Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?
  • Strona domowa
  • /
  • Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 40 Nr 2 (2017) /
  4. Artykuły / Articles

Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?

Autor

  • Piotr Magier Katedra Pedagogiki Ogólnej, Instytut Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.025

Słowa kluczowe

pedagogika chrześcijańska, dialog, metateoria, tożsamość doktrynalna.

Abstrakt

Dialog jest jednym z „fetyszy” współczesnej kultury Zachodu. Stanowi „termin–wytrych” używany w różnych kontekstach dla uzasadnienia różnorodnych poglądów, zwłaszcza w celu przekonania o szlachetności (słuszności) pewnego stanowiska. Popularność „dialogu” (zarówno jako zjawiska, jak i terminu) powoduje jednak, że trudno wskazać ostre znaczenie (pojęcie) przypisywane tej nazwie. Jest to termin wyraźnie wieloznaczny, a przez to niekryterialny. Oczywistość potrzeby prowadzenia dialogu, jak i rozumienie jego istoty wydaje się w tym kontekście pozorne, natomiast zaistnienie dialogu wymaga wyraźnie spełnienia szeregu wymogów, które powszechnie nie są uwzględniane. Podobnie jak na terenie szeroko pojętej kultury, również pedagogika chrześcijańska odwołuje się do kategorii dialogu. Dialog i jego synonimy są w ramach tej koncepcji pedagogicznej szeroko wykorzystywane. Problemem jest jednak określenie, czemu służy (jakie pełni funkcje) dialog zarówno na poziomie teorii, jak i praktyki pedagogiki chrześcijańskiej: czy wykorzystanie kategorii dialogu traktować można (jedynie) jako przykład „uwspółcześnienia” chrześcijaństwa, czy posiada ono głębsze podstawy teoretyczne (doktrynalne). W szczególności chodzi o kwestie zachowania chrześcijańskiej tożsamości w ramach pedagogiki. Wystąpienie ma charakter metaprzedmiotowy. Stanowi próbę określenia pojęć i funkcji, jakie kategorii dialogu przypisuje się w ramach pedagogiki chrześcijańskiej. Nie jest ono systematycznym, postulatywnym wykładem koncepcji dialogu, lecz zbiorem opisowych i wyjaśniających uwag dotyczących podjętego problemu.

Bibliografia

Adamski, Franciszek. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2002.

Bocheński, Józef Maria. „O dialogu filozoficznym”. W: Józef Maria Bocheński, Sens życia i inne eseje, 125–135. Kraków: Wydawnictwo Philed, 1993.

Bocheński, Józef Maria. „W sprawie bożycy”. W: Józef Maria Bocheński, Sens życia i inne eseje, 125–135. Kraków: Wydawnictwo Philed, 1993.

Bocheński, Józef Maria. Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów. Kraków: Wydawnictwo Philed, 1994.

Bocheński, Józef Maria. Współczesne metody myślenia. Poznań: Wydawnictwo „W drodze”, 1992.

Broniarek, Wojciech. Gdy Ci słowa zabraknie. Słownik synonimów. Brwinów: Haroldson Press, 2010.

Bronk, Andrzej. „Pojęcie godności człowieka: uwagi metodologa”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 57–74. Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium, 2010.

Bornk, Andrzej, Agnieszka Salamucha. „Dialog jako droga do prawdy o człowieku”. Paedagogia Christiana 1/25 (2010): 11–32.

Bronk, Andrzej, Stanisław Majdański. „Metodologia nauk: jej zadania wczoraj i dziś”. W: Metodologia: tradycja i perspektywy, red. Monika Walczak, 9–20. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.

Bronk, Andrzej. „Wielość nauk i jedność nauki (Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne)”. W: Stanisław Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, 345–370. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1992.

Czeżowski, Tadeusz. „O dyskusji i dyskutowaniu”. W: Tadeusz Czeżowski, Odczyty Filozoficzne, 191–196. Toruń–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969.

Dąbrówka, Andrzej, Ewa Geller. Słownik antonimów. Warszawa: Wydawnictwo MCR, 1995.

Dębowski, Józef. „«Prawda dialogu» czyli jak uniknąć instrumentalizacji prawdy?”. W: Dialog w kulturze, red. Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus, 67–93. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Długosz-Kurczabowa, Krystyna. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: PWN, 2005.

Drabik, Lidia, Aleksandra Kubiak-Sokół, Elżbieta Sobol, Lidia Wiśniakowska. Słownik Języka Polskiego PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Dudek, Wincenty. „Dialog ekumeniczny”. W: Encyklopedia Katolicka, t. 3, red. Romuald Łukaszczyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, 1270–1277. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1989.

Dunaj, Bogusław. Słownik współczesnego języka polskiego. T. I. Kraków: Wydawnictwo SMS, 2000.

Horowski, Jarosław. „Milczenie jako przestrzeń dialogu”. Kwartalnik Pedagogiczny 4/226 (2012): 39–51.

Ingarden, Roman. „O dyskusji owocnej słów kilka”. W: Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, 187–189. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1973.

Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1992.

Kochanowicz, Jerzy. „Chrześcijański postulat dialogu międzyreligijnego jako wkład w budowanie pokoju”. W: Dialog w kulturze, red. Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus, 15–21. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Korpanty, Józef. Słownik łacińsko-polski. T. 1: A-H. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2001.

Krąpiec, Mieczysław Albert. Rozważania o narodzie. Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, 2004.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2001.

Łukaszczyk, Romuald, Ryszard Miś, Henryk Zimoń. „Dialog z religiami pozachrześcijańskimi”. W: Encyklopedia Katolicka, t. 3, red. Romuald Łukaszczyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, 1277–1281. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1989.

Magier, Piotr. „O pedagogicznym rozumieniu «dobra dziecka»”. W: Dziecko w przestrzeni życia społecznego, red. Jadwiga Daszykowska, Andrzej Łuczyński, 27–50. Stalowa Wola: Wydział Zamiejscowy Nauk o społeczeństwie KUL, 2013.

Magier, Piotr. „Problematyka «wyzwań współczesności» w pedagogice chrześcijańskiej”. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Cahtolica Ružomberok 4 (2012): 81–91.

Magier, Piotr. „Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 336–345. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999.

Nowak, Marian. „Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej”. Paedagogia Christiana 1/31 (2013): 25–44.

Milerski Bogusław. „Pedagogika dialogu jako pedagogika hermeneutyczna”. W: Pedagogika dialogu. Dialog jako droga rozumienia i samorozumienia, red. Dorota Jankowska, Marlena Grzelak-Klus, 21–31. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016.

Nagórko, Alicja, Marek Łaziński, Hanna Burkhardt. Dystynktywny słownik synonimów. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2004.

Olbrycht, Katarzyna. „Współczesne obszary pedagogiki chrześcijańskiej”. Paedagogia Christiana 1/31 (2013): 121–135.

Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Skorulski, Krzysztof. „Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku”. Paedagogia Christiana 1/27 (2011): 49–68.

Stachowski, Zbigniew. „Miejsce dialogu w kulturze chrześcijańskiej”. W: Dialog w kulturze, red. Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus, 239–251. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Szafrański, Adam. „Dialog wewnątrzkościelny”. W: Encyklopedia Katolicka, t. 3, red. Romuald Łukaszczyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, 1262–1270, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1989.

Szulakiewicz, Marek. „Wprowadzenie”. W: Dialog w kulturze, red. Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus, 15–21. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2003.

Śliwerski, Bogusław. „W odpowiedzi Zbigniewowi Barcińskiemu na jego uwagi odnośnie do mojej książki Pedagogika dziecka. Studium Pajdocentryzmu”. Katecheta 9 (2008): 56–65.

Tarnowski, Janusz. „Pedagogika egzystencjalna”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 248–260. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Tyburski, Włodzimierz. „Dialog w myśleniu i argumentacji filozofów”. W: Dialog w kulturze, red. Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus, 23–39. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Walczak, Monika. „Godność człowieka: kategoria opisowa, wartościująca i normatywna”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 75–85. Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium, 2010.

Weclewski, Zygmunt. Słownik grecko-polski. Lwów: Księgarnia Samuela Bodeka Ul. Batorego L.20, 1929.

Wilk, Józef. Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin: Episteme, 2016.

Wołoszyn, Stefan. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego. Warszawa: Instytut Badan Edukacyjnych, 1993.

Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, red. Alina Rynio. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Zgółkowska, Halina. Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. T. 8. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz, 1996.

Ziemiński, Ireneusz. „O możliwości dialogu miedzy religiami kilka banalnych uwag”. W: Dialog w kulturze, red. Marek Szulakiewicz, Zbigniew Karpus, 221–238. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Zychowicz, Piotr. Żydzi. Opowieści niepoprawne politycznie. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2016.

Żmigrodzki, Piotr. Słownik synonimów i antonimów. Warszawa: Wydawnictwo Egmont Polska, 2009.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-01-15

Jak cytować

1.
MAGIER, Piotr. Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2018, T. 40, nr 2, s. 51–68. [udostępniono 11.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 40 Nr 2 (2017)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 619
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika chrześcijańska, dialog, metateoria, tożsamość doktrynalna.
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa