Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Religijność młodzieży studenckiej jako wyznacznik funkcjonowania psychospołecznego. Część II. Religijność a strategie radzenia sobie i nastawienia wobec siebie i świata
  • Strona domowa
  • /
  • Religijność młodzieży studenckiej jako wyznacznik funkcjonowania psychospołecznego. Część II. Religijność a strategie radzenia sobie i nastawienia wobec siebie i świata
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 2 (2008) /
  4. Artykuły / Articles

Religijność młodzieży studenckiej jako wyznacznik funkcjonowania psychospołecznego. Część II. Religijność a strategie radzenia sobie i nastawienia wobec siebie i świata

Autor

  • Ewa Wysocka Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2008.020

Abstrakt

In the presented paper there are realized the analysis related to the strategies of coping with the crisis situation practiced by the university students. The mentioned strategies represent the different character – from the constructive actions – the purpose of which is resolving the problems, by the differently directed withdrawing actions (emotional and intellectual distance), to the social support searching. There are exposed to the analysis also life patterns represented by youths, which are the result of the dominating life experiences of the individual: the positive attitude – developmental (“I am OK, you are OK”), which is connected with conformism being expressed as a mechanism of the social adaptation, and indicated the correct adaptation and disintegrating the development patterns – personal disintegration (“I am not OK, you are OK”) which is connected with neuroticism, self-accusation, indicating the disintegration at the personal level, multi-level disintegration (“I am not OK, you are not OK”) connected with the nihilism pattern, withdrawal, abnegation, determining the disintegration in the personal dimension (translocated aggression, self-devaluation) as well as in the social one (world-devaluation), disintegration of the relation “me–world” (“I am OK, you are not OK”) connected with egocentrism, aggression directed outside and rebellion against the world that can mark a tendency to its deconstruction.

The type of the coping strategies and life attitudes were analyzed in the context of the declared religious patterns character, that allowed to put forward a thesis, that religiousness is an important determinant of the preferred coping strategies as well as shaping the life patterns of the youths.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2008-10-03

Jak cytować

1.
WYSOCKA, Ewa. Religijność młodzieży studenckiej jako wyznacznik funkcjonowania psychospołecznego. Część II. Religijność a strategie radzenia sobie i nastawienia wobec siebie i świata. Paedagogia Christiana [online]. 3 październik 2008, T. 22, nr 2, s. 75–92. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2008.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 2 (2008)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 467
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa