Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania systemu wartości. Relacja celów wychowawczych rodziców z cechami osobowości i systemem wartości ich dorosłych córek
  • Strona domowa
  • /
  • Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania systemu wartości. Relacja celów wychowawczych rodziców z cechami osobowości i systemem wartości ich dorosłych córek
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania systemu wartości. Relacja celów wychowawczych rodziców z cechami osobowości i systemem wartości ich dorosłych córek

Autor

  • Agnieszka Szymańska , Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego https://orcid.org/0000-0001-9976-0410
  • Joanna Świderska Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (Warszawa) https://orcid.org/0000-0001-7439-2973

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.017

Słowa kluczowe

cele wychowawcze, projekt osobowości, cechy osobowości, wartości

Abstrakt

Doświadczenie, jakiego dziecko nabywa w procesie wychowawczym,
kształtuje jego cechy osobowości oraz system wartości. W sposób szczególny mogą je
kształtować cele wychowawcze rodziców, czyli cechy osobowości, jakie rodzice pragną
rozwinąć u swoich dzieci, zwane „projektem osobowości”. W badaniu testowano, czy
cele wychowawcze rodziców współwystępują z cechami osobowości oraz systemem
wartości ich dorosłych córek. Badanie wykonano na próbie 402 kobiet w wieku od 21
do 50 lat. W celu udzielenia odpowiedzi na pytania badawcze zastosowano algorytmy text mining oraz analizę skupień przeprowadzoną przez algorytmy data mining. Wyniki ujawniły, że kobiety, których rodzice starali się rozwinąć w nich cechę Stabilności (Alfa-Plus), jako dorosłe kobiety miały wyżej rozwiniętą tę cechę, a także cechę Integracji osobowości (Gamma-Plus). Kobiety te przypisywały większe znaczenie wartościom związanym z przekraczaniem siebie (życzliwość, uniwersalizm) i zachowawczością (przystosowanie, tradycja, bezpieczeństwo) oraz mniejsze wartościom związanym z umacnianiem siebie (kierowanie sobą, stymulacja) i otwartością na zmiany (hedonizm, osiągnięcia, władza).

Bibliografia

Babbie, E. (2007). Badania psychologiczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bauer, P., Stennes, L., Haight, J., Bauer, P. J. i Haight, J. C. (2010). Representation of the Inner Self in Autobiography: Women’s and Men’s Use of Internal States Language in Personal Narratives. Memory 11(1), 27–41. http://doi.org/10.1080/09658210143000443.

Bilsky, W. i Schwartz, S. H. (1994). Values and Personality. European Journal of Personality, 8, 163–181.

Bugental, D. i Happaney, K. (2000). Parent-Child Interaction as a Power Contest. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(3), 267–282. http://doi.org/DOI:10.1016/S0193-3973(99)00038-6.

Chess, S. i Thomas, A. (1984). Origins and Evolution of Behavior Disorders. New York: Harvard University Press.

Cieciuch, J. (2013). Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza. Psychologia Społeczna, 124(1), 22–41.

Costa, P. T. J. i McCrae, R. (1992). Four Ways Five Factors Are Basic. Personality and Individual Differences, 13, 653–665.

Dymara, B. (2003a). Poszukiwanie ładu umysłu i serca, czyli życie według wartości. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, A. Murzyn i M. Pulinowa (red.), Dziecko w świecie wartości (s. 19–37). Kraków: Impuls.

Dymara, B. (2003b). Wartości w uczeniu się – nauczaniu kompleksowym – kruszenie stereotypów. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, A. Murzyn i M. Pulinowa (red.), Dziecko w świecie wartości (s. 189–264). Kraków: Impuls.

Elder, J., Hill, T., Miner, G., Nisbet, B., Delen, D. i Fast, A. (2012). Practical Text Mining and Statistical Analysis for Nono-Structured Text Data Application. Oxford: Elsevier.

Grusec, J. E., Goodnow, J. J. i Kuczyński, L. (2000). New Directions in Analyses of Parenting Contributions to Children’s Acquisition of Values.Child Development, 71(1), 205–211.

Gurycka, A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN.

Gurycka, A. (1985). Skuteczność wychowania w świetle badań psychologicznych 1976–1979. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Gurycka, A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: WSiP.

Gurycka, A. (1994).Reprezentacja świata w umysłach młodzieży. Geneza. Warszawa–Olsztyn: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R. i Tatham, R. (2006). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.

Howe, M. L. (2000). The Fate of Early Memories: Developmental Science and the Retention of Childhood Experiences. Washington, DC: American Psychological Association.

Kutter, P. (2000). Współczesna psychoanaliza. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

LeVine, R. (1974). Parental Goals: A Cross-Cultural View.Teachers College Record, 76, 226–239.

LeVine, R. A. (1980). A Cross-Cultural Perspective on Parenting. W: M. D. Fantini i R. Cardenas (red.), Parenting in a Multicultural Society (s. 17–26). Boston, MS: Allyn & Bacon.

Łopatkowa, M. (2003). Pedagogika serca jako podstawa życia według wartości. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, A. Murzyn i M. Pulinowa (red.), Dziecko w świecie wartości (s. 39–97). Kraków: Impuls.

Millon, T. i Davis, R. (1996). Disorders of Personality: DSM-IV and Beyond. New York, NY: John Wiley and Sons.

Murzyn, A. (2003). Media i świat informacji jako szansa i zagrożenie dla wartości. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, A. Murzyn i M. Pulinowa (red.), Dziecko w świecie wartości (s. 161–198). Kraków: Impuls.

Muszyński, H. (1972).Ideał i cele wychowania. Warszawa: Biblioteka Nauczyciela PZWS.

Nisbet, R., Elder, J. i Miner, G. (2009). Handbook of Statistical Analysis and Data Mining Applications. Burlington, MA: Academic Press (Elsevier).

O’Leary, S. G. (1995). Parental Discipline Mistake. Current Directions in Psychological Science, 4(1), 11–13.

Pulinowa, M. (2003). Ziemia jako wartość w edukacji dziecka. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, A. Murzyn i M. Pulinowa (red.), Dziecko w świecie wartości (s. 99–157). Kraków: Impuls.

Sato, H. i Kawahara, J. (2011). Selective Bias in Retrospective Self-Reports of Negative Mood States. Anxiety, Stress & Coping, 24(4), 359–367.

Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., Ramos, A., Verkasalo, M., Lönnqvist, J.E., Demirutku, K., Dirilen-Gumus, O., Konty, M. (2012). Refining the Theory of Basic Individual Values.Journal of Personality and Social Psychology, 103(4), 663–688. http://doi.org/10.1037/a0029393.

Sherman, M. H. (1990). Family Narratives: Internal Representations of Family Relationships and Affective Themes.Infant Mental Health Journal, 11(2), 253–258.

Strelau, J. (2001). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 (s. 525–560). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Strus, W. i Cieciuch, J. (2017). Towards a Synthesis of Personality, Temperament, Motivation, Emotion and Mental Health Models within the Circumplex of Personality Metatraits. Journal of Research in Personality, 66, 70–95. http://doi.org/10.1016/j.jrp.2016.12.002.

Strus, W., Cieciuch, J. i Rowiński, T. (2014). The Circumplex of Personality Metatraits: A Synthesizing Model of Personality Based on the Big Five.Review of General Psychology, 18(4), 273–286. http://doi.org/10.1037/gpr0000017.

Suizzo, M. A. (2007). Parents’ Goals and Values for Children Dimensions of Independence and Interdependence. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38, 506–530. http://doi.org/10.1177/0022022107302365.

Szymańska, A. (2017). Wykorzystanie analizy skupień metodą data mining do wykreślania profili osób badanych w badaniach psychologicznych. Studia Psychologiczne, 55(1), 25–40.

Szymańska, A. i Aranowska, E. (2016). Błąd w wychowaniu. W stronę weryfikacji teorii Antoniny Guryckiej. Warszawa: Liberi Libri.

Szymańska, A. i Dobrenko, K. (2017). The Ways Parents Cope with Stress in Difficult Parenting Situations: The Structural Equation Modeling Approach. PeerJ, 5:e3384. http://doi.org/DOI10.7717/peerj.3384.

Thomas, A. i Chess, S. (1977).Temperament and Development. New York: Brunner/Mazel.

Vecchione, M., Alessandri, G., Barbaranelli, C. i Caprara, G. (2011). Higher-Order Factors of the Big Five and Basic Values: Empirical and Theoretical Relations. British Journal of Psychology, 102, 478–490.

Windle, M. (1989). Temperamnet and Personality: An Exploratory Inter-Inventory Study of the DOTS-R, EASI-II, and EPI.Journal of Personality Assessment, 53(3), 487–501.

Yik, M. S. M. i Tang, C. S. (1996). Linking Personality and Values: The Importance of a Culturally Relevant Personality Scale. Personality and Individual Differences, 21, 767–774.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Szymńska, Świderska.pdf

Opublikowane

2023-04-12

Jak cytować

1.
SZYMAŃSKA, Agnieszka & ŚWIDERSKA, Joanna. Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania systemu wartości. Relacja celów wychowawczych rodziców z cechami osobowości i systemem wartości ich dorosłych córek. Paedagogia Christiana [online]. 12 kwiecień 2023, T. 50, nr 2, s. 109–141. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2022): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 406
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cele wychowawcze, projekt osobowości, cechy osobowości, wartości
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa