Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Wariacje na temat mediacji w związku z koncepcją liberal education
  • Strona domowa
  • /
  • Wariacje na temat mediacji w związku z koncepcją liberal education
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 33 Nr 1 (2014): Liberal education /
  4. Artykuły / Articles

Wariacje na temat mediacji w związku z koncepcją liberal education

Autor

  • Karina Kinga Kozłowska Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2014.013

Słowa kluczowe

liberal education, mediacja, edukacja, rozwój jednostki, konflikt

Abstrakt

Celem artykułu jest refleksja oraz próba odpowiedzi na pytanie, czy instytucja mediacji wpisuje się w system założeń liberal education, poprzez poszukiwanie wspólnych oraz pokrewnych dla nich znaczeń. Autor artykułu wyprowadza je z przedmiotu rozważań, którego centrum stanowią oświeceniowe cechy człowieka wolnego oraz odpowiedzialnego za kreowanie własnej rzeczywistości. Z uwagi na skromny dorobek myśli naukowej na gruncie polskiej refleksji pedagogicznej dotyczącej zarówno mediacji, jak i liberal education, uważa się poniższe rozważania za przyczynkowe, stające się tym samym możliwością podjęcia dalszych dyskusji. Zamiarem autora nie jest opis liberal education oraz mediacji z perspektywy efektów formalnego kształcenia, systemu lub przedmiotu nauczania, a koncentracja na ich właściwościach, mających na celu intelektualny, społeczny oraz duchowy rozwój jednostki. Dlatego liberal education zostaje ujęte jako system założeń, mający na celu autonomiczny i skoncentrowany na humanistycznych wartościach rozwój jednostki. Z kolei literatura przedmiotu wskazuje na współwystępowanie wielu zakresów znaczeniowych mediacji, wynikających między innymi z przyjmowania przez ich autorów odmiennych celów procedury mediacji, warunkujących z kolei kształt poszczególnych paradygmatów mediacyjnych. Dlatego wykładnią prowadzonych rozważań będzie optymalizacyjny model paradygmatu mediacyjnego, który uwzględnia przyjęte w artykule najważniejsze cele mediacji, warunkujące sukces oraz efektywność dyskursu mediacyjnego.

Bibliografia

Zienkiewicz A.. 2007. „Studium mediacji. Od teorii ku praktyce”. Warszawa.

Wrońska K.. 2013. „Liberal Education in Selected Polish Pedagogical Concepts – in Comparison to English-language Concepts – with Particular Reference to the Enlightenment (Period 2)”. Kultura i Wychowanie 6: 6.

Winch C., Gingell J. (red.). 2008. „Philosophy of Education. The Key Concepts”. London and New York.

Hirst P. H.. 1975. „Liberal Education and the Nature of Knowledge”. W Knowledge and the curriculum. A collection of philosophical papers, 88. London–Boston.

Peters R. S.. 1970. „Ethics and Education”. London.

Zienkiewicz A.. 2009. „Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu”. Warszawa.

Jonson D. W., Johnson R. T., Tjosvold D.. 2005. „Konstruktywny spór: Wartość intelektualnej opozycji”. W Rozwiązywanie konfliktów: teoria i praktyka, 66. Kraków.

Folger J. P., Poole M. S., Sutman R. K.. 2000. „Konflikt i interakcja”. W Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, 490. Warszawa.

Witkowski L.. 1995. „Psychologia rozwiązywania konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami”. Warszawa.

Sandy S. V., Cochran K. M.. 2005. „Rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów u dzieci: W okresie od wieku przedszkolnego po dorastanie”. W Rozwiązywanie konfliktów: teoria i praktyka, 313. Kraków.

Folkierska A.. 2005. „Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny”. Warszawa.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

1.
KOZŁOWSKA, Karina Kinga. Wariacje na temat mediacji w związku z koncepcją liberal education. Paedagogia Christiana [online]. 30 grudzień 2014, T. 33, nr 1, s. 199–214. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2014.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 33 Nr 1 (2014): Liberal education

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 551
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

liberal education, mediacja, edukacja, rozwój jednostki, konflikt
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa