Wariacje na temat mediacji w związku z koncepcją liberal education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2014.013Słowa kluczowe
liberal education, mediacja, edukacja, rozwój jednostki, konfliktAbstrakt
Celem artykułu jest refleksja oraz próba odpowiedzi na pytanie, czy instytucja mediacji wpisuje się w system założeń liberal education, poprzez poszukiwanie wspólnych oraz pokrewnych dla nich znaczeń. Autor artykułu wyprowadza je z przedmiotu rozważań, którego centrum stanowią oświeceniowe cechy człowieka wolnego oraz odpowiedzialnego za kreowanie własnej rzeczywistości. Z uwagi na skromny dorobek myśli naukowej na gruncie polskiej refleksji pedagogicznej dotyczącej zarówno mediacji, jak i liberal education, uważa się poniższe rozważania za przyczynkowe, stające się tym samym możliwością podjęcia dalszych dyskusji. Zamiarem autora nie jest opis liberal education oraz mediacji z perspektywy efektów formalnego kształcenia, systemu lub przedmiotu nauczania, a koncentracja na ich właściwościach, mających na celu intelektualny, społeczny oraz duchowy rozwój jednostki. Dlatego liberal education zostaje ujęte jako system założeń, mający na celu autonomiczny i skoncentrowany na humanistycznych wartościach rozwój jednostki. Z kolei literatura przedmiotu wskazuje na współwystępowanie wielu zakresów znaczeniowych mediacji, wynikających między innymi z przyjmowania przez ich autorów odmiennych celów procedury mediacji, warunkujących z kolei kształt poszczególnych paradygmatów mediacyjnych. Dlatego wykładnią prowadzonych rozważań będzie optymalizacyjny model paradygmatu mediacyjnego, który uwzględnia przyjęte w artykule najważniejsze cele mediacji, warunkujące sukces oraz efektywność dyskursu mediacyjnego.
Bibliografia
Zienkiewicz A.. 2007. „Studium mediacji. Od teorii ku praktyce”. Warszawa.
Wrońska K.. 2013. „Liberal Education in Selected Polish Pedagogical Concepts – in Comparison to English-language Concepts – with Particular Reference to the Enlightenment (Period 2)”. Kultura i Wychowanie 6: 6.
Winch C., Gingell J. (red.). 2008. „Philosophy of Education. The Key Concepts”. London and New York.
Hirst P. H.. 1975. „Liberal Education and the Nature of Knowledge”. W Knowledge and the curriculum. A collection of philosophical papers, 88. London–Boston.
Peters R. S.. 1970. „Ethics and Education”. London.
Zienkiewicz A.. 2009. „Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu”. Warszawa.
Jonson D. W., Johnson R. T., Tjosvold D.. 2005. „Konstruktywny spór: Wartość intelektualnej opozycji”. W Rozwiązywanie konfliktów: teoria i praktyka, 66. Kraków.
Folger J. P., Poole M. S., Sutman R. K.. 2000. „Konflikt i interakcja”. W Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, 490. Warszawa.
Witkowski L.. 1995. „Psychologia rozwiązywania konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami”. Warszawa.
Sandy S. V., Cochran K. M.. 2005. „Rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów u dzieci: W okresie od wieku przedszkolnego po dorastanie”. W Rozwiązywanie konfliktów: teoria i praktyka, 313. Kraków.
Folkierska A.. 2005. „Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny”. Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 379
Liczba cytowań: 0