Miłość i społeczna generatywność (życiodajność)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.016Słowa kluczowe
społeczna generatywność, pedagogika wzajemności, edukacja i opieka, antropologia pedagogiczna, relacje międzypokolenioweAbstrakt
W niniejszym artykule miłość odnoszona jest do generatywności (życiodajności) poprzez antropologię pedagogiczną, w której osoba i środowisko mogą być postrzegane jako sieć relacji partycypacyjnych. W rzeczywistości „miłość jest jednością wspólnoty, tak jak powołanie jest jednością osoby. Miłość nie jest dodawana do osoby jako coś więcej, jako luksus: bez miłości osoba nie istnieje” (Mounier, 1961, s. 521). W związku z tym wprowadzam w pojęcia ludzkiej i społecznej generatywności oraz ich dynamikę (pragnienie, wprowadzanie w świat, opieka i odejście), a także skutki tych zjawisk. Następnie analizuję relacje międzypokoleniowe jako przykład miłości będącej darem.
Bibliografia
Alici, L. & Pierosara, S. (Eds.). (2022). Cura e responsabilità. Tra prossimità e distanza. Milano: FrancoAngeli.
Allen, R. T. (2014). Ethics as scales of forms. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.
Arendt, H. (1958). The Human Condition. Chicago: The University of Chicago Press.
Barrett, R. J.(1998). The ‘Schizophrenic’ and the Liminal Persona in Modern Society. Culture, Medicine and Psychiatry, 22(4), 465–494.
DOI:10.1023/A:1005393632053.
Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society. Myths and structures. Paris: Gallimard.
Bauman, Z. (1993). Postmodern Ethics. Cambridge, MA: Blackwell.
Bauman, Z. (1998). On Postmodern Uses of Sex. Theory, Culture and Society, 15(3–4), 19–33.
Bauman, Z. (2003). Liquid Love: on the Frailty of Human Bonds. Cambridge: Polity Press.
Buber, M. (1990). Il cammino dell’uomo secondo l’insegnamento chassidico. Magnano (VC): Qiqajon.
Cavarero, A. (1991). Il pensiero della differenza sessuale. Milano: La Tartaruga.
Chardin, T. de. (1965). Building the Earth. Wilker-Barre, PA: Dimension Books.
Collins, R. (1988). Theoretical Sociology. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
Crotti, M. (2018). Generazioni interrotte. Riflessioni pedagogiche sull’odierna fragilità del patto generazionale. Milano: Mimesis.
De Giacinto, S. (1983). L’isola delle parole trasparenti. Milano: Vita & Pensiero.De Monticelli, R. (2003). L’ordine del cuore. Etica e teoria del sentire. Milano: Garzanti.
Ehlman, K., Ligon, M. & Moriello, G. (2014). The Impact of Intergenerational Oral History on Perceived Generativity in Older Adults. Journal of Intergenerational Relationships, 12(1), 40–53. https://doi.org/10.1080/15350770.2014.870865.
Elia, G. (2016). Prospettive di ricerca pedagogica. Bari: Progedit.
Erikson, E. H. (1963). Childhood and Society. North Las Vegas, USA: Abe Books.
Erikson, E. H. (1968). Identity: youth and crisis. New York: Norton & Co.
Erikson, E. H. (1993). Gandhi’s Truth: On the Origin of Militant Nonviolence. New York: Norton & Co.
Erikson, E. H., Erikson, J. M. & Kivnick, H. Q. (1986). Vital involvement in old age. New York: Norton & Co.
Erikson, K. (2004). Reflections on Generativity and Society: A Sociologist’s Perspective. In E. de St. Aubin, D. P. McAdams & T.-C. Kim (Eds.), The generative society: Caring for future generations (pp. 51–61). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10622-004.
European Commission. (2022). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the European care strategy. Brussels, 7.9.2022 COM(2022).
Fitzpatrick, A. (2024). Generations Growing Together: Intergenerational learning as a pedagogical strategy in early childhood education and care services. A handbook for practitioners and trainers. Leiden: TOY programme. DOI: 10.21427/CF3M-SV64.
Gilbert, P. & Petrosino, S. (2001). Il dono: un’interpretazione filosofica. Genova: Il Melangolo.
Giordano, M. (2018). Promuovere l’affidamento familiare. Buone prassi e indicazioni metodologiche per l’intervento dei servizi sociali. Milano: FrancoAngeli.
Godbout, J. T. (1998). L’esperienza del dono. Nella famiglia e con gli estranei. Napoli: Liguori.
Godbout, J. T. (2000). Dono e solidarietà. Sociologia e politiche sociali, 3(2), 7–17.
Heidegger, M. (2006). Essere e tempo. Milano: Mondadori.
Hénaff, M. (2002). The Price of Truth. California: Stanford University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 122
Liczba cytowań: 0