Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Pedagogiczne implikacje humanizmu personalistycznego Wincentego Granata
  • Strona domowa
  • /
  • Pedagogiczne implikacje humanizmu personalistycznego Wincentego Granata
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 35 Nr 1 (2015) /
  4. Artykuły / Articles

Pedagogiczne implikacje humanizmu personalistycznego Wincentego Granata

Autor

  • Sławomir Chrost Zakład Pracy Socjalnej i Integracji Społecznej w Instytucie Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.010

Słowa kluczowe

pedagogika personalistycznego humanizmu chrześcijańskiego, paralelizm antropo-teistyczny

Abstrakt

Sługa Boży ks. prof. Wincenty Granat reprezentował nurt personalizmu chrześcijańskiego, ukazujący centralną rolę człowieka ze względu na wolę Bożą (motyw teologiczny) i wyjątkowość bytową (motyw filozoficzny). W personalistycznym humanizmie chrześcijańskim Granata da się zaobserwować coś, co można umownie nazwać paralelizmem antropo-teistycznym, gdzie Bóg w centrum swego zainteresowania stawia człowieka, a tenże ma się jedynie odwzajemnić odniesieniem całej swej doczesności do Transcendencji. Ma to swoje konsekwencje pedagogiczne. Pedagog zajmuje się warunkami i metodami kształcenia osobowości, a więc głównie uwzględnia jej aktywność (miłość), autonomię (wolność), plastyczność (przemiana), zdolność wartościowania (prawda). Według Granata personalizm katolicki w pedagogice będzie mocno podkreślał wychowanie humanistyczne i rozwój samodzielności, będzie wymagał indywidualnego traktowania wychowanków, będzie rozbudzał poczucie odpowiedzialności i honoru. To przekonanie, że człowiek jest nie tylko członkiem narodu, państwa, Kościoła, ale przede wszystkim jest osobą i ma cel realizujący się w wieczności, musi uczuciowo zrosnąć się z psychiką wychowanka.

Bibliografia

Bartnik, Czesław. Personalizm. Lublin: KUL, 2000.

Granat, Wincenty. Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Lublin: KUL, 2007.

Granat, Wincenty. „Katolicki ideał wychowawczy”. Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy 10 (1936): 435-443.

Granat, Wincenty. Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. I. Lublin: KUL, 1972.

Granat, Wincenty. Osoba ludzka. Próba definicji. Lublin: KUL, 2006.

Granat, Wincenty. Personalizm chrześcijański. Poznań: KŚW, 1985.

Granat, Wincenty. „Zasady pedagogii katolickiej w świetle dogmatu Odkupienia i grzechu pierworodnego”. Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy 1-2 (1939): 26-53.

Guzowski, Krzysztof. „Nowość humanizmu chrześcijańskiego”. W: Wincenty Granat, Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego, 5-10. Lublin: KUL, 2007.

Hryniewicz, Wacław. „Doctor humanus”. Studia Sandomierskie 2 (1981): 35-40.

Kiereś, Barbara. „Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczyk, 95-102. Lublin: KUL, 2010.

Kostkiewicz, Janina. Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939. Kraków: Impuls, 2013.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.

Kunowski, Stefan. Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków: Impuls, 2000.

Nowak, Marian. „Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę”. W: Pedagogika alternatywna – dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 29-42. Kraków: Impuls, 1998.

Nowak, Marian. „O pedagogikę wrażliwą na osobę i na wspólnoty osób”. Roczniki Nauk Społecznych 2 (1996): 31-51.

Nowak, Marian. „Osoba i wartość w pedagogice ogólnej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczyk, 41-56. Lublin: KUL, 2010.

Nowak, Marian. „Pedagogika chrześcijańska: jej podstawy, rozwój i aktualny stan”. Rocznik Pedagogiczny 27 (2004): 37-58.

Nowak, Marian. „Pedagogika personalistyczna”. W: Pedagogika, t. 1, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 232-247. Warszawa: PWN, 2006.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: KUL, 1999.

Puchała, Marek. Kulturotwórczy wymiar chrześcijaństwa jako motyw jego wiarygodności (Wincenty Granat). Poznań: UAM, 2002.

Szumił, Halina. „Ksiądz Wincenty Granat. Nauczyciel chrześcijańskiej doktryny i jej realizator (1900-1979)”. W: Chrześcijanie, t. XI, red. Bohdan Bejze, 9-32. Warszawa: ATK 1983.

Szumił, Halina. Przez prawdę do miłości. Sługa Boży ks. Wincenty Granat (1900-1979). Sandomierz: WDS, 2010.

Śliwerski, Bogusław. Pedagogika ogólna. Kraków: Impuls, 2012.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-02-25

Jak cytować

1.
CHROST, Sławomir. Pedagogiczne implikacje humanizmu personalistycznego Wincentego Granata. Paedagogia Christiana [online]. 25 luty 2016, T. 35, nr 1, s. 181–200. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 35 Nr 1 (2015)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1148
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika personalistycznego humanizmu chrześcijańskiego, paralelizm antropo-teistyczny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa