ružička E., Tichý J. et al. Neurologie. Galén, Praha 2005 [Original in Slovakia].

Procházka T. Epilepsie u dospělých: klasifikace a léčba. Psychiatr prax. 2011;12(3):108–110 [Original in Slovakia].

Ošlejšková H., Makovská Z. Naše dítě má epilepsii. Adela, Plzeň 2009 [Original in Slovakia].

Komárek V. Česká epileptologie v Evropském kontextu. Neurol pro Praxi. 2004;1:50–51 [Original in Slovakia].

Botíková A., Počuchová J. Úroveň informovanosti laickej verejnosti o poskytovaní prvej pomoci pri epileptickom záchvate. Zdravotnícke listy. 2013;1(1):96–100 [Original in Slovakia].

Donáth V., Kuchár M., Sýkora P. Epilepsia. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 2000 [Original in Slovakia].

Donáth V. Diferenciálna diagnostika epilepsie a epileptických záchvatov. Neurológia pre prax. 2015;16(2):81–84 [Original in Slovakia].

Dobiáš V. Stručné zásady poskytovania prvej pomoci. Učebné texty sú odporúčané Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky pre výučbu v kurzoch prvej pomoci (14704-6/2008-OZdV z 19.12.2008), Retrieved August 21, 2009 from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwjyivv8_pPkAhUE6KQKHYRfBngQFjADegQIBhAC&url=http%3A%2F%2Fallmetal.sk%2Ffiles%2Fprva-pomoc-pre-laikov-strucna.pdf&usg=AOvVaw2F8OcJ-6jvg9zMsIAIlpG6 [Original in Slovakia].

Dobiáš V. Repetitórium urgentnej medicíny: Bezvedomie neúrazového pôvodu. Via Practica. 2005;2(10):417–420 [Original in Slovakia].

Dobiáš V., Buliková T., Herman P., Balko M., Kovac P. Prednemocničná urgentná medicína. Osveta, Martin 2012 [Original in Slovakia].

IFRC, The European Reference Centre for First Aid Education. First aid for a safer future: Focus on Europe. Retrieved August 21, 2019, from http://www.ifrc.org/PageFiles/53459/First%20aid%20for%20a%20safer%20future%20Focus%20on%20Europe%20%20Advocacy%20report%202009.pdf?epSlanguage=en.

Cofano S.C., Ojukwu D., Mozumdar N. et al. Assessing knowledge of symptoms and first-aid care of epilepsy in Grenada, West Indies. Epilepsy Behav. 2017;70(Pt A):232–237.

Kelnarová J., Toufarová J., Sedláčková J., Číková Z., První pomoc I: Pro studenty zdravotnických oborů, Grada, Praha 2007 [Original in Slovakia].

Gosavi T.D., Wang S., See S.J., Ng J., Lim S.H. Revisiting the public awareness, attitudes, and understanding towards epilepsy among Singapore residents. Epilepsy Behav. 2018;89:143–147.

Rafael F., Dubreuil C.M., Burbaud F. et al. Knowledge of epilepsy in the general population based on two French cities: implications for stigma. Epilepsy Behav. 2010;17(1):82–86.

Mirnics Z., Czikora G., Závecz T., Halász P. Changes in public attitudes toward epilepsy in Hungary: results of surveys conducted in 1994 and 2000. Epilepsia. 2001;42(1):86–93.

Martino T., Lalla A., Carapelle E. et al. First-aid management of tonic-clonic seizures among healthcare personnel: A survey by the Apulian section of the Italian League Against Epilepsy. Epilepsy Behav. 2018;80:321–325.

Bulíková T., Od symptómu k diagnóze v záchrannej službe. Vydavateľstvo Osveta, Martin 2010 [Original in Slovakia].

Muayqil T.A., Alanazy M.H., Almalak H.M. et al. Accuracy of seizure semiology obtained from first-time seizure witnesses. BMC Neurol. 2018;18(1):135.

Donáth V., Čiernik M. Postoje pacientov s epilepsiou v SR. Česká a Slovenská neurologie a neurochirurgie. 2010;73(2):e71 [Original in Slovakia].

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-28

Jak cytować

1.
ŠUPÍNOVÁ, Mária, JANICZEKOVÁ, Elena & POJEZDÁLOVÁ, Zuzana. Poziom praktycznych, społecznych umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy pacjentowi z dużym napadem padaczkowym. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2019, T. 8, nr 2, s. 54–61. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.15225/PNN.2019.8.2.2.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 8 Nr 2 (2019)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 399
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

epilepsja, napad padaczkowy, pierwsza pomoc

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa