Pomiędzy wolnością a równością. Rekonstrukcja koncepcji edukacji w myśli L. T. Hobhouse’a
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2023.008Słowa kluczowe
wolność, równość, państwo, liberalizm, edukacjaAbstrakt
Historia idei edukacji jest zapisem sporu między różnymi wizjami celów, jakim ma służyć wychowanie obywateli. Jedna z jego osi dotyczy roli jednostki jako członka społeczeństwa, w którym często przeciwstawiane są wartości jednostki i wspólnoty. Zazwyczaj wiąże się to z wielowiekowym sporem między liberalnym a konserwatywnym spojrzeniem na społeczeństwo. W artykule podjęto próbę rekonstrukcji myśli społeczno-filozoficznej Leonarda Trelawny’ego Hobhouse’a, jednego z głównych przedstawicieli Nowych Liberałów – brytyjskich intelektualistów działających na przełomie XIX i XX wieku. Myśl filozofa można postrzegać jako alternatywne podejście do relacji między jednostką a państwem. Chociaż w pismach Brytyjczyka kwestia edukacji nie pojawia się jako główny przedmiot zainteresowania, wydaje się jednak, że na podstawie jego myśli antropologicznej, aksjologicznej i normatywnej można wyznaczyć ogólne ramy koncepcji edukacji. Szczególną wartość myśli Hobhouse’a należy postrzegać nie tylko w kontekście kryzysu współczesnej myśli liberalnej, ale także jako próbę mówienia o edukacji opartej na filozofii, a nie na ideologii. Myśliciel bowiem w unikalny sposób łączy wolność, główną ideę liberalizmu, z ideą równości. W tym nowym spojrzeniu na społeczeństwo jednostka, realizując własną koncepcję dobra, nie traci z oczu innych członków społeczeństwa.
Bibliografia
Bailey, Ch. H. (1984/2010). Beyond the Present and the Particular. London: Routledge.
Berlin, I. (1947/2013).The Crooked Timber of Humanity. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Daunton, M. (2007).Wealth and Welfare. An Economic and Social History of Britain 1851–1951. Oxford: Oxford University Press.
De Ruggiero, G. (1925/1945). Storia del Liberalismo Europeo. Bari: Laterza.
Farnham, N. H. & Yarmolinsky, A. (1996). Rethinking Liberal Education. Oxford: Oxford University Press.
Freeden, M. (1978). The New Liberalism: An Ideology of Social Reform. Oxford: Clarendon Press.
Freeden, M. & Sargent, L. T (Eds.). (2013). A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Gottfried, P. E. (2001). After liberalism: mass democracy in the managerial state. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Green, A. (1990). Education and State Formation. The Rise of Education Systems in England, France and the USA. London: Palgrave Macmillan UK.
Grimes, A. P. (1964). Introduction. In L. T. Hobhouse, Liberalism (pp. 1–8). Oxford: Oxford University Press.
Hay, J. R. (1975). The Origins of the Liberal Welfare Reforms 1906–1914. London: Macmillan.
Hobhouse, L. T. (1901/1915).Mind in Evolution. London: Macmillan and Co, LTD.
Hobhouse, L. T. (1904). Democracy and Reaction. London: T. Fisher Unwin.
Hobhouse, L. T. (1911/1945). Liberalism. Oxford: Oxford University Press.
Hobhouse, L. T. (1921).The Rational Good. London: George Allen & Unwin Ltd.
Hobhouse, L. T. (1924). Social Development. Its Nature and Condition. London: George Allen & Unwin Ltd.
Hobson, J. A. & Ginsberg, M. (1931/2019). L. T. Hobhouse. His Life and Work with Selected Essays and Articles. Wrocław: Read Books Ltd.
Locke, J. (1778). Some Thoughts Concerning Education. London: Printed for J and R Tonson. In the Strand.
Mill, J. S. (1859/2012). On Liberty and other writings. Cambridge Texts in The History of Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
Mill, J. S. (1861/2009). Utilitarianism. Auckland: The Floating Press.
Mill, J. S. (1867).Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews, Feb. 1st, 1867. London: Longmans, Green, Reader, and Dyer.
Morgan, K. O. (1988). The Oxford History of Britain. Oxford: Oxford University Press.
Muller-Lyer, F. (1920/2020).The History of Social Development. London: Routledge.
Nussbaum, M. (1997/2003).Cultivating Humanity. A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Harvard: Harvard University Press.
Pollard, A. F. (1912/2007). The History of England: A Study in Political Evolution. Moscow: Dodo Press.
Sanderson, M. (1975/2017). The universities in the nineteenth century. London: Routledge.
Sanderson, M. (1983/1991). Education, Economic Change and Society in England 1780–1870. Cambridge: Cambridge University Press.
Seaman, J. W. (1978). L. T. Hobhouse and the Theory of “Social Liberalism.” Canadian Journal of Political Science, 11(4), 777–801.
Smith, M. S. (2004). Parliamentary Reform and the Electorate. In Ch. Williams (Ed.), A Companion to Nineteenth-Century Britain (pp. 156–173). Oxford: Blackwell.
Wrońska, K. (2012).Pedagogika klasycznego liberalizmu. W dwługłosie John Locke i John Stuart Mill. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Zakaria, F. (2016). In Defense of Liberal Education. New York: W. W. Norton & Company.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 202
Liczba cytowań: 0