Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Moral Education in the Perspective of Liberal Education, Natural Law and the Modern Doctrine of Social Contract
  • Strona domowa
  • /
  • Moral Education in the Perspective of Liberal Education, Natural Law and the Modern Doctrine of Social Contract
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity /
  4. Religious Education and the Development of Subjectivity

Moral Education in the Perspective of Liberal Education, Natural Law and the Modern Doctrine of Social Contract

Autor

  • Jan Rutkowski Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-3347-9420

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.047

Słowa kluczowe

prawo naturalne, wychowanie moralne, kształcenie ogólne, umowa społeczna, cnota

Abstrakt

Wychowanie moralne w perspektywie kształcenia ogólnego, prawa naturalnego i koncepcji umowy społecznej

Artykuł zawiera analizę relacji między pojęciami kształcenia ogólnego, wychowania moralnego oraz prawa naturalnego. W tekście pokazano również wpływ klasycznej filozofii greckiej na myśl chrześcijańską. Ponadto, prześledzono zmiany rozumienia pojęcia cnoty.

Bibliografia

Baumgartner, Hans-Michael. Rozum skończony. Ku rozumieniu filozofii przez siebie samą [Endliche Vernunft. Zur Verständigung der Philosophie über sich selbst], trans. Andrzej Maciej Kaniowski. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1996.

Bloom, Allan. The Closing of the American Mind. New York: Simon and Schuster, 1987.

Boethius, Anicius Manlius Severinus. The Consolation of Philosophy, trans. W. V. Cooper (2009). https://www.exclassics.com/consol/consol.pdf [access: 5.11.2019].

Gadamer, Hans-Georg. The Idea of the Good in Platonic-Aristotelian Philosophy. Yale University Press, 1986.

Hadot, Pierre. Czym jest filozofia starożytna? [Qu’est-ce que la philosophie antique?], trans. Piotr Domański. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.

Hadot, Pierre. Filozofia jako ćwiczenie duchowe [Exercices spirituels et philosophie antique], trans. Piotr Domański. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2003.

Jaeger, Werner. Early Christianity and Greek Paideia. Harvard University Press, 1985.

Kant, Immanuel. Perpetual Peace. A Philosophical Essay (2016). https://www.gutenberg.org/files/50922/50922-h/50922-h.htm#Page_106 [access: 28.06.2019].

Karłowicz, Dariusz. Sokrates i inni święci. Warszawa: Wydawnictwo Fronda i Ośrodek Myśli Politycznej, 2005.

Kasjan, Jan. Rozmowy z Ojcami [Collationes patrum XXIV], trans. Arkadiusz Nocoń. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, 2002.

Ratzinger, Joseph. Truth and Tolerance. Christian Belief and World Religions. San Francisco: Ignatius Press, 2004.

Strauss, Leo. An Introduction to Political Philosophy: ten essays by Leo Strauss, ed. Hilail Gildin. Detroit: Wayne State University Press, 1989.

Strauss, Leo. Liberalism Ancient and Modern. Chicago-London: The University of Chicago Press, 1995.

Strauss, Leo. Natural Right and History. Chicago: The University of Chicago Press, 1971.

Taylor, Charles. “The Immanent Counter-Enlightenment”. In: Canadian Political Philosophy: Contemporary Reflections, eds. Ronald Beiner, Wayne Norman, 386–400. Oxford University Press, 2001.

Voegelin, Eric. From Enlightenment to Revolution. Durham, North Carolina: Duke University Press, 1975.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-01-27

Jak cytować

1.
RUTKOWSKI, Jan. Moral Education in the Perspective of Liberal Education, Natural Law and the Modern Doctrine of Social Contract. Paedagogia Christiana [online]. 27 styczeń 2020, T. 44, nr 2, s. 161–173. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.047.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2019): Religious Education and the Development of Subjectivity

Dział

Religious Education and the Development of Subjectivity

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 590
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

prawo naturalne, wychowanie moralne, kształcenie ogólne, umowa społeczna, cnota
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa