Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Religious Education of a Child in a Family as Building up Basic Hope
  • Strona domowa
  • /
  • Religious Education of a Child in a Family as Building up Basic Hope
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity /
  4. Religious Education and the Development of Subjectivity

Religious Education of a Child in a Family as Building up Basic Hope

Autor

  • Lidia Marszałek Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku https://orcid.org/0000-0002-8425-9591

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.050

Słowa kluczowe

dziecko, religia, wychowanie w rodzinie, wychowanie religijne, nadzieja podstawowa

Abstrakt

Wychowanie religijne dziecka w rodzinie jako budowanie nadziei podstawowej

 

Nadzieja podstawowa jest fundamentalnym składnikiem posiadanego przez człowieka ogólnego schematu czy też raczej powiązanych schematów rzeczywistego świata. Jej istotą jest przekonanie o jego sensie, sprawiedliwości i przychylności. Celem tekstu jest przedstawienie znaczenia naturalnego wychowania religijnego w rodzinie dla budowania nadziei podstawowej w życiu dziecka w kontekście jego późniejszego całożyciowego funkcjonowania.

Bibliografia

Alimenti, Dante, Alberto Michelini. Wy jesteście moją nadzieją. Fragmenty przemówień Jana Pawła II do młodzieży 1978-1985, trans. Kazimierz Szczerba. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1987.

Chrobak, Stanisław. Podstawy pedagogiki nadziei. Współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009.

Cocchini, Francesca. “Możliwości religijne dziecka”, trans. Barbara Surma. In: Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, ed. Barbara Surma, 207–212. Łódź-Kraków: Pallatum-Ignatianum, 2009.

Erikson, Erik. Dzieciństwo i społeczeństwo, trans. Przemysław Hejmej. Poznań: Rebis, 2000.

Franciszek. Adhortacja Amoris Laetitia. Kraków: WAM, 2016.

Fromm, Erich. O sztuce miłości, trans. Aleksander Bogdański. Warszawa: Rebis, 2006.

Głaz, Stanisław, Krzysztof Grzeszek, Iwona Wiśniewska. Rodzina: biologiczne i psychiczne podstawy jej funkcjonowania. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, 1996.

Jabłoński, Przemysław. “Duchowy rozwój człowieka jako rozwój rozumienia języka religijnego”. In: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność, ed. Paweł Socha. Kraków: Wyd. UJ, 2000.

Jan Paweł II. “Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa”. In: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II. Kraków: Znak, 1997.

Jankowska, Maria. “Nadzieja człowieka w aspekcie wiary i rozumu”. In: Czy rozum jest w konflikcie z wiarą? W X rocznicę ogłoszenia Encykliki Fides et Ratio, eds. Jan Krokos, Maria Ryś, 215–230. Warszawa: Wyd. UKSW, 2009.

Kozielecki, Józef. Psychologia nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2006.

Kuczkowski, Stanisław. Psychologia religii. Kraków: WAM, 1998.

Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, ed. Barbara Surma. Łódź: Wyd. Pallatum, Kraków: Ignatianum, 2009.

Ricoeur, Paul. Podług nadziei. Odczyty, szkice, studia, ed. Stanisław Cichowicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1991.

Sękowska, Magdalena. “Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona”. In: Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religijność. Stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, ed. Paweł Socha. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.

Socha, Paweł. “Teolog jako psycholog: koncepcja rozwoju wiary Jamesa W. Fowlera”. In: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność, ed. Paweł Socha, 165–189. Kraków: Wyd. UJ, 2000.

Solak, Adam. Człowiek i jego wychowywanie. Tarnów: Academica, 2004.

Szpet, Jan. “Rozwój pojęć religijnych u pięcioletniego dziecka”. In: Katecheza, rodzina, parafia, szkoła, vol. 5: Katecheza w przedszkolu, eds. Jan Szpet, Danuta Jackowiak. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2007.

Tischner, Józef. Świat ludzkiej nadziei. Kraków: Znak, 1975.

Trzebiński, Jerzy, Mariusz Zięba. “Nadzieja, strata i rozwój”. Psychologia Jakości Życia 1/2 (2003): 5–33.

Tyszkowa, Maria. “Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozwój”. In: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, ed. Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa, 124–150. Warszawa: PWN, 2005.

Wilk, Józef. Pedagogika rodziny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-01-27

Jak cytować

1.
MARSZAŁEK, Lidia. Religious Education of a Child in a Family as Building up Basic Hope. Paedagogia Christiana [online]. 27 styczeń 2020, T. 44, nr 2, s. 215–230. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.050.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity

Dział

Religious Education and the Development of Subjectivity

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 901
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dziecko, religia, wychowanie w rodzinie, wychowanie religijne, nadzieja podstawowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa