Domownik. Źródło kształtowania tożsamości kulturowej dzieci w klasach I–III
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.024Słowa kluczowe
edukacja wczesnoszkolna, ethnos, katecheza szkolna, kultura, tożsamość kulturowaAbstrakt
Tożsamość kulturowa jednostki – dziecka – ucznia i jej kreowanie jest istotną kwestią w dobie globalizacji, przenikania się kultur, stykania z innymi, łączenia w międzykulturowe, transkulturowe struktury. W przestrzeni szkoły dziecko ma szansę na przeżywanie nowych, szerszych doświadczeń konstytuujących jego przynależność do danej wspólnoty kulturowej. W klasach I–III szkoły podstawowej dzieje się to za pośrednictwem edukacji wczesnoszkolnej, a także (co ważne) katechezy szkolnej i stosowanych w jej trakcie narzędzi oraz podręczników. Ona to w naturalny sposób łączy tożsamość kulturową nadawaną w rodzinie z tożsamością przekazywaną za pośrednictwem religii. W artykule przedstawiono analizę jakościową źródła wtórnego, jakie stanowi Domownik – dodatek dla rodziny, który dołączany jest do podręczników katechezy szkolnej Kościoła katolickiego na pierwszym etapie edukacyjnym. Stwierdzono, że w skład Domownika wchodzą elementy prowadzące do ethnos, uznanego za determinant kształtowania tożsamości kulturowej, kierujące ucznia ku poznaniu i wykształceniu języka (kodów językowych), obyczajowości (wspólnego świętowania), historii (pamięci zbiorowej) oraz zakorzenienia w religii, mobilizujące go do odkrywania wartości i zasad charakterystycznych dla wspólnoty Kościoła katolickiego w Polsce/grupy kulturowej oraz otwierania się na doświadczenia składające się na strukturę tożsamości jednostki osadzonej w realiach przynależenia i identyfikacji z określoną zbiorowością społeczną. Domownik to narzędzie do pracy z uczniem poprzez współpracę z jego najbliższą grupą kulturową – rodziną, wykorzystywane jako dobrowolne dodatkowe zadania dzieci w klasach I–III w ich środowisku domowym, natomiast w szkole stosowane obok – na równi – czasami zamiast – podręcznika.
Bibliografia
The Act of 14 December 2016 – Education Law (Journal of Laws of 2016, item 59).
The Act of 14 December 2016 – Regulations introducing the Act – Education Law (Journal of Laws of 2016, item 60).
Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Boski, P. (1992). O byciu Polakiem w ojczyźnie i o zmianach tożsamości kulturowo-narodowejna obczyźnie. In P. Boski, M. Jarymowicz & H. Malewska-Peyre (Eds.), Tożsamość a odmienność kulturowa (pp. 71–211). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Gadamer, H. G. (2004). Prawda i metoda. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jeszka, A. (2022). Tożsamość religijna. In Słownik wolności religijnej. Retriever May 9th, 2024 from: https://laboratoriumwolnosci.pl/slownik/tozsamosc-religijna/.
Kto spożywa moje Ciało ma życie. (2022). Warszawa–Olsztyn: Wydawnictwo Archidiecezji Warmińskiej.
Mead, G. H. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mielicka, H. (2006). Antropologia świąt i świętowania. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Mielicka-Pawłowska, H. (2018). Ethnos jako podstawa tożsamości kulturowej. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 24, 193–209. https://doi.org/10.31648/hip.2604.
Nikitorowicz, J. (2014). Kosmopolityzm w kontekście wielowymiarowej tożsamości człowieka pogranicza. In A. Kisielewska (Ed.), Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem (pp. 33–51). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Nikitorowicz, J. (2015). Model kształtowania się tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości. Psychologia Wychowawcza, 7, 125–134. https://doi.org/10.5604/00332860.1161590
Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. (2018). Częstochowa: Konferencja Episkopatu Polski.
Regulation of the Minister of Education of 22 March 2024 amending the Regulation on the assessment, classification and promotion of pupils and students at public schools.
Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Editions Spotkania.
To jest mój Syn umiłowany. (2021). Warszawa–Olsztyn: Wydawnictwo Archidiecezji Warmińskiej.
Turner, V. W. (2004). Liminalność i communitas. In M. Kempny & E. Nowicka (Eds.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje (pp. 240–266). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Veresov, N. (2009). Rozwój kulturowy rozumiany w kategoriach dramatu. Brakujące ogniwo czy ukryte przesłanie L. S. Wygotskiego? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 45(1), 47–54.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
Whorf, B. L. (1982), Język, myśl i rzeczywistość. Warszawa: PIW.
W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. (2020). Warszawa–Olsztyn: Wydawnictwo Archidiecezji Warmińskiej
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 37
Liczba cytowań: 0