Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Czy nieideologiczna edukacja jest możliwa? Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznej
  • Strona domowa
  • /
  • Czy nieideologiczna edukacja jest możliwa? Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią /
  4. Artykuły / Articles

Czy nieideologiczna edukacja jest możliwa? Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznej

Autor

  • Jacek Moroz Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0002-7584-334X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.009

Słowa kluczowe

konstruktywizm, ideologia, edukacja, dydaktyka, deliberacja, krytyczne myślenie

Abstrakt

W artykule omawiam założenia konstruktywizmu oraz to, w jaki sposób może on wpływać na praktyki dydaktyczne w zakresie promowania krytycznego myślenia i wzmacniania potencjału uczniów do stania się aktywnymi i zaangażowanymi obywatelami. Podkreślam rolę i znaczenie edukacji konstruktywistycznej w kształtowaniu się osobowości nieautorytarnej, odpornej na wpływy ideologiczne. W artykule argumentuję, że konstruktywizm może być potężnym narzędziem do radzenia sobie z wszelkimi przejawami myślenia ideologicznego i promowania postawy liberalnej wśród uczniów, co czyni go skuteczną strategią wspierania wolności, postawy deliberacyjnej i krytycznego myślenia.

Bibliografia

Bruner, J. S. (1971). O poznawaniu. Szkice na lewą rękę. Transl. E. Krasińska. Warszawa: PIW.

Bruner, J. S. (1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Transl. E. Krasińska. Warszawa: PIW.

Crick, B. (1993). In defence of politics. Chicago: The University of Chicago Press.

Crick, B. (2004). W obronie polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fosnot, C. T. (2005). Constructivism revisited: implications and reflections. The Constructivist, 16(1), 1–17. Retrieved November 14, 2022, from: http://users.otenet.gr/~dimigo/files/fosnot.pdf.

Freeden, M. (1998). Ideology. In Routlege Encyclopedia of Philosophy. Retrieved February 27, 2023, from: https://www.rep.routledge.com/articles/thematic/ideology/v-1/sections/words-concepts-and-interpretation.

Glasersfeld, von E. (1989). Constructivism in Education. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), The International Encyclopedia of Education, Supplement Vol. 1. (pp. 162–163). Oxford, New York: Pergamon Press.

Glasersfeld, von E. (2012). A Constructivist’s View of Learning and Teaching. Retrieved June 5, 2015, from: http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/135.pdf.

Glasersfeld, von E. & Cobb, P. (1983). Knowledge as Environmental Fit. ManEnvironment Systems, 5(13), 216–224. Retrieved December 4, 2015, from: http://www.vonglasersfeld.com/084.

Hart, H. L. A. (1986). Who Can Tell Right From Wrong? Retrieved January 10, 2023, from: Who Can Tell Right from Wrong? | H.L.A. Hart | The New York Review of Books (nybooks.com).

Kennedy, E. (1979). ‘Ideology’ from Destutt De Tracy to Marx. Journal of the History of Ideas, 40(3), 353–368.

Klus-Stańska, D. (2010).Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Leś, T. & Moroz, J. (2021). More Critical Thinking in Critical Thinking Concepts(?): A Constructivist Point of View. Journal for Critical Education Policy Studies.

Mannheim, K. (2008). Ideologia i utopia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Marks, K. & Engels, F. (1961). Dzieła, t. 3. Transl. K. Błeszyński & S. Filmus. Warszawa: KiW.

Moroz, J. (2015). Rzeczywistość – poznanie – edukacja w kontekście radykalnego konstruktywizmu Ernsta von Glasersfelda. Kultura i Edukacja, 107(1), 71–89.

Moroz, J. (2019).Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Scott, P., Dyson, T. & Gaber, S. (1987).A constructivist view of learning and teaching in science. Leeds: The University of Leeds.

Selznick, P. (2004). Osobowość a zobowiązania moralne. In P. Śpiewak (Ed.), Komunitarianie. Wybór tekstów (pp. 263–282). Warszawa: Fundacja Aletheia.

Shapiro, I. (2006). Stan teorii demokracji. Transl. I. Kisilowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Moroz.pdf (English)

Opublikowane

2023-08-08

Jak cytować

1.
MOROZ, Jacek. Czy nieideologiczna edukacja jest możliwa? Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznej. Paedagogia Christiana [online]. 8 sierpień 2023, T. 51, nr 1, s. 207–221. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 51 Nr 1 (2023): Edukacja a państwo: między filozofią a ideologią

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 477
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

konstruktywizm, ideologia, edukacja, dydaktyka, deliberacja, krytyczne myślenie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa