Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Meaning of Life in the Consciousness of Imprisoned Parents. Logotherapy and Self-Education
  • Home
  • /
  • The Meaning of Life in the Consciousness of Imprisoned Parents. Logotherapy and Self-Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 52 No. 2 (2023): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

The Meaning of Life in the Consciousness of Imprisoned Parents. Logotherapy and Self-Education

Authors

  • Monika Badowska-Hodyr Uniwersytet Rzeszowski https://orcid.org/0000-0001-7000-3248

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.019

Keywords

meaning of life, imprisoned parent, logotherapy, self-education

Abstract

The article concerns the search undertaken by parents serving a prison sentence related to the reconstruction of the meaning of life. According to the research, this may be possible through the realisation of values. In prison conditions, where it is difficult to achieve emotional stability and experience a sense of loneliness, some light is shed by the concept of logotherapy and the development of volitional cognitive abilities. It therefore pertains to self-education to build the meaning of life, where we need to find meaning in everyday life and acquire the ability to shape our own way of being.

References

Badowska-Hodyr, M. (2009). Prawo człowieka do rehabilitacji moralnej w świetle nauczania Jana Pawła II. W: J. Nikołajew i P. Marzec (red.), Osoba i dzieło Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 265–270). Tomaszów Lubelski–Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.

Badowska-Hodyr, M. (2017). Poczucie sensu życia a orientacja na wartości z perspektywy uwięzionych rodziców w świetle teorii Viktora E. Frankla. W: I. Mudrecka (red.), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna – problemy, programy i perspektywy rozwoju komunikacji (s. 193–209). Warszawa: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie.

Badowska-Hodyr, M. (2018). Ku reintegracji. Rodzina w perspektywie procesu indywidualizacji oddziaływań penitencjarnych wobec osób odbywających kary długoterminowe. Ethos, 2(122), 313–329.

Badowska-Hodyr, M. (2019). Kawiarenka psychologiczna: Miłość. Wgląd, 5, 20–23.

Badowska-Hodyr, M. (2022). Uwięzione rodzicielstwo. Potencjał innowacyjnych rozwiązań penitencjarnych w kontekście społecznych zagrożeń i szans. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Bauman, Z. (2009). Sztuka życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bocheński, J. M. (1993). Sens życia i inne eseje. Kraków: Wydawnictwo Philed.

Bocheński, J. M. (b.r.w).Etyka. Komorów: Wydawnictwo Antyk. Marcin Dybowski.

Darowski, R. (2008). Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Dorotkiewicz, A. (2021). Głos nadziei. Przekrój, 2(3573), 18–19.

Fesch, J. (2014). Za pięć godzin zobaczę Jezusa. Dziennik więzienny przygotowany przez Daniela-Ange’a. Warszawa: Promic – Wydawnictwo Księży Marianów MIC.

Frankl, V. E. (1971). Homo Patiens. Tłum. R. Czernecki, J. Morawski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl, V. E. (2010). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl, V. E. (2012). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl, V. E. (2017). Lekarz i dusza. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gadacz, T. (2013). O umiejętności życia. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.

Golińska, L. (2002). Emocje: przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Grün, A. (2003). Książka o sztuce życia. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Grün, A. (2007). Odnaleźć radość życia – nadać sens życia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Salwator.

Grzybek, G. (2010). Etyka rozwoju a wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Grzybek, G. (2013). Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Grzybek, G. (2014). Etos życia. Wychowanie do małżeństwa w założeniach etyki rozwoju. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Klamut, R. (2002). Cel – czas – sens życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Majcher, S. (2014). Dlaczego za kratami. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Miąso, J. (2021). Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka. Rzeszów: Wydawnictwo Bonus Liber.

Morris, H. (2018). Tatuażysta z Auschwitz. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.

Olbrycht, K. (2002). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pilecka, B. (1986). Poczucie sensu życia w wybranych teoriach psychologicznych. W: B. Pilecka (red.), Osobowościowe i środowiskowe korelaty poczucia sensu życia (s. 19–61). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.

Próchniak, P. (2005). Podejmowanie ryzyka a sens życia człowieka. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.

Schache, R. (2009a). Siedem sekretów szczęścia. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Schache, R. (2009b). Magnetyzm serca. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Tylutki, D. (2012). Wykorzystanie logoterapii V. E. Frankla w poradnictwie zawodowym. W: B. Wołosiuk i M. Nowak (red.), Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku (s. 155–180). Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW JPII.

Zych, A. A. (2003). Frankl Viktor Emil. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1: A–F. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Badowska-Hodyr.pdf (Język Polski)

Published

2024-02-29

How to Cite

1.
BADOWSKA-HODYR, Monika. The Meaning of Life in the Consciousness of Imprisoned Parents. Logotherapy and Self-Education. Paedagogia Christiana. Online. 29 February 2024. Vol. 52, no. 2, pp. 259-278. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 52 No. 2 (2023): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 231
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

meaning of life, imprisoned parent, logotherapy, self-education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop