Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Sens życia w świadomości uwięzionych rodziców. Logoterapia a samowychowanie
  • Strona domowa
  • /
  • Sens życia w świadomości uwięzionych rodziców. Logoterapia a samowychowanie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 52 Nr 2 (2023): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Sens życia w świadomości uwięzionych rodziców. Logoterapia a samowychowanie

Autor

  • Monika Badowska-Hodyr Uniwersytet Rzeszowski https://orcid.org/0000-0001-7000-3248

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.019

Słowa kluczowe

sens życia, uwięziony rodzic, logoterapia, samowychowanie

Abstrakt

Artykuł dotyczy poszukiwań związanych z odbudową sensu życia przez rodziców odbywających karę pozbawienia wolności. Wydaje się, co potwierdzają przeprowadzone badania, że może to być możliwe poprzez realizację wartości. W warunkach więziennych, gdzie trudno o stabilność emocjonalną i przeżywanie poczucia osamotnienia, pewne światło rzuca koncepcja logoterapii oraz rozwoju zdolności poznawczych i wolitywnych. Chodzi zatem o samowychowanie do budowania sensu życia, w którym trzeba odnaleźć sens w codzienności i nabyć umiejętność kształtowania swojego sposobu bycia.

Bibliografia

Badowska-Hodyr, M. (2009). Prawo człowieka do rehabilitacji moralnej w świetle nauczania Jana Pawła II. W: J. Nikołajew i P. Marzec (red.), Osoba i dzieło Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 265–270). Tomaszów Lubelski–Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.

Badowska-Hodyr, M. (2017). Poczucie sensu życia a orientacja na wartości z perspektywy uwięzionych rodziców w świetle teorii Viktora E. Frankla. W: I. Mudrecka (red.), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna – problemy, programy i perspektywy rozwoju komunikacji (s. 193–209). Warszawa: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie.

Badowska-Hodyr, M. (2018). Ku reintegracji. Rodzina w perspektywie procesu indywidualizacji oddziaływań penitencjarnych wobec osób odbywających kary długoterminowe. Ethos, 2(122), 313–329.

Badowska-Hodyr, M. (2019). Kawiarenka psychologiczna: Miłość. Wgląd, 5, 20–23.

Badowska-Hodyr, M. (2022). Uwięzione rodzicielstwo. Potencjał innowacyjnych rozwiązań penitencjarnych w kontekście społecznych zagrożeń i szans. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Bauman, Z. (2009). Sztuka życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bocheński, J. M. (1993). Sens życia i inne eseje. Kraków: Wydawnictwo Philed.

Bocheński, J. M. (b.r.w).Etyka. Komorów: Wydawnictwo Antyk. Marcin Dybowski.

Darowski, R. (2008). Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Dorotkiewicz, A. (2021). Głos nadziei. Przekrój, 2(3573), 18–19.

Fesch, J. (2014). Za pięć godzin zobaczę Jezusa. Dziennik więzienny przygotowany przez Daniela-Ange’a. Warszawa: Promic – Wydawnictwo Księży Marianów MIC.

Frankl, V. E. (1971). Homo Patiens. Tłum. R. Czernecki, J. Morawski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl, V. E. (2010). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl, V. E. (2012). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl, V. E. (2017). Lekarz i dusza. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gadacz, T. (2013). O umiejętności życia. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.

Golińska, L. (2002). Emocje: przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Grün, A. (2003). Książka o sztuce życia. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Grün, A. (2007). Odnaleźć radość życia – nadać sens życia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Salwator.

Grzybek, G. (2010). Etyka rozwoju a wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Grzybek, G. (2013). Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Grzybek, G. (2014). Etos życia. Wychowanie do małżeństwa w założeniach etyki rozwoju. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Klamut, R. (2002). Cel – czas – sens życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Majcher, S. (2014). Dlaczego za kratami. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Miąso, J. (2021). Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka. Rzeszów: Wydawnictwo Bonus Liber.

Morris, H. (2018). Tatuażysta z Auschwitz. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.

Olbrycht, K. (2002). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pilecka, B. (1986). Poczucie sensu życia w wybranych teoriach psychologicznych. W: B. Pilecka (red.), Osobowościowe i środowiskowe korelaty poczucia sensu życia (s. 19–61). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.

Próchniak, P. (2005). Podejmowanie ryzyka a sens życia człowieka. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.

Schache, R. (2009a). Siedem sekretów szczęścia. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Schache, R. (2009b). Magnetyzm serca. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Tylutki, D. (2012). Wykorzystanie logoterapii V. E. Frankla w poradnictwie zawodowym. W: B. Wołosiuk i M. Nowak (red.), Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku (s. 155–180). Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW JPII.

Zych, A. A. (2003). Frankl Viktor Emil. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1: A–F. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Badowska-Hodyr.pdf

Opublikowane

2024-02-29

Jak cytować

1.
BADOWSKA-HODYR, Monika. Sens życia w świadomości uwięzionych rodziców. Logoterapia a samowychowanie. Paedagogia Christiana [online]. 29 luty 2024, T. 52, nr 2, s. 259–278. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 52 Nr 2 (2023): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 231
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sens życia, uwięziony rodzic, logoterapia, samowychowanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa