Dwanaście miesięcy później. Odnajdywanie się w sytuacji rozbieżności między wizją a rzeczywistością przez nauczycieli religii w szkołach katolickich w Australii
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.023Słowa kluczowe
szkoły katolickie, nauczyciele na początku kariery, formacja, tożsamość szkoły katolickie, edukacja religijna, sekularyzacjaAbstrakt
Niniejsze badanie opiera się na wcześniejszych badaniach potrzeb formacyjnych i doświadczeń nauczycieli rozpoczynających karierę zawodową (ECT – Early Career Teachers – nauczyciele na początku kariery zawodowej) w szkołach katolickich w regionalnym kontekście Australii, w szczególności w odniesieniu do ich rozumienia tożsamości katolickiej i nauczania religii. Przeprowadzone dwanaście miesięcy po poprzednim badaniu: „A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe, wywiady uzupełniające z dwunastoma początkującymi nauczycielami wykazały ciągły dysonans poznawczy między wyrażanym ideałem edukacji katolickiej a rzeczywistością przeżywaną w szkołach katolickich. Badanie podkreśla znaczenie ciągłej formacji personelu i mentoringu dla nauczycieli na początku kariery zawodowej. Przedstawiono trzy motywy jako złożone charakterystyki osób zaangażowanych w badanie, a także podkreślono różne wyzwania i możliwości uczenia się doświadczane w pierwszych latach ich pracy. Dalsze badania planowane są za cztery lata, aby zrozumieć, w jaki sposób doświadczenie zawodowe nadal ewoluuje
i czego można nauczać, aby wspierać ich w pracy i ciągłej formacji.
Bibliografia
Australian Catholic Bishops Conference [ACBC]. (2021). 200 Years Young: A Pastoral Letter from the Bishops of Australia to the Leaders, Staff, Students and Families of Catholic Education in Australia. Canberra, ACT. Retrieved March 5, 2022, from: https://www.ncec.catholic.edu.au/news-events/mediareleases/554-pastoral-let- ter-on-catholic-education-200-years-young/file.
Berryman, J. W. (2021). The Complete Guide to Godly Play (Vol. 6). Church Publishing.
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn & Bacon.
Challinor, K., Lancaster, J. & Rymarz, R. (2022). ‘And Now I’m Teaching in a Catholic School’ – The Experiences of Early Career Teachers (ECT) in Lismore Catholic Schools and What Can Be Learned to Support Their Formation: A Preliminary Study. Paedagogia Christiana, 49(1), 121–143.
Dillon, M. (2018). Post-secular Catholicism: Relevance and renewal. New York: Oxford University Press.
Minichiello, V., Aroni, R., Timewell, P. & Alexander, L. (1995). In-depth Interviewing: Researching People. Melbourne: Longman Cheshire.
Rymarz, R. & Belmonte, A. (2014). And Now I Find Myself Here: Some Life History Narratives of Religious Education Coordinators in Catholic Schools. International Studies in Catholic Education, 6(2), 191–201.
Rymarz, R. (2017). The paradox of Catholic schools. In R. Rymarz & A. Belmonte (Eds.), Religious education in Australian Catholic schools. Mulgrave: John Garrett.
Smith, C., Longest, K., Hill, J. & Christoffersen, K. (2014). Young Catholic America: Emerging adults in, out of, and gone from the Church. New York: Oxford University Press.
Stoltz, J., Purdie, S., Englberger, T., Konemann, J. & Kruggeler, M. (2015). (Un) Believing in modern society: Religion, spirituality, and religious-secular competition. London: Ashgate.
Taylor, S., Bogdan, R. & DeVault, M. (2016). Introduction to Qualitative Research Methods. Hoboken, NJ: Wiley.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 255
Liczba cytowań: 0