Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dwanaście miesięcy później. Odnajdywanie się w sytuacji rozbieżności między wizją a rzeczywistością przez nauczycieli religii w szkołach katolickich w Australii
  • Strona domowa
  • /
  • Dwanaście miesięcy później. Odnajdywanie się w sytuacji rozbieżności między wizją a rzeczywistością przez nauczycieli religii w szkołach katolickich w Australii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Artykuły / Articles

Dwanaście miesięcy później. Odnajdywanie się w sytuacji rozbieżności między wizją a rzeczywistością przez nauczycieli religii w szkołach katolickich w Australii

Autor

  • Joan Lancaster Diocese of Lismore – Catholic Schools https://orcid.org/0000-0003-2039-808X
  • Kurt Challinor Diocese of Lismore – Catholic Schools https://orcid.org/0000-0001-8305-4757
  • Richard Rymarz University of Notre Dame https://orcid.org/0009-0004-4392-3849

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.023

Słowa kluczowe

szkoły katolickie, nauczyciele na początku kariery, formacja, tożsamość szkoły katolickie, edukacja religijna, sekularyzacja

Abstrakt

Niniejsze badanie opiera się na wcześniejszych badaniach potrzeb formacyjnych i doświadczeń nauczycieli rozpoczynających karierę zawodową (ECT – Early Career Teachers – nauczyciele na początku kariery zawodowej) w szkołach katolickich w regionalnym kontekście Australii, w szczególności w odniesieniu do ich rozumienia tożsamości katolickiej i nauczania religii. Przeprowadzone dwanaście miesięcy po poprzednim badaniu: „A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe, wywiady uzupełniające z dwunastoma początkującymi nauczycielami wykazały ciągły dysonans poznawczy między wyrażanym ideałem edukacji katolickiej a rzeczywistością przeżywaną w szkołach katolickich. Badanie podkreśla znaczenie ciągłej formacji personelu i mentoringu dla nauczycieli na początku kariery zawodowej. Przedstawiono trzy motywy jako złożone charakterystyki osób zaangażowanych w badanie, a także podkreślono różne wyzwania i możliwości uczenia się doświadczane w pierwszych latach ich pracy. Dalsze badania planowane są za cztery lata, aby zrozumieć, w jaki sposób doświadczenie zawodowe nadal ewoluuje
i czego można nauczać, aby wspierać ich w pracy i ciągłej formacji.

Bibliografia

Australian Catholic Bishops Conference [ACBC]. (2021). 200 Years Young: A Pastoral Letter from the Bishops of Australia to the Leaders, Staff, Students and Families of Catholic Education in Australia. Canberra, ACT. Retrieved March 5, 2022, from: https://www.ncec.catholic.edu.au/news-events/mediareleases/554-pastoral-let- ter-on-catholic-education-200-years-young/file.

Berryman, J. W. (2021). The Complete Guide to Godly Play (Vol. 6). Church Publishing.

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn & Bacon.

Challinor, K., Lancaster, J. & Rymarz, R. (2022). ‘And Now I’m Teaching in a Catholic School’ – The Experiences of Early Career Teachers (ECT) in Lismore Catholic Schools and What Can Be Learned to Support Their Formation: A Preliminary Study. Paedagogia Christiana, 49(1), 121–143.

Dillon, M. (2018). Post-secular Catholicism: Relevance and renewal. New York: Oxford University Press.

Minichiello, V., Aroni, R., Timewell, P. & Alexander, L. (1995). In-depth Interviewing: Researching People. Melbourne: Longman Cheshire.

Rymarz, R. & Belmonte, A. (2014). And Now I Find Myself Here: Some Life History Narratives of Religious Education Coordinators in Catholic Schools. International Studies in Catholic Education, 6(2), 191–201.

Rymarz, R. (2017). The paradox of Catholic schools. In R. Rymarz & A. Belmonte (Eds.), Religious education in Australian Catholic schools. Mulgrave: John Garrett.

Smith, C., Longest, K., Hill, J. & Christoffersen, K. (2014). Young Catholic America: Emerging adults in, out of, and gone from the Church. New York: Oxford University Press.

Stoltz, J., Purdie, S., Englberger, T., Konemann, J. & Kruggeler, M. (2015). (Un) Believing in modern society: Religion, spirituality, and religious-secular competition. London: Ashgate.

Taylor, S., Bogdan, R. & DeVault, M. (2016). Introduction to Qualitative Research Methods. Hoboken, NJ: Wiley.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Lancaster&Challinor&Rymarz.pdf (English)

Opublikowane

2025-01-29

Jak cytować

1.
LANCASTER, Joan, CHALLINOR, Kurt & RYMARZ, Richard. Dwanaście miesięcy później. Odnajdywanie się w sytuacji rozbieżności między wizją a rzeczywistością przez nauczycieli religii w szkołach katolickich w Australii. Paedagogia Christiana [online]. 29 styczeń 2025, T. 54, nr 2, s. 203–222. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 255
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkoły katolickie, nauczyciele na początku kariery, formacja, tożsamość szkoły katolickie, edukacja religijna, sekularyzacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa