Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Mistrz jako wzór życia i myślenia
  • Strona domowa
  • /
  • Mistrz jako wzór życia i myślenia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich /
  4. Artykuły / Articles

Mistrz jako wzór życia i myślenia

Autor

  • Michele De Beni Instytut Uniwersytecki Sophia https://orcid.org/0000-0001-9440-4804

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.008

Słowa kluczowe

mistrz, wychowawca, wzór, poznanie, myślenie, służenie

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie pedagogicznych aspektów zawartych w niektórych przemówieniach i pismach Chiary Lubich. Przedmiotem niniejszej refleksji są trzy zasadnicze zagadnienia: prymat relacji – jako konstytutywny aspekt wychowania; znaczenie wzoru wychowawczego – rozumianego jako zapotrzebowanie na Ideał Mistrza, który może być inspiracją dla wychowanka; znaczenie poznania i myślenia – rozumianych jako służenie z miłości do świata. W kontekście przedstawionych zagadnień usiłuje się poszerzyć horyzonty dyskusji na temat modelu ukazującego sens wychowania, myślenia i działania jako braterskiego służenia.

Bibliografia

Anzelm z Aosty. „Proslogion”, tłum. Leszek Kuczyński. Przegląd Tomistyczny 3 (1987): 179–216.

Blaumeiser, Hubertus. „Un mediatore che è Nullaˮ. Nuova Umanità, 3–4 (1998): 385–407.

Chiampi, Donato. „La maestra Silvia non aveva la matita rossaˮ. DVD – Wywiad z jej uczniami. W: Essere educatori, coraggio di una presenza (Być wychowawcą, odwaga obecności), red. Michele De Beni. Roma: Città Nuova, 2014.

Coda, Piero. „Alcune riflessioni sul conoscere teologico”. Nuova Umanità 122 (1999): 191–206.

Conferenza Episcopale Italiana. Orientamenti Pastorali. Educare alla vita buona del Vangelo. Milano: Edizioni S. Paolo, 2010.

Debesse, Maurice, Gaston Mialaret. Trattato delle scienze pedagogiche, t. 1. Roma: Editore Armando, 1971.

De Bono, Edward. Io ho ragione, tu hai torto. Milano: Sperling e Kupfer, 1990.

Groppo, Giuseppe. „Teologia dell’educazione”. W: Enciclopedia pedagogica, t. VI, 11787–11798. Brescia: Editrice La Scuola, 1994.

Guardini, Romano. Persona e libertà. Brescia: Editrice La Scuola, 1987.

Husserl, Edmund. Idea fenomenologii, tłum. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN, 2014.

Kant, Immanuel. Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Benedykt Bornstein. Kęty: ANTYK, 2002.

Klemens Aleksandryjski. Wychowawca, tłum. Marian Szarmach. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

La Trinità e il pensare, red. Piero Coda, Andreas Tapken. Roma: Città Nuova, 1997.

Lévinas, Emmanuel. O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. Małgorzata Kowalska. Kraków: Znak, 1994.

Lipman, Matthew. Educare al pensiero. Milano: Editrice Vita e Pensiero, 2000.

Lubich, Chiara. Charyzmat jedności, red. Michele Vandeleene. Kraków: Fundacja Mariapoli, Wydawnictwo M, 2007.

Lubich, Chiara. „Gesù Maestro”. Nuova Umanità 6 (2008): 607–612.

Lubich, Chiara. „Mistero d’amore”. Gen 18 (1984): 3.

MacIntyre, Alasdair. Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. Adam Chmielewski. Warszawa: PWN, 1996.

Morin, Edgar. I setti saperi necessari all’uomo futuro. Milano: Edizioni Cortina, 2001.

Mortari, Luigina. Epistemologia della ricerca pedagogica. Verona: Editrice Universitaria, 2003.

Nanni, Carlo. L’educazione tra crisi e ricerca di senso. Roma: Libreria Ateneo Salesiano, 1986.

Quando la scuola educa, red. Michele De Beni. Roma: Città Nuova, 2017.

Paweł VI. Adhortacja Evangelii Nuntiandi. Watykan: Libreria Editrice Vaticana, 1975.

Povilus, Judith. Gesù in mezzo nel pensiero di Chiara Lubich. Roma: Città Nuova, 1981.

Scilironi, Carlo. In cammino verso l’uomo. Milano: Edizioni S. Paolo, 1994.

Suchodolski, Bodgan. Pedagogia dell’essenza e pedagogia dell’esistenza. Roma: Editore Armando, 1965.

Zambrano, Maria. Chiari nel bosco. Milano: Editrice Feltrinelli, 1991.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-09-02

Jak cytować

1.
DE BENI, Michele. Mistrz jako wzór życia i myślenia. Paedagogia Christiana [online]. 2 wrzesień 2019, T. 43, nr 1, s. 179–191. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 638
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mistrz, wychowawca, wzór, poznanie, myślenie, służenie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa