Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Miłość i społeczna generatywność (życiodajność)
  • Strona domowa
  • /
  • Miłość i społeczna generatywność (życiodajność)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Miłość i społeczna generatywność (życiodajność)

Autor

  • Monica Crotti University of Bergamo https://orcid.org/0000-0001-5882-0624

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.016

Słowa kluczowe

społeczna generatywność, pedagogika wzajemności, edukacja i opieka, antropologia pedagogiczna, relacje międzypokoleniowe

Abstrakt

W niniejszym artykule miłość odnoszona jest do generatywności (życiodajności) poprzez antropologię pedagogiczną, w której osoba i środowisko mogą być postrzegane jako sieć relacji partycypacyjnych. W rzeczywistości „miłość jest jednością wspólnoty, tak jak powołanie jest jednością osoby. Miłość nie jest dodawana do osoby jako coś więcej, jako luksus: bez miłości osoba nie istnieje” (Mounier, 1961, s. 521). W związku z tym wprowadzam w pojęcia ludzkiej i społecznej generatywności oraz ich dynamikę (pragnienie, wprowadzanie w świat, opieka i odejście), a także skutki tych zjawisk. Następnie analizuję relacje międzypokoleniowe jako przykład miłości będącej darem.

Bibliografia

Alici, L. & Pierosara, S. (Eds.). (2022). Cura e responsabilità. Tra prossimità e distanza. Milano: FrancoAngeli.

Allen, R. T. (2014). Ethics as scales of forms. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Arendt, H. (1958). The Human Condition. Chicago: The University of Chicago Press.

Barrett, R. J.(1998). The ‘Schizophrenic’ and the Liminal Persona in Modern Society. Culture, Medicine and Psychiatry, 22(4), 465–494.

DOI:10.1023/A:1005393632053.

Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society. Myths and structures. Paris: Gallimard.

Bauman, Z. (1993). Postmodern Ethics. Cambridge, MA: Blackwell.

Bauman, Z. (1998). On Postmodern Uses of Sex. Theory, Culture and Society, 15(3–4), 19–33.

Bauman, Z. (2003). Liquid Love: on the Frailty of Human Bonds. Cambridge: Polity Press.

Buber, M. (1990). Il cammino dell’uomo secondo l’insegnamento chassidico. Magnano (VC): Qiqajon.

Cavarero, A. (1991). Il pensiero della differenza sessuale. Milano: La Tartaruga.

Chardin, T. de. (1965). Building the Earth. Wilker-Barre, PA: Dimension Books.

Collins, R. (1988). Theoretical Sociology. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.

Crotti, M. (2018). Generazioni interrotte. Riflessioni pedagogiche sull’odierna fragilità del patto generazionale. Milano: Mimesis.

De Giacinto, S. (1983). L’isola delle parole trasparenti. Milano: Vita & Pensiero.De Monticelli, R. (2003). L’ordine del cuore. Etica e teoria del sentire. Milano: Garzanti.

Ehlman, K., Ligon, M. & Moriello, G. (2014). The Impact of Intergenerational Oral History on Perceived Generativity in Older Adults. Journal of Intergenerational Relationships, 12(1), 40–53. https://doi.org/10.1080/15350770.2014.870865.

Elia, G. (2016). Prospettive di ricerca pedagogica. Bari: Progedit.

Erikson, E. H. (1963). Childhood and Society. North Las Vegas, USA: Abe Books.

Erikson, E. H. (1968). Identity: youth and crisis. New York: Norton & Co.

Erikson, E. H. (1993). Gandhi’s Truth: On the Origin of Militant Nonviolence. New York: Norton & Co.

Erikson, E. H., Erikson, J. M. & Kivnick, H. Q. (1986). Vital involvement in old age. New York: Norton & Co.

Erikson, K. (2004). Reflections on Generativity and Society: A Sociologist’s Perspective. In E. de St. Aubin, D. P. McAdams & T.-C. Kim (Eds.), The generative society: Caring for future generations (pp. 51–61). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10622-004.

European Commission. (2022). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the European care strategy. Brussels, 7.9.2022 COM(2022).

Fitzpatrick, A. (2024). Generations Growing Together: Intergenerational learning as a pedagogical strategy in early childhood education and care services. A handbook for practitioners and trainers. Leiden: TOY programme. DOI: 10.21427/CF3M-SV64.

Gilbert, P. & Petrosino, S. (2001). Il dono: un’interpretazione filosofica. Genova: Il Melangolo.

Giordano, M. (2018). Promuovere l’affidamento familiare. Buone prassi e indicazioni metodologiche per l’intervento dei servizi sociali. Milano: FrancoAngeli.

Godbout, J. T. (1998). L’esperienza del dono. Nella famiglia e con gli estranei. Napoli: Liguori.

Godbout, J. T. (2000). Dono e solidarietà. Sociologia e politiche sociali, 3(2), 7–17.

Heidegger, M. (2006). Essere e tempo. Milano: Mondadori.

Hénaff, M. (2002). The Price of Truth. California: Stanford University Press.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Crotti.pdf (English)

Opublikowane

2025-01-29

Jak cytować

1.
CROTTI, Monica. Miłość i społeczna generatywność (życiodajność). Paedagogia Christiana [online]. 29 styczeń 2025, T. 54, nr 2, s. 45–62. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Dział

Pedagogical Personalism and Love

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 122
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

społeczna generatywność, pedagogika wzajemności, edukacja i opieka, antropologia pedagogiczna, relacje międzypokoleniowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa