Religious Education of a Child in a Family as Building up Basic Hope
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2019.050Słowa kluczowe
dziecko, religia, wychowanie w rodzinie, wychowanie religijne, nadzieja podstawowaAbstrakt
Wychowanie religijne dziecka w rodzinie jako budowanie nadziei podstawowej
Nadzieja podstawowa jest fundamentalnym składnikiem posiadanego przez człowieka ogólnego schematu czy też raczej powiązanych schematów rzeczywistego świata. Jej istotą jest przekonanie o jego sensie, sprawiedliwości i przychylności. Celem tekstu jest przedstawienie znaczenia naturalnego wychowania religijnego w rodzinie dla budowania nadziei podstawowej w życiu dziecka w kontekście jego późniejszego całożyciowego funkcjonowania.
Bibliografia
Alimenti, Dante, Alberto Michelini. Wy jesteście moją nadzieją. Fragmenty przemówień Jana Pawła II do młodzieży 1978-1985, trans. Kazimierz Szczerba. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1987.
Chrobak, Stanisław. Podstawy pedagogiki nadziei. Współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009.
Cocchini, Francesca. “Możliwości religijne dziecka”, trans. Barbara Surma. In: Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, ed. Barbara Surma, 207–212. Łódź-Kraków: Pallatum-Ignatianum, 2009.
Erikson, Erik. Dzieciństwo i społeczeństwo, trans. Przemysław Hejmej. Poznań: Rebis, 2000.
Franciszek. Adhortacja Amoris Laetitia. Kraków: WAM, 2016.
Fromm, Erich. O sztuce miłości, trans. Aleksander Bogdański. Warszawa: Rebis, 2006.
Głaz, Stanisław, Krzysztof Grzeszek, Iwona Wiśniewska. Rodzina: biologiczne i psychiczne podstawy jej funkcjonowania. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, 1996.
Jabłoński, Przemysław. “Duchowy rozwój człowieka jako rozwój rozumienia języka religijnego”. In: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność, ed. Paweł Socha. Kraków: Wyd. UJ, 2000.
Jan Paweł II. “Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa”. In: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II. Kraków: Znak, 1997.
Jankowska, Maria. “Nadzieja człowieka w aspekcie wiary i rozumu”. In: Czy rozum jest w konflikcie z wiarą? W X rocznicę ogłoszenia Encykliki Fides et Ratio, eds. Jan Krokos, Maria Ryś, 215–230. Warszawa: Wyd. UKSW, 2009.
Kozielecki, Józef. Psychologia nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2006.
Kuczkowski, Stanisław. Psychologia religii. Kraków: WAM, 1998.
Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, ed. Barbara Surma. Łódź: Wyd. Pallatum, Kraków: Ignatianum, 2009.
Ricoeur, Paul. Podług nadziei. Odczyty, szkice, studia, ed. Stanisław Cichowicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1991.
Sękowska, Magdalena. “Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona”. In: Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religijność. Stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, ed. Paweł Socha. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.
Socha, Paweł. “Teolog jako psycholog: koncepcja rozwoju wiary Jamesa W. Fowlera”. In: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność, ed. Paweł Socha, 165–189. Kraków: Wyd. UJ, 2000.
Solak, Adam. Człowiek i jego wychowywanie. Tarnów: Academica, 2004.
Szpet, Jan. “Rozwój pojęć religijnych u pięcioletniego dziecka”. In: Katecheza, rodzina, parafia, szkoła, vol. 5: Katecheza w przedszkolu, eds. Jan Szpet, Danuta Jackowiak. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2007.
Tischner, Józef. Świat ludzkiej nadziei. Kraków: Znak, 1975.
Trzebiński, Jerzy, Mariusz Zięba. “Nadzieja, strata i rozwój”. Psychologia Jakości Życia 1/2 (2003): 5–33.
Tyszkowa, Maria. “Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozwój”. In: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, ed. Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa, 124–150. Warszawa: PWN, 2005.
Wilk, Józef. Pedagogika rodziny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 901
Liczba cytowań: 0