Program Filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą jako wstęp do realizacji idei edukacji liberalnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2014.014Słowa kluczowe
edukacja liberalna, edukacja filozoficzna, filozoficzne dociekania, filozofia dla dzieciAbstrakt
W artykule wykazano zasadność tezy o istnieniu elementów edukacji liberalnej w programie nauczania Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą służącym nauczaniu filozofii na każdym z poziomów kształcenia. Argumentacja nawiązuje do poglądów klasyków edukacji liberalnej. Przytoczono koncepcje „wielkich ksiąg” Leo Straussa, „wielokulturowości” Marthy Nussbaum oraz „krytycznego myślenia” Johna Henry’ego Newmana. Opisano założenia, cele oraz metodologię nauczania w programie oraz wskazano na zawarte w programie elementy charakterystyczne dla edukacji liberalnej.
Bibliografia
Bloom A.. 2007. „Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów”. Poznań.
Elwich B., Łagodzka A., Piłat R.. 1996. „Filozofia dla dzieci. Informacja o programie”. Warszawa.
Hovland K., Schneider C.. 2011. „Deepening theConnections:Liberal Education and Global Learningin College”. Wiley Online Library.
Kumaniecki K.. 1957. „Słownik łacińsko–polski”. Warszawa.
Lipman M., Sharp A. M., Oscanyan F. S.. 2008. „Filozofia w szkole”. Warszawa.
Miller A.. 2007. „Rhetoric, Paideia and the Old Idea of a Liberal Education”. Journal of Philosophy of Education 41(2).
Newman J. H.. 1990. „Idea uniwersytetu”. Warszawa.
Nussbaum M.. 2008. „W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego”. Wrocław.
Postman N.. 2001. „W stronię XVIII stulecia”. Warszawa.
Strauss L.. 1995. „Liberalismantient and modern”. Chicago.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 444
Liczba cytowań: 0