Pedagogika łaski. Miłość i troska w myśli Edyty Stein
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.017Słowa kluczowe
bycie, troska, lęk, paideia, łaskaAbstrakt
Krytyczne porównanie z egzystencjalną analityką Heideggera ma ogromne znaczenie w badaniu struktury osoby przez Edytę Stein. W tych ramach filozofka podkreśla konieczność ponownego rozważenia ludzkiej skończoności i tymczasowości jako sposobu na przekroczenie i uczestnictwo w tym, co wieczne. Zasadniczo pedagogiczny charakter myśli Stein kształtowany jest przez możliwość osiągnięcia pełni i urzeczywistnienia istoty bytu ludzkiego. Sama istota egzystencji, traktowana jako transformująca i edukacyjna relacja, umożliwia jej ponowne przyjrzenie się fenomenologicznym kategoriom troski, niepokoju i wolności. Podstawowym fundamentem tego paradygmatu pedagogicznego, który obejmuje całą ontyczną strukturę osoby, jest relacja łaski jako przejaw Bożej miłości.
Bibliografia
Ales Bello, A. (1991). La filosofia di E. Stein. Aquinas, 34, 575–579.
Bertolini, P. (2001). Pedagogia fenomenologica. Genesi, sviluppo, orizzonti. Firenze: La Nuova Italia.
Groys, B. (2023). Filosofia della cura. Palermo: Timeo.
Iori, V. (1988). Essere per l’educazione. Fondamenti di un’epistemologia pedagogica. Firenze: La Nuova Italia.
Heidegger, M. (1971). Essere e tempo. Milano: Longanesi.
Heidegger, M. (1987). La dottrina platonica della verità, in Segnavia. Milano: Adelphi.
Heidegger, M. (1997). L’essenza della verità. Sul mito della caverna e sul “Teeteto” di Platone. Milano: Adelphi.
Levinas, E. (1980). Totalità e infinito. Milano: Jaca Book.
Malavasi, P. (1992). Tra ermeneutica e pedagogia. Firenze: La Nuova Italia.
Musaio, M. (2009). Il personalismo pedagogico italiano nel secondo Novecento. Milano: Vita e pensiero.
Musaio, M. (2010). Pedagogia della persona educabile. L’educazione tra interiorità e relazione. Milano: Vita e pensiero.
Musaio, M. (2016). Realizzo me stesso. Milano: Mimesis.
Nancy, J.-L. (1992). La comunità inoperosa. Napoli: Cronopio.• Nancy, J.-L. (1993). La partizione delle voci. Verso una comunità senza fondamenti. Padova: Il Poligrafo.
Nancy, J.-L. (2005). Sull’agire. Heidegger e l’etica. Napoli: Cronopio.
Nancy, J.-L. (2013). Politica e “essere-con.” Milano: Mimesi.
Nancy, J.-L. (2017). La custodia del senso. Bologna: EDB.
Nancy, J.-L. (2020). Essere singolare-plurale. Torino: Einaudi.
Rogers, C. R. & Stevens, B. (1987). Da persona a persona. Il problema di essere umani. Roma: Astrolabio.
Scheler, M. (2011). Formare l’uomo. Scritti sulla natura del sapere, la formazione, l’antropologia filosofica. Milano: FrancoAngeli.
Sini, C. (1990). La fenomenologia e la filosofia dell’esperienza. Milano: Unicopoli.
Sola, G. (2008). Heidegger e la pedagogia. Genova: Il Melangolo
Stein, E. (1988). Essere finito e Essere eterno. Per una elevazione al senso dell’essere. Roma: Città Nuova.
Stein, E. (1993). La ricerca della verità. Dalla fenomenologia alla filosofia cristiana. Roma: Città Nuova.
Stein, E. (1997). Natura Persona Mistica. Per una ricerca cristiana della verità. Roma: Città Nuova.
Vigone, L. (1991). Il pensiero filosofico di E. Stein. Roma: Città Nuova
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 52
Liczba cytowań: 0